Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

kleuren

Gestart door Thommy, 21 oktober 2004, 21:47:38 PM

Thommy

Bij het bouwen van bepaalde belgische kits heb je altijd kleuren groen/geel/rood nodig.  maar ik kan moeilijk inbeelden dat enkel de jocadis kleuren de juiste zijn.

nu dacht ik dat misschien Ral 6009 (wagongroen genaamd) misschien wel zou gelijkaardig zijn naar het NMBS-groen.  Gebruiken we op het werk veel, en lijkt er verdacht sterk op.

Heeft er iemand enige kleuren die men uit het tamiya-gamma zou kunnen nemen voor gerl; groen en rood???

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

tonycabus

Je zou ook eens kunnen gaan kijken bij "Parsifal productions", die hebben de juiste kleuren in het RAL-gamma. En niet erg duur ook!
Ze zitten wel in wallonie en hebben een webstek.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Thommy

het groen is dus dat groen heb ik vernomen...gemakkelijk dus om het groen te vinden.

nu nog geel/rood

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

locomotion

Thommy,

Ik heb vroeger al vaak locjes gespoten in het groen. Maar bij Humbrol heb ik nooit de juiste kleuren gevonden, tenzij voor de tweekleurenperiode kun je humbrol nr 2 en 3 gebruiken. Vroeger had je flessengroen van Dacker, maar die bestaat jammer genoeg niet meer. Dan heb je nog het groen van Levis. Wat niet slecht is of was (bestaat het nog?). Maar mijn huidige voorkeur gaat toch uit naar Jocadis groen.
Voor geel gebruik je best een dekkend geel. bvb Humbrol 24 + 69, Humbrol 69 of ook Jocadis. Wanneer je transparant geel wilt gebruiken, bvb kanariegeel, dan moet je dit spuiten bovenop een dekkende laag geel of wit.
Rood = Humbrol 19
Ik ben ook ven gaan zoeken naar de website van parcifal, maar niets over verf gevonden.

Thommy

wel de verf die zou passen is ral 6009 van sigma (wagongroen) gezien naar de kleuren van een gekocht nmbs-log gaat dit er erg goed naar toe.  en vermits dit spuitverf is voor in een cabine te spuiten zou ik deze durven gebruiken

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

n/a

Tommy,
De informatie die je zoekt staat in het boek "het tractiematerieel - van Max Delie en Michel van Ussel"
Hierin worden de kleuren beschreven vanaf
(electrische stellen)
reeks 00-03-05-06-08-09
(electrische loc's)
reeks 11-12-15-16-18-20-21/27-22/23/25/26/28 blauw,
     22/23/25/26 geel -25.5
(dieselmotorstellen)
reeks 44/45 geel-rood, 44/45 blauw
reeks 51-52-53-54-55-59-62/63 groen-gele uitvoering
     51-52-53-54-55-59-62/63 geel-groene uitvoering
     55-60-62 blauwe versies
reeks alle rangeerdiesels uitgezonders reeks 71-75
reeks 71-75

voorbeeld: reeks 51-52-53-54-55-59-62/63 groen-gele uitvoering
Omschrijving           kleur       RAL
kast            -      groen       6005
versiering      -      geel        1021
onderzijde      -      zwart
reeksnummers    -      grijs-beige 1019
zijbeschrifting -      grijs-beige 1019
dak machinekamer-      zwart
dak stuurposten -      groen       6005

Voor rood reeks 11 :
kast            -      bordeaux    3004
geel op zijwanden      geel        1004
onderzijde             grijs       7022

Zoek je iets met betrekking tot een kleur van een bebaalde reeks, stuur maar een mailtje.
M.vr.gr. Marcel [;)]

Thommy

dank U vriendelijk....daar heb ik en ik vermoed ook andere mensen zeker iets aan

mvg

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

tonycabus

Die Hollanders toch!
Lof aan "eurotrain" voor deze verheldering! Onze noorderburen zijn blijkbaar niet alleen gek op belgenmoppen maar ook op onze treinen.
Ik heb er in Mechelen een hoop ontmoet.
Dat is zoveel leuker voor ons, de afzetmarkt van Belgische modellen wordt er een flink stuk groter op. En dat zal zowel ten noorden als ten zuiden van de grens de amateurs alleen maar ten goede komen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

jean-luc

Thommy,  STOP !!!!!!

