Zelf een burcht bouwen met ??

Gestart door amest, 24 januari 2008, 12:53:52 PM

amest

hallo,

ik zou op mijn baan graag een grote burcht willen neerpoten. Ik rij schaal N en de modellen die ik heb gezien via 'kits' zijn niet bepaald indrukwekkend.

Mijn vraag is daarom : welk materiaal gebruik ik er best voor.

Het is dus voor een burcht/ru?ne met torens, omwalling, waterput en aanverwanten..

ik dacht zelf aan knutselklei. Hebben jullie misschien andere/betere idee?n?
groeten,

Arvid

Michiel

Op "Project Dinges" staat een heel verslag over de bouw van een ru?ne; een knap en duidelijk verslag met een schitterend resultaat. Zeker de moeite om eens door te lezen.

www.tjolk.com/dinges/balfectcastle/index.htm
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Er bestaan verschillende merken die heel goed kartonmodellen van kastelen hebben in meestal kleine schalen. Als het kasteel niet direkt vooraan op je baan staat zijn dit uitstekende alternatieven.
Als voorbeelden noem ik bv. het Duitse "Neuschwanstein", "Herrenchiemsee" of "Hohenschwangau" Er zijner nog veel meer.
Met vriendelijke groeten
Peter

T03

Ik heb er vroeger eentje gebouwd in HO, die later te groot
bleek  te zijn, in styreen voor de gebouwen en architektencarton voor de muren. Dit alles afgewerkt met slaters steenmotief. De brug naar de ingang, deuren, vensters deuren in evergreenprofielen. Trappen had ik van een setje Aughagen. E?n van de ronde torens werd als basis een chipsverpakking pringles gemaakt (zonder chips wel te verstaan) het geheel vastgeplakt op een decor gemaakt uit styrodur.

Indien ik een ruine in N schaal van betrekkelijk groote zou maken zou ik kiesen als basis voor stijf carton of voor architektencarton.
Architektencarton is best leuk omdat je de diameter kiest in functie van de dikte van je muren. Afwerking met steentjesmotief.


SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

amest

bednakt voor de tips, Ik zal binnenkort al eens proberen met karton ed...
groeten,

Arvid

Tom

@ Peter, Neuschwanstein is toch wel het neusje van de zalm van de Beierse kastelen, het is van binnen wel nooit afgewerkt.
Tom

Peter

Tom,
Ik denk dat je je vergist. Wij hebben voor twee jaar Neuschwanstein nog bezocht (staat bij Schwangau (F?ssen) in de Allg?u))en dit is wel degelijk zo goed als helemaal afgewerkt. Het is het kasteel Herrenchiemsee, gelegen op het eiland Herreninsel in de Chiemsee (te bereiken per boot vanuit oa. Prien) dat nog niet half is afgewerkt.
Met vriendelijke groeten
Peter

ruben13

ik dit kaseel 3jaar geleden ook bozocht , het is helemaal
afgewerk zo wel van binnen als van buiten.
mischien een mooi vb voor je kasttel is het
kasteel in La Roche

in dien meer foto's mail

loebaske

Ruben, dat is inderdaad een mooi voorbeeld om na te bouwen, ben er over 2 jaar ook naartoe geweest