Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

relais

Gestart door freri205, 09 februari 2008, 19:40:37 PM

freri205

Hoe kan je eenvoudig een stuk rails automatisch ompolen met een relais.Op dit stukje baan kan geen pendelbaan komen anders was het geen probleem .Wie kan mij raad geven

Klaas Zondervan

Beschrijf eerst eens wat uitgebreider wat je precies wilt. Je verhaal is nu erg cryptisch. Je schrijft dat er geen pendelbaan op kan komen, en toch wil je ompolen. Dat kan ik niet volgen.

freri205

ik heb een boekje van techniek voor modelspoor en daar staat een schema in met een stukje dubbel spoor dan overgaan in enkelspoor en dan weer overgaan in dubbel spoor met een beschrijving van de techniek alleen ze hebben het met PTT-relais gedaan ,dus de vraag is kan je dat ook met een bistabiel relais doen

Gerolf

Ik denk dat een schets van je spoorsituatie, eventueel vergezeld van een scan van het genoemde schema, ??n en ander beter verduidelijkt.
Het is mogelijk om afbeeldingen op dit forum te plaatsen, zie http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=1502
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door freri205

ik heb een boekje van techniek voor modelspoor en daar staat een schema in.....

Als je het hebt over een boekje, vertel er dan gelijk bij welk boekje, en als het gaat over een schema, vertel dan op welke bladzijde dat schema staat.
Wellicht is het terug te vinden in de bibliotheek. Als je concretere informatie geeft heb je meer kans dat we er uit komen.

ysbeer

Je wilt volgens mij een situatie maken zoals op een enkel sporige brug
je zult dan eerst moeten zorgen dat voor de brug,aan beide zijde er een stuk is waarop de trein kan stoppen.
D.w.z 4 stop stukjes aan beide zijde twee.
Nu moet je zorgen dat in elk (van de 4 sporen)spoor zich ruim voor de brug melder bevindt die de trein meld.
Voor de eenvoud ga ik van uit dat je dubbelspoor rijdt,met voor elke richting een rails.

In de rijrichting gezien,zal de eerste melder een bistabielrelais (NR1)in stand a zetten en de melder in het spoor achter de brug zet het relais weer terug.
Relais nr1 zet de wissel in goede stand en verbreek het stopstukje in het andere spoor.
Geheel gelijk voor het andere spoor(relais NR2).

Zal allemaal wel niet helemaal duidelijk zijn maar lees het 10 keer en vraag dan gericht wat je nog niet snapt.
wel duidelijk vragen.
wim

freri205

Het boekje is van schrijver W.Hermans(meten en weten)en staat op bladzijde 49 afbeelding 157

Klaas Zondervan

Dat boekje kan ik in de catalogus van de plaatselijke bibliotheek helaas niet vinden. Dus we moeten proberen het op een andere manier op te lossen.
Zoals Gerolf zegt, een scan van de betreffende pagina zou mooi zijn. Zie je geen kans om hem zelf hier te plaatsen, mail hem dan naar me toe. E-mail adres vind je op mijn website.

Klaas Zondervan

Freri,

ik heb je scan ontvangen. Die is inderdaad veel te groot om in het forum te plaatsen.
Ik zal het binnenkort eens gaan bestuderen, en dan proberen hier een samenvatting te geven zodat anderen het ook kunnen meebeleven.
Maar dat kan even duren, want tot morgenavond ben ik volgeboekt.

freri205

Dat is goed want de hobby doe ik meestal in het weekend .Door de weeks heb ik  meestal geen tijd .Maar in ieder geval bedankt