Reeks 91

Gestart door Peter, 24 januari 2008, 13:54:21 PM

Peter

Ben altijd ergens gek geweest van het rangeerlokje van de reeks 91
Vroeger zag ik dat regelmatig in Hemiksem rangeren tussen de halte "Werkplaatsen" en het station zelf, en de aftakking naar de industrie zone. De laatste jaren was het echter stil op die aftakking, en zag ik er eigenlijk geen beweging, alhoewel er toch regelmatig wagens afgesteld stonden. Ik vroeg me dan ook af welke lok daar voor ingezet werd om die wagens vanaf de aftakking naar die bedrijven te doen. Een 77/78 leek me wel wat groot.
TOT............vanmorgen:D:D:D:D:D
Een reeks 91 lokje, veel lichter groen dan vroeger, en met een sticker "VOPAK" rangeringen zag uitvoeren. Die kleine dingen bestaan toch nog altijd blijkbaar. Zal toch eens tot daar moeten rijden en mijn fototoestel meenemen om er wat opnamen van te maken.
Zelf heb ik nog altijd (en niet te koop) een modelletje van de 91 van Jocadis (de eerste uitgave)
PS: voor niet ingewijden- Vopak is de afkorting van de verzamelnaam voor de (samengegane) bedrijven Van Ommeren/Belgian Pakhoed
Met vriendelijke groeten
Peter

trainfreak

Was het een 91 van de NMBS?
Het kan ook een industrielocje zijn.
Spoorse groeten
Dimitri

Peter

Volgens mijn bescheiden mening was het echt een (gewezen) NMBS reeks 91.
Waarschijnlijk werd deze lok verkocht, geleased verhuurd of wat dan ook aan Vopak. Spijtig genoeg kan ik het niet navragen bij Vopak, want mijn kontaktpersoon is praktisch gelijk met mij op pensioen gegaan.
Wie heeft er meer informatie?

PS: telkens ik naar dat modelletje van Jocadis kijk heb ik de indruk dat dit te hoog op zijn poten staan, als ik het vergelijk met foto's van de echte 91. Iemand nauwkeurige info??
Met vriendelijke groeten
Peter

ruben13

ik zelf ook een poging gedaan er een te maken mmar de wiel een
groot brobleem voor de rest wel geslaagt
maar vond geen mooi onderstel
ik heb wel een plan van dit lokje moet
ik hem door sturen

stefanic

Hallo,

kijk eens hier:
http://www.belrail.be/F/fiches/shunter/depot91.html
loc 9107?

Maar er zijn ook heel wat industrielocs die 100% op een 91 lijken maar geen ex-NMBS zijn...

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

railrunner

Peter,

Ik heb destijds gewerkt in Vopak Hemiksem.  Wil je kans hebben om daar rangeringen live mee te maken?  Als er een afzet is van wagons, is dat meestal 's middags rond 15h00.  (Vroeger zette de NMBS wagons af met een 51 of een 80.  Door het meer en meer verdwijnen van deze type locs, werden meer en meer wagons afgezet met reeks 77/78). Als bij Vopak voldoende volk aanwezig was met de daguren, reed rond 15h15 tot 16h30 het groene Vopak-lokje uit om de wagons van de bundel te gaan halen.  Dit lukte niet altijd.  Dan werd er 's avonds gerangeerd.  Het was wel zo dat wanneer het donker werd, er geen rangeringen over de provinciale steenweg meer mochten plaatsvinden in verband met de verlichting van het treinstel.  Ik vermoed dat tot ongeveer april dit jaar er nog bewegingen zullen zijn, maar dat het daarna afgelopen zal zijn omdat Vopak Hemiksem verkocht werd aan een olieboer.  Vermoedelijk zal deze olieboer geen gebruik meer maken van het spoorweginfrastructuur, met alle gevolgen vandien.  Het fijne weet ik daar niet van, daar ik momenteel op een andere Vopak-terminal werk.
Ik weet niet meer exact vanwaar het lokje vandaan komt, maar daar kan ik nog altijd eens mijn licht opsteken bij collega's.  In ieder geval werd het niet overgekocht van de NMBS.

Peter

De rangeringen die ik zag, aan de industrie aftakking van lijn 52 waren zo rond 9.30 ? 10.00 H
Het spijt me dat dat op het einde van het jaar ook weeral gedaan zal zijn. Terug meer vrachtwagens op die toch al drukke weg.
Oorzaak is meestal de niet flexibele werking van de NMBS zelf. Het probleem ligt niet bij het personeel zelf, maar dikwijls door de halstarrige houding van de leidinggevenden. Maar dat is een ander hoofdstuk (waar ik me vroeger al eens in opwond, maar toch telkens tegen die muur van "beamten" botste die nog niet wisten hoe een lokomotief er uit ziet.)
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

