Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Baan: het vergeten plekje nick_9450

Gestart door nick_9450, 26 januari 2008, 12:50:02 PM

Michiel

#15
Ha die Nick! Terug met een nieuw plan!

Ik vind de baan zo vrij overladen. Rechts kan je dat dubbelspoor eventueel behouden (eventueel met een mini-schaduwstation voor de afwisseling, dan keren dezelfde treinen niet meteen terug het station binnen), maar links zou ik enkelspoor aanleggen, waardoor je ook (met wat gepuzzel) via een spiraal naar een lage gelegen niveau kan gaan. Daar heb je dan plaats zat om tig opstelsporen en een keerlus te plaatsen. Het bovenste niveau zou ik dan toch iets thematischer uitwerken, minder druk en hou de opstelspoor- en perronlengte in het oog; probeer die wat te maximaliseren.

Zorg dat je "gangpaden" breed genoeg zijn en dat je overal nog comfortabel bij kan. Die ene van 5 cm is echt te smal [:D] !

't Zijn maar idee?n natuurlijk...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

nick_9450

#16
al wat wijzer   ben eerst aan het kijken of ik de spiraal er in krijg op de linkerkant  als dit goed komt zal ik men plan nog is posten dan weet ik direct of ik goe of volledig fout zit

nick

nick_9450

#17
hallo      na een uurtje of 2 wintracken kom ik dit uit

de onderbouw


de bovenbouw


het kleine opstelpoor is voor een locdepot

greetz nick

Michiel

#18
Nick, dit is lang niet slecht. In het tegendeel, dit ziet er veel belovend uit. Maar hier zijn toch mijn opmerkingen:

- In het station zou ik het derde bovenste spoor vervangen door een perron.

- De rechter lus zou ik half-overdekt maken, het spoor daar verdubbelen tot een klein schaduwstationnetje.

- Maak de opstelsporen voor het station een tikkeltje lager (ook 5 rechte railsegmenten zoals in het station).

- Linksboven naast het station is er misschien nog plaats voor een kleine lokloods (2 opstelsporen), dat maakt het rangeren leuker met lokwissel.

Zo, dat was mijn bijdrage. Ik denk dat je dicht bij je definieve plan zit. Het ziet er in elk geval al goed uit.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

nick_9450

#19
ik heb hier en daar nog wat veranderingen aan gebracht zoals het 3de spoor vervangen door een perron en het opstelspoor langer gemaakt
voor mij is dit een uitdagende en heel tof baanplan dus denk ik wel dat het dit word :p:p:p ik wil jullie allemaal al bedanken en zal wel als da bouw gestart is een paar foto's plaatsen

greetz nick

Michiel

#20
Ik ben blij dat je je uitdaging gevonden hebt. Veel plezier met de start van de bouw, en wacht niet te lang om iets te laten weten hoe het vorderd...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

thalysken

#21
Heel mooi plan! En succes ermee! Wel opletten voor die railspiraal dat panto's er nog tussen kunnen en dat het niet te stijl word. Maar dat zijn natuurlijk details voor later h?.

Met vriendelijke groeten,
Thijs

nick_9450

#22
het railspiraal word als eerst gebouwd dus dat zal mss morgen al gebueren  de goede hoogt tussen  de 2 verdieppen wat moet deze bedragen want nu begeef ik me wel op totaal onbekend vlak
nick

Michiel

#23
Je moet met gemak tussen de twee niveaus kunnen, om bijvoorbeeld de rails schoon te maken, of herstellingen uit te voeren. Ik suggereer toch minimum een hoogteverschil van 30cm aan te houden.

Let op, maak de spiraal ook niet te stijl. 2,5% mag je rekenen als een maximum. Hou dus rekening met de minimum vrij hoogte in schaal H0, en je ziet hoever je komt met de hellingspercentage. Ik vrees echter dat je niet in de buurt komt van de 2,5%...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

nick_9450

#24
aha  al een eerst probleem  dat zal dan even zoeken wordn :p als iemand tips heef laat maar komen want op dit vlak is het men eerste keer

nick

Michiel

#25
Een tip... een spoorspiraal hoeft niet persee circelvormig te zijn...[:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

nick_9450

#26
zou ik een klimspiraal in een rechhoekigevorm leggen zou ik dan aan men 2.5% geraken

//www.modelspoorh0.nl/downloads/Spiraal%20H0.pdf
ik heb deze link gevonden zou dit lukken ??:p

nick

Michiel

#27
Je zou een ovaal spiraal kunnen construeren met een halve circel onderaan waar er nu een ligt, een de andere in de linker bovenhoek, naast je station. Je schaduwstation zal je dan wel wat moeten aanpassen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

nick_9450

#28
zal ik in gedachte houden maar zal voor morgen worden ik laat nog iets weten
nick

nick_9450

#29
hallo hier zijn we weer met een kleine update

basis is gelegd voor het klimspiraal en morgen beginnen we aan de onderbouw voor heel de baan
met trots vermeld ik jullie ook dat ik een weer een mooi stuk aan men collectie kan bijvoegen het heeft te maken met een rangeerloc van de nmbs die ik me heb aangeschaft (dinsdag hier foto's van )
greetz nick