Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Overweg c-rail

Gestart door conducteur, 04 februari 2008, 10:09:43 AM

conducteur

Ik heb een paar jaar terug toen ik nog met de delta control 4f reed een overweg van marklin aangeschaft. Daar werkte hij zonder problemen(niet zo erg realistisch)

Ik heb hem opgeruimd en plaatsgemaakt voor een station.
nu ik  met een ms rijd wil ik hem terug een plaatsje geven.

probleem: Hij werkt met spoorbezetmelding door middel van een ge?soleerde spoorstaaf. D.w.z dat de negatieve pool op de baan is aangesloten en de positieve pool op een andere transfo moet aangesloten worden.

dit mag toch niet? weet er iem. hoe ik ze wel moet aansluiten?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Greg

Ik heb zelf geen overweg, maar als ik het me goed herinner dan staat er in de handleiding van het MS iets geschreven over het gebruik van een overweg.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

thalysken

Zo moet je het aansluiten en niet anders. Heb het al getest en het werkt. Ik heb er zo een maar gebruik hem niet.


De bruine draad die ik tekende wel voor de overweg plaatsen anders gaat de overweg heel de tijd branden.

Met vriendelijke groeten,
Thijs



Greg

En niet vergeten dat je NIET mag aansluiten op dezelfde transfo van het MS.
Voor toebehoren moet je een andere gebruiken.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Klaas Zondervan

Thijs,

kun je ook uitleggen hoe dat werkt? Ik zie niet hoe de trein invloed uitoefent op de overweg.

thalysken

Laten we zeggen dat het nu DC zou zijn (maar dat is niet zo bij marklin), dan staan op de spoorstaven de plus en op de puntjes in het midden de min. De min van de rails heeft helemaal niets te maken met de overweg. Op de overweg staat de min de hele tijd in verbinding, maar de plus niet. dus hij werkt niet. Eens je er over rijd met de trein maken de wielen zo het contact en geven du plus voledig door.dan werkt de overweg.

Ik hoop dat je het zo begrijpt. Anders roep je maar h?.

Met vriendelijke groeten,
Thijs



Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door thalysken

Eens je er over rijd met de trein maken de wielen zo het contact en geven du plus voledig door.

Maar waaraan wordt die plus dan doorgegeven? Dat zie ik niet in jouw schema.

thalysken

Van de ene spoorstaaf naar de andere door de wielen. Zo maakt het dan een elektrische kring (de overweg begint te werken dus).

Met vriendelijke groeten,
Thijs



conducteur

De middenleider is toch de + en de sporen zijn de -.

Door twee sporen die in het setje van je overweg aanwezig zijn wordt er een spoorstaaf ge?soleerd(stroomloos) waar de - mee verbonden is.
via de gele draad komt de+ naar de overweg. Omdat de- niet is verbonden  met de transformator(ge?soleerde spoorstaaf) gaat de elektromagneet niet werken. Als er een wiel  op de spoorstaaf rijd die stroomloos is gaat ze werken.(- gaat via wielstellen naar andere spoor => overweg gaat dicht + lampjes branden)

(loc werkt hier als schakelaar), de loc(wielstel) zorgt voor een gesloten stroomkring indien ze op het stuk staat.

gouden regel bij marklin => sluit noot je baan en een accessoire aan op een transformator.

Daar de - dus aangesloten staat op de rails(gevoed door transformator  uit start met ms) en de + gevoed moet worden door een andere transformator zit je met het probleem dat je geen twee transformatoren mag gebruiken om een accessoire te voeden.

hoe los je het dan wel op dat hij werkt als er een wielstel op het stuk staat met de stroomloze spoorstaaf? en toch alles gevoed word door mijn 6002 die vroeger dienst deed bij het delta rijden en nu ingezet word voor accessoires te voeden en schakelen.

er stond inderdaad iets in de handleiding van je ms(een plannetje ofzo)maar dit hielp me niet.Ik verstond het niet goed.Weet iem. dat plannetje even te ontcijferen?  

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/Handboek%20Marklin-Systems.pdf
In deze handleiding(p46) staat er een schema.
De transformator die de overgang voed heeft een gele draad die op de klemmetjes wordt aangesloten.Waar gaat de bruine draad heen?Wat is dat blokje in 't bruin?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Greg

Wat bedoel jij met het bruine blokje????

Aansluiten is gewoon zoals je een normale rail aansluit.
Je moet gewoon de bruine draad aanluiten op het daarvoor voorzien lipje, en dit na de overwegsectie.
De isolatie zorgt ervoor dat de stroom op 1 railstaaf niet doorkan, en de wielen van de locs/wagonnen zorgen voor de verbinding.

Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

INFO

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Thijs,

kun je ook uitleggen hoe dat werkt? Ik zie niet hoe de trein invloed uitoefent op de overweg.



Massa detectie Klaas. De wielen van de trein verbinden beide spoorstaven, de speciale rails voor de overweg daar zijn de railstaven gescheiden van elkaar.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

conducteur

Jullie snappen mijn probleem niet goed.
je moet een accessoire aansluiten op ??n transformator. als de + via mijn 6002 gevoed word en de - op de rails dan voed je de overgang met twee verschillende transformatoren(ik rijd met een ms!!![:D])

lees nog eens m'n eerste bericht!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

Massa detectie Klaas. De wielen van de trein verbinden beide spoorstaven, de speciale rails voor de overweg daar zijn de railstaven gescheiden van elkaar.

Ja, dat snap ik ook wel. Maar daarna? Op dat schemaatje van Thijs zit die geisoleerde spoorstaaf nergens meer aan vast, dus waar moet die stroom dan naar toe?

INFO

Via de twee electromagneten naar de trafo, die verantwoordelijk is voor de spanning op de gele draad denk ik Klaas. Gewoon common-ground. De overweg moet gevoed worden uit een andere trafo dan die de MS van energie voorziet.

Alleen de waarheid ligt in het midden.