Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

opstelspoor

Gestart door conducteur, 05 februari 2008, 12:16:36 PM

Klaas Zondervan

De oplossing van Info is inderdaad het ei van Columbus. Het is op zich geen wereldschokkende uitvinding, want in de Funky keerlusmodule wordt hetzelfde principe toegepast. Daarom vind ik het wel een beetje dom van mezelf dat ik niet op dat idee kwam.[:I]

Michiel

De oplossing van Info is inderdaad goed gevonden. Ik zie ook geen enkel probleem met de werking ervan, mits het bezetspoorsignaal als een impuls signaal doorgegeven wordt aan de wissel. Ik bedoel hiermee dat een korte spanningspuls gekreert moet worden op het moment dat een van beide detectieblokken worden bezet. Deze puls dient dan om de wissel te schakelen.

Als het blokbezetsignaal zelf wordt gebruikt, dan zou dat een ongunstige invloed kunnen hebben op de wisselmotor (vb trein blijft staan op blok of beide blokken worden tegelijk bezet gehouden).

Ik kan me natuurlijk ook vergissen, ik ben niet erg vertrouwd met het Märklin materiaal...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Saraan, heb je mijn uitleg over de werking dan wel goed gelezen????

Dus nogmaals, de trein moet korter zijn dan de afstand tussen de melder voor rechtdoor en afbuigend.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Saraan

Ik kan me natuurlijk ook vergissen, ik ben niet erg vertrouwd met het Märklin materiaal...

Michiel, de elektrotechnische wetten bij M?rklin zijn niet anders dan bij andere merken.
Een voordeel bij M?rklin is dat je feitelijk 3 rails hebt. Twee daarvan heb je nodig voor de aanvoer en afvoer van de stroom, de derde kun je gebruiken voor het schakelen van allerlei dingen, via de wielen van de trein.

Dat verhaal over het vormen van een puls maakt de zaak nodeloos ingewikkeld. Als het wissel om is zal de aandrijving zichzelf afschakelen. Eindafschakeling heet dat, en is bij wisselaandrijvingen inmiddels algemeen gebruikelijk.
De schakeling wordt dus heel eenvoudig: de gele draad van het wissel aan de gele klem van de trafo, de blauwe draden ieder aan een detectiespoorstaaf. Meer moet dat niet zijn.

Michiel

citaat:
Geplaatst door INFO

Saraan, heb je mijn uitleg over de werking dan wel goed gelezen????

Dus nogmaals, de trein moet korter zijn dan de afstand tussen de melder voor rechtdoor en afbuigend.



INFO, ik heb je uitleg goed gelezen, hoor. Maak je niet druk. Maar dat extra wagonnetje komt er op een dag toch eens, al is het per ongeluk (de verkeerde trein rijdt het opstel spoor op). Ik was enkel bezorgt dat de wissel zou kunnen doorbranden of hysterisch heen en weer kapperen omdat beide blokken constant signaal afleveren. Dat is mijn enige berzorgdheid. Voor de rest is dit een prima oplossing voor het probleem.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Saraan,

Maar ook daar is een oplossing voor, alleen die kost wel geld.

Dit kost je namelijk een paar diodes en een relais, om daar een AND schakeling van te maken. Dus beide sporen bezet relais bekrachtigd, en de gele voeding wordt onderbroken over de relaiscontacten. Gevolg geen aansturing meer naar beide wisselspoelen. Maar of het in dit geval nodig is, dat denk ik niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

Info, dat is goed gevonden met een extra relais. Ik zou deze veiligheid inbouwen, maar ik ben waarschijnlijk een controlefreek; ik wil zelfs het onwaarschijnlijke beheersen, mocht het ooit voorvallen... [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

hoe doe je ze dan stoppen op het eind van het spoor zonder sein(zonde van het geld)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

In het echt staat aan het einde van een opstelspoor ook nooit een sein, hoogstens een bord.
Maar op het moment dat het wissel weer rechtuit wordt gesteld weet je dat de trein het einde van het opstelspoor heeft bereikt, dus kun je op je MS zelf de trein stoppen.

INFO

Tja, deze vraag kon natuurlijk niet uitblijven. Stoppen doe je gewoon met de draaiknop op je MS. Wanneer, als het eindspoor bezet gemaakt wordt, dus als er een lampje of ledje op je paneel gaat branden.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

conducteur

ik heb zo'n paneel nog niet maar zal wel een spoorbezetmelding maken en het lampje naast mijn ms zetten
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum