De BR 144 (deel 2) Serieversies

Gestart door Bundesbahnfreak, 08 februari 2008, 14:54:37 PM

Bundesbahnfreak

De BR144 serieversie

Na het success van de E44 001 bouwde SSW 20 nieuwe loks van het type E44 (later 144).  De nieuwelingen werden afgeleid van het prototype maar er waren verschillen qua kast, bij de serieversie steekt de derde koplamp in het dak boven de stuurpostvensters, bij E44 001 stak deze op de snuit.  Naderhand werd 144 001 verder gewijzigd naar de standaard van de serievoertuigen.

De eerste 144 werden vanaf 1933 op de pas ge?lectrificeerde lijn Stutgart-Augsburg losgelaten.  Tot eind 1945 werden er 174 exemplaren gebouwd.  Na de oorlog bleven er 45 stuks in de DDR waar ze in de jaren ?70 de nummer 244 kregen, hier kregen ze een groene kleur met een rode onderbouw, deze loks werden begin jaren ?90 uit dienst genomen.

Tijdens de oorlog kreeg de productie van de E44 (eveneens de E94) voorrang op de andere E-Loks (E18) wegens militair belang, deze loks kregen de naam KEL2 (kriegs e lok 2).  Door koperschaarste werden veel electrische leidingen uit aluminium gemaakt.

In West-Duitsland werden er na de oorlog 7 exemplaren bijgebouwd en worden 2 stuks E244 (50Hz loks uit het Zwarte Woud) (hierover later meer in deel 3) omgebouwd, deze laatste vielen op door een moderner uiterlijk omdat de ventilatieroosters anders stonden.

De DB bouwde verschillende loks om voor trek-en duw diensten te doen deze kregen een extra kabel bij.  Men onderscheidde 2 systemen, het eerste is een oud indirect systeem dat ook op de stomers stond, waardoor via lampen vanuit de stuurpost bevelen werden gegeven aan de bestuurder in de lok. Deze loks kregen achter hun nummer de letter B (bv E44 010B)
Het andere systeem was direct met behulp van treindraden zodat de bevelen electrisch tussen stuurpost en lok verliepen.  Deze loks kregen de letter G (Geschoben) achter hun nummer.  Na de omnummering in 1968 krijgen de loks de nummer 144 en vervalt de letter G of B.

De serie 144 had een uurvermogen van 2200 kW en een constant van 1860 kW.  De transfo is weeral een oliegekoelde met externe koeling.  De sturing gebeurde via een nokkenas met fijnregelaar.

De 144 stond in de jaren ?50 model voor de nieuwe te ontwikkelen loks van de reeks E10.0 waaruit later de 110,140 en 150 en hun afgeleide modellen 112 en 139 ontstonden.

In de jaren ?70 begon de DB met hun materiaal om te schilderen in Beige/blauw, de 144ers ontsnapten er ook niet aan en twee exemplaren (021 en 071) werden in deze bonte kleuren gespoten.  De beide loks waren uit elkander te houden, de beige band op de onderste rand van de 021 was breder dan die van de 071.

Eind jaren ?70 valt stillekensaan het doek over de 144ers dit door de komst van de BR 111 en door de terugval van het goederenverkeer.
In 1984 was het definitief gedaan, in Stuttgart ging als laatste de 144 081 aan de kant.

De BR 145

Een gedeelte van de reeks E44 werd uitgerust met een rheostatische rem, deze werden op bergachtige trajecten gebruikt en waren herkenbaar door 2 schouwachtige opbouwen op het dak, deze dienden als ventilatie voor de remweerstanden.
De loks kregen bijvoegsel W (Wiederstandbremsen) achter hun nummer (vb E44 010W) vanaf 1962 werd dit vervangen door een 1 extra voor het volgnummer (E44 010 werd E44 1010) (fictief nummer).  Vanaf 1968 kregen ze het nummer 145.

Eveneens als de 144ers gingen de laatste 145ers in 1984 buiten dienst te Wurzburg (145 155,162,168 => 170 en 172)

De BR 144.5

Deze loks die in 2 kleine reeksen geleverd werden zijn een afkooksel van E44 501.  De eerste reeks gelijkt er het meeste op maar is iets groter.
In 1933 werden de eerste 4 loks geleverd voor dienst op de lijn Freilassing-Berchtesgaden.  
Verschillende electrische onderdelen werden van de serieversie 144 overgenomen.
De tweede reeks (4 stuks) was sterker en sneller dan de eerste, de tractiemotoren waren groter en dit resultereerde in een iets grotere kast maar ook in maatregelen om het gewicht onder controle te houden, zo was het langsprofiel met gaten uitgevoerd en waren de bogies eveneens met gaten voorzien.

Deze loks bleven braaf op hun lijn rijden en kwamen zelden ergens anders terecht.  Zo zijn er verhalen van bestuurders die met een 144.5 ergens anders reden en dat de mensen ter plaatse (spoorwegmensen!) niet konden vatten dat de 144.5 geen snuit had zoals de 144.

De 144.5 ging eveneens als de 144 in 1984 aan de kant en is ook het slachtoffer van de instroom van de reeks 111.

Model

Vroeger bracht Roco de 144 en de 144.5 uit; momenteel hebben ze de E44 nog in hun gamma
Ik denk dat M?rklin de 144 nu ook heeft, en Fleischmann had in het verleden een oude versie van de E44 in programma.
Voor foto?s en bespreking van de Roco?s verwijs ik graag naar Bahnwahn.

urlhttp://www.bahnwahn.de/rocodb144//url

Foto's uit de site van Eisenbahnfotograf

urlhttp://www.eisenbahnfotograf.de/dbellok/galerie144/site10.htm/url

Groeten

Rudy







Gerolf

#1
Hij doet het toch maar weer [8D]
Weer heel wat informatie voor de ge?nteresseerden!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw