Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

geheugendraad

Gestart door bartie, 12 november 2004, 19:37:42 PM

bartie

Ik heb een startset geheugendraad gekocht om mijn scenery wat leven in te blazen. Nu is mijn vraag of er iemand websites kent waar ik hierover meer info kan vinden.
mvg. Bart

dimu

 

bartie

Bedankt voor de tip,dimu.[8D]Zo ben ik ook eens op de site van conrad geraakt. Nu is de duitse site wel beter dan de nederlandse en hier kan je ook de gehele kataloog modelbouw 2005 gratis(!) downloaden en nadien eens rustig bekijken.http://www.conrad.de
Heel binnenkort ga ik dus eens wat proberen met die geheugendraad.
[;)]Groetjes Bart.[;)]

locomotion

Op de website van Jaques Le Plat vind je ook wat info. Hij is trouwens de grote lanceerder van deze geheugendraad.
http://users.skynet.be/pro-rail en een beetje verder op zijn site onder http://users.skynet.be/pro-rail/ukcafam0.htm

locomotion

n/a

Mooi spul inderdaad dat geheugendraad. Heb op m'n site er ook wat info over; //www.funkyrail.nl
Ga er al m'n zichtbare wissels mee doen.

tonycabus

Funky,
Mooi, die Flashdinges joh!
Maar bij je lichtsluis mis ik de afvlakcondensator in de voeding.
470?F 25V zou moeten lukken.
Maar ik denk dat je gewoon vergeten bent hem in het schema in te tekenen??
En wat zien ik nu? Hij st??t op je printje...470?F radiaal.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Tony,

Heb het schema net aangepast.

tonycabus

Mooi, Funky!
t' Was niet om betweterig te zijn, maar zulke dingen ontsnappen me nu eenmaal niet gauw. Gelukkig was je bouwtekening w?l goed, (zag ik pas later!) dus de eventuele nabouwer kon rekenen op een werkende schakeling...


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marimon

Ik heb alle ingredi?nten in huis om mijn wissels met geheugendraad te bedienen, met name: een 12V gestabiliseerde stekkernetvoeding, koellichaampjes,IC LM317T, weerstandjes en dubbelpolige wipschakelaars. En uiteraard de geheugendraad. Op een nog te maken synoptisch schakelbord wil ik aan de hand van led's de stand van de wissels zien. Kan dit, en, indien ja, hoe zit die constructie dan in elkaar?
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

hobbyist

Je kan er vele dingen mee doen. Slagbomen bedienen is er ??n van maar je kan tevens ook je bomen een bepaalde richting laten bewegen ( denk maar eens aan een harde wind), poorten / buitendeuren van gebouwen die open en toe gaan.

doomslu

citaat:
Geplaatst door marimon

Ik heb alle ingredi?nten in huis om mijn wissels met geheugendraad te bedienen, met name: een 12V gestabiliseerde stekkernetvoeding, koellichaampjes,IC LM317T, weerstandjes en dubbelpolige wipschakelaars. En uiteraard de geheugendraad. Op een nog te maken synoptisch schakelbord wil ik aan de hand van led's de stand van de wissels zien. Kan dit, en, indien ja, hoe zit die constructie dan in elkaar?

Wisselaandrijvingen gemaakt met geheugendraad vereisen in ??n stand dat de geheugendraad bekrachtigd wordt dat doe je dus met behulp van een schakelaar (en g??n drukknop zoals bij aandrijvingen met spoelen). Als je meerpolige schakelaars gebruikt kan je ??n ompoolkontact gebruiken om ??n van twee ledjes te schakelen. Op deze wijze kan je de stand van de wissel zien, tenzij de tongen om ??n of andere reden geblokkeerd zitten.
Zelfs aan de stand van de schakelaar kan je al zien hoe de wissel staat. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marimon

Kan mij iemand een schemaatje bezorgen hoe ik al deze zaken aan elkaar moet solderen?
Jaja, 'k hier niet veel kaas van gegeten, maar alles op zijn tijd h?[^][:)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

marimon

amaai zeg,  wat een prachtig schema zeg, echt de moeite zeg, en nu eens zonder geleuter of gestoef zeg, en eenvoudig uitgelegd zeg, waarschijnlijk zullen er nog schema's komen zeg, vind ik tof van jullie zeg, kabbeld maar verder met zinloze dinges zeg, misschien vaarwel zeg,[:(]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

INFO

Beste marc, op deze pagina staat het toch tot in detail uitgelegd.  En verder is alle informatie in november 2004 al gegeven. Dus waarom moet het dan in de herhaling?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

krispy

Hoi marc

surf eens naar :
www.floodland.nl/aim/pdf/wisselaandrijving.pdf

Daar staat alles uitgelegd met tekeningen en schema's

( sorry , dit was een draadje dat ik niet volgde )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m