Gebruik nooit verf voor schaal 1/1 in de modelbouw. De korrel is veel te grof; je model zal mooi zijn van ver maar ver van mooi.

Groeten, Jean-Luc

Thommy

ah, owkay....daar had ik nog niet op gedacht...best dat ik nog niet echt begonnen ben met groen te spuiten [:)]

thnx voor de goeie raad...

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

jean-luc

Hallo Thommy,

Zopas stuurde ik een email naar Peter Embrechts van onze redactie, met de vraag om jou van een antwoord te dienen op dit forum.
Hij is volgens mij de geknipte man om jou probleem te helpen oplossen.
Misschien kun je onderstussen zijn artikel over de type 51 in de laatste MSM eens nalezen als ondersteuning (al denk ik dat de kans groot is dat je dit reeds gedaan hebt)

Groeten, Jean-Luc Hamers

Thommy

is idd oa. een 51 dat ik aan het maken ben.  maar heb er hier nog een paar liggen die moeten verbouwd/herschildert enz. bouwen.  en enkel kleuren spelen me een rol...allez, om te zeggen een rol, ik durf wel eens compromissen sluiten om kleuren zo goed mogelijk weer te geven (wat grote merken ook doen, zoals roco met hun laatste bolle neus)

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

loco

Thommy,

Wees voorzichtig met het gebruik van industr??le verven. Ik heb daar persoonlijk geen al te goede ervaringen mee.
Zoals Jean-Luc terecht opmerkt is de korrel veel groffer dan bij hobbyverven. Dit gaat echter niet voor alle industri?le verven op, maar wel voor de meeste. Ik heb dus ook goede ervaringen, maar niet al te veel. Indien je het overweegt, dan moet je eerst goed experimenteren. Gebruik ook alleen degelijke thinners als verdunningminddel. Vreemd genoeg gebruik ik hiervoor bijna uitsluitend Humbrol verdunner. Tenzij de verf uitdrukkelijk een andere thinner voorschrijft (zoals voor celluloseverf).
Een andere reden warom je beter hobbyverf gebruikt heeft te maken met de kostprijs. Eenpotje hobbyverf betaal je uiteindelijk evenveel als een 1/2 liter industriele verf (die vaak alleen in liters te krijgen is).
Wat ik wel doe ik vernis gebruiken van Boss. Daarmee heb ik zeer goede ervaringen.  deel Boss matt + 1 deel Boss satin + minimum twee delen humbrol thinner geven een zeer goede afwerkingslaag. ook de glansvernis van Boss vind ik zeer goed. Je kunt deze vernis reed in potjes van 1/4 liter krijgen en kost ongeveer 6 euro.
Tot slot, vroeger was er geen groene verf voor onze locs te krijgen. Toen nam ik Levis groen, wat redelijk aanvaardbaar was. Maar daar ben ik nu van af gestapt. Nu gebruik ik zoals de meesten Jocadis groen, tenzij je nog een voorraad van het flessengroen van Dacker (jaren 80) hebt staan.

succes.

Loco


__________________________

Breng ook eens een bezoek aan www.de-pijl.be

Thommy

hmm, tamiya-verdunners gebruik ik niet meer.  Isopropylicus na het lezen in een MSM-magazine.  is zeker even goed als verdunner en kost stukken minder.  kun je kopen per liter bij de apothekers.  Enkel niet teveel van gebruiken.  werkt namelijk beter als verdunner als de tamiya

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

tonycabus

Isopropyl als verdunner????
Ik ken die alcohol-soort als reiniger, maar d?t had ik nog niet gehoord.
Maar ik heb nog zoveel in te halen, h?, als herstarter...
E?n van de redenen waarom ik een forum zo leuk vind, is dat je er zoveel van leert!!!
Tony

P.S. Waar zat ik weer? Printerkoppen (inkjet) maak je toch ook schoon met isopropyl...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)