De rangeringen die ik zag, aan de industrie aftakking van lijn 52 waren zo rond 9.30 ? 10.00 H
Het spijt me dat dat op het einde van het jaar ook weeral gedaan zal zijn. Terug meer vrachtwagens op die toch al drukke weg.
Oorzaak is meestal de niet flexibele werking van de NMBS zelf. Het probleem ligt niet bij het personeel zelf, maar dikwijls door de halstarrige houding van de leidinggevenden. Maar dat is een ander hoofdstuk (waar ik me vroeger al eens in opwond, maar toch telkens tegen die muur van "beamten" botste die nog niet wisten hoe een lokomotief er uit ziet.)
Als je meer info kan vinden, laat het dan maar weten.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door railrunner

Peter,

Ik heb destijds gewerkt in Vopak Hemiksem.  Wil je kans hebben om daar rangeringen live mee te maken?  Als er een afzet is van wagons, is dat meestal 's middags rond 15h00.  (Vroeger zette de NMBS wagons af met een 51 of een 80.  Door het meer en meer verdwijnen van deze type locs, werden meer en meer wagons afgezet met reeks 77/78). Als bij Vopak voldoende volk aanwezig was met de daguren, reed rond 15h15 tot 16h30 het groene Vopak-lokje uit om de wagons van de bundel te gaan halen.  Dit lukte niet altijd.  Dan werd er 's avonds gerangeerd.  Het was wel zo dat wanneer het donker werd, er geen rangeringen over de provinciale steenweg meer mochten plaatsvinden in verband met de verlichting van het treinstel.  Ik vermoed dat tot ongeveer april dit jaar er nog bewegingen zullen zijn, maar dat het daarna afgelopen zal zijn omdat Vopak Hemiksem verkocht werd aan een olieboer.  Vermoedelijk zal deze olieboer geen gebruik meer maken van het spoorweginfrastructuur, met alle gevolgen vandien.  Het fijne weet ik daar niet van, daar ik momenteel op een andere Vopak-terminal werk.
Ik weet niet meer exact vanwaar het lokje vandaan komt, maar daar kan ik nog altijd eens mijn licht opsteken bij collega's.  In ieder geval werd het niet overgekocht van de NMBS.



   
Met een reeks 80? van welk depot uit dan? die zijn toch nooit in Antwerpen Dam in depot geweest? zou het geen reeks 70 geweest zijn? die deden vroeger (voor de komst van de reeksen 77/78 )de rangeringen op deze lijn  .

Gerrit

Peter

Gerrit, ik moet ergens nog een foto hebben van een 80 of 82 die aan het rangeren was in het station Hemiksem. Vroeger lagen er toch redelijk wat sporen daar. Nu enkel nog doorgaand dubbelspoor. Triestig nietwaar.Dus het zou kunnen wat railrunner zegt.
Met vriendelijke groeten
Peter

railrunner

Hallo,

Type 70 of type 80, dat weet ik niet precies. Wanneer er volk tekort was en mijn werk (op den buro) liet het toe, dan reed ik wel eens mee met dat treintje (ook omwille van mijn hobby natuurlijk).  Ik heb enkel een afzet gezien met een 51 en een 77/78.  Maar regelmatig zag je op lijn 52 ook wel een ander lokje rijden, was het ne 70 of ne 80, dat weet ik niet, maar ik denk niet dat dit het discussiepunt was van Peter.

Rangeringen vanuit VOPAK was ook wel 's morgens mogelijk wanneer de wagons terug op het vertrekspoor gezet moesten worden.  Maar normaal gezien kwam de NMBS afzetten en ophalen rond 3 uur 's middags (in de tijd dat ik daar werkte), dat was toen de regel.

Het is niet zeker of het goederenemplacement gesloten zal worden door de nieuwe eigenaar, maar ik ga ervan uit dat dat wel zo zou zijn, gezien de aard van activiteiten van de koper (= bunkering van schepen).  Dwz. dat er heel veel over het water zal gebeuren.  Daarom vrees ik dat de laatste bladzijde van dit stationsemplacement omgedraaid zal worden.  Spijtig.

railrunner

Peter,

Wie was uw contactpersoon bij Vopak?  Misschien ken ik die man ook wel.  Ik heb er 7 jaar gewerkt.

Peter

Railrunner,
Stuur me maar een PM
Met vriendelijke groeten
Peter

rixke rail

Er waren reeds van in den beginne elf-en-dertig versies van de twee-assige industri?le Cockerill-locotractors (bij de NMBS type 230 - reeks 90/91). Ziehier :



Grootspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Peter

Gerrit, ik moet ergens nog een foto hebben van een 80 of 82 die aan het rangeren was in het station Hemiksem. Vroeger lagen er toch redelijk wat sporen daar. Nu enkel nog doorgaand dubbelspoor. Triestig nietwaar.Dus het zou kunnen wat railrunner zegt.



>>Die zo ik wel eens willen zien[:p][:p][:p] Ik had van de week nog een oude Rail-Revue in handen met op de voorpagina een tweetje in de oude schildering naast een mechanisch sein op lijn 52(na de vertakking Metallurgie).Stonden er toen in Hemiksem ook nog mechanische seinen??

Gerrit