Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Baan: het vergeten plekje nick_9450

Gestart door nick_9450, 26 januari 2008, 12:50:02 PM

modeltreinbart

#45
beste nick,
waarom waag je je niet eens aan zelfbouw kan kan je de ramen ook fijner maken door middel van fijne profielen en voor de trapleuningen vervangen door messing ik weet het is geen gemakkelijke klus maar door etsen kan je ook al veel bereiken.wat de weathering betreft zou ik ook nog gebruik maken van poeders of eens soort vetkleurpotloden zoals donker groene tinten maar niet overdrijven want overdrijven is nooit goed.
groeten bart
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Gerolf

#46
Verweren = de (jarenlange) invloed van het weer nabootsen.
Waar roest metaal? Waar hoopt zich vuil op? Waar wordt voegmortel uitgewassen door water? Waar groeit mos? ...
Antwoord: kijk naar de werkelijkheid, neem er foto's van, ... (Lees MSM!)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

nick_9450

#47
na een hele week op de baan gereden hebben. ben ik tot constatie gekomen dat er veel te veel bochten in komen  men passagierswagon rijden hierdoor heel lelijk en drm word er geopteerd voor dit



En ja ik hoor jullie al aan komen och nee toch weer geen nieuw baanplan  maarja  zo is het beter en kan er meer scenery gezet worden

grtz nick

Anarchy

#48
Nu rijden je rijtuigen toch nog door de scherpst mogelijke bocht (R1)?

nick_9450

#49
ja da doen ze maar er zit in het zichtbare deel minder bocht en nu heb ik ook meer opstelmogelijkheden  

grtz nick

nick_9450

#50
met spijt in het hart deel ik jullie mee dat de baan wordt afgebroken en dat er nie wordt geopteerd voor een andere   dit komt door met overleg met de ouders en het feit dat ik binnen een 3 tal jaar waarschijnlijk zal verhuizen  nu ja ik blijf verder modelsporen alles wordt goed bij gehouden en de kans is groot dat er een klein bantje op de grond komt  
het is mooi geweest maar dit is geen verhaal met een goed einde      dus nog een paar jaar wachten tot als de baan komt   en nu is het verzamelen geblazn   heb me to gelegd om men collectie belgisch materiaal uit te breiden    
dus hier zet ik een punt achter en word er gereden op de baan in de club

tot zo ver  

grtz nick


depovero

#51
Hallo Nick,

Ik heb deze draad eens rustig gelezen. Dat jij je laatste plan niet gaat uitvoeren, 't ja, spijtig. Wat ik wel tof vind, is dat jij een betere inzicht verkregen heb voor het plannen van banen. Met hetgeen dat je wilt, de plaats dat je hebt en, de grenzen van de kamer-realiteit. En die ervaring zal je zeker van pas komen binnen een paar jaartjes!

Is da ni tof! [:p][:p][:p]
Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

conducteur

#52
citaat:
Geplaatst door nick_9450


vandaag bezig geweest aan een voetgangersbrug die ik 2 jaar geleden heel slecht ineengestoken had  :?
ik heb deze wat gesloop en weer ineengestoken  ik heb ze ook proberen verweren  (foto hier onder )   als iemand tips of opmerkingen heeft laat maar komen.


nick


hoe heb je dat zo treffelijk kunnen doen,heb dat ook met een bouwset van faller
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

nick_9450

#53
heel voorzichttig de kanten die gelijmd zijn weer vaneen te krijgen   maar nie te veel kracht opzetten of anders breek je er stukken af

grtz nick

depovero

#54
Hello,

Hierdoor zal de draad een beetje terzijde geraken, ik wou op de laatste reactie mijn ondervindingen kwijt:

1/ Als de maquette al een hele tijd geleden in elkaar is gedaan, kan je - met een voorzichtige grip - de delen voorzichtig uit elkaar trekken of van elkaar duwen. De lijm wordt 'breekbaar' - sorry, het juiste woord vind ik niet - en zo kunnen de delen gescheiden worden.
Tenzij er een t? grote weerstand is, dan best ermee ophouden.
2/ Indien je weet welke lijm gebruikt is geweest, deze dan voorzichtig oplossen met het adequaat oplosmiddel (bvb thinner). In geval van twijfel, probeer het op een lijmnaad dat niet zichtbaar is. En, belangrijk, laat deze zijn werk tijdens een paar minuten doen.

Met deze methodes is het risico van breken nogal tot een minimum getrokken. Maar, het breken kan er nog in zitten.

Zoals wij het altijd doen, neem je tijd om het te verwezenlijken.

Voil?,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

nick_9450

#55
Gegroet modelspoorvrienden en ander tuig :p  graptjen

Heel snel een klein herhalingkje
Zoals sommige mensen weten waren de plannen voor een modelbouwbaan opgeschort voor verschillende redenen

Nu 3 weken later  is er heel wat verandert. Door het vele gezaag rond de oren van men ouders mag ik aan een heel kleine modulebaan beginnen.
de gezegde breedte en lengt moet ik respecteren deze is dus 2m op 1.

de bedoeling van deze baan is
1) voor het rijden van belgisch materiaal
2) een kleine leger scene waarbij het laden van tanks aan bodt komt
3) het leren van maken van sommerfeldt bovenleidingen
4) het leren werken met seinen en wisselaandrijving
5) een heel het scenery gebeuren


over de seinen en wisselaandrijvingen worden analoog geschakeld.
met de treinen word gekozen voor het mobile station van m*


hier al een uitgewerkt baan plan.
over de 3 sporen naar de locloods wordt nog over na gedacht dus dit is niet definitief.



enige opmerking of reacites zijn welkom ?

ik weet dat er veel sporen op zon kleine vlakte liggen maar het is nog altijd voor het plezier en ik wijk af van de realiteit

nick

modeltreinbart

#56
Beste nick,
waarom opteer je niet voor een punt naar punt baan met dubbelspoor en bovenleiding en een aftaking naar een kazerne als je het dan toch modulair maakt kan je miss het met de tijd uitbreiden.
Of als je dan toch bij een ovaal wil houden zou ik met een schijding werken dat je maar een deel ziet en een bocht. aan de ene kant een station aan de ander kant de kazerne.
groeten Bart
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

nick_9450

#57
Het begin van hopelijk een goede start


Met de modelspoorbeurs fris in het geheugen begin ik terug aan men baantje.

Deze wordt licht na gemaakt naar het voorbeeld die ik in onze club heb
http://www.ovmv.be/images/stories/Treinen/spooreen/baan%20bestrooid.jpg

Hier enkele foto's van het begin.



















Ik ben ook beginnen bouwen aan een verlaten steenkooldump
Het  verweren lukt nog niet zo goed maar hier al een paar foto's


 

iemand tips om dit beter te doen??

nick

chrisdriessen

#58
Mijn vraag aan jou is: ga jij je c rials niet balasten en verweren etc, ben nu ook bezig aan een baantje op mijn kamer van 160 bij 40 en ik wil als aller eerste balasteren wanneer doe jij dit?

ps: ik moet nog beginnen met balasteren ik zit nog aan de tekentafel geplakt

nick_9450

#59
Met het balasteren begin ik als ik men voorraad houtlijm heb aangevuld...

ik begin nu eerst met het balasteren en licht verweren van de rails..
en dan met het plaatsen van seinen en dergelijke.....

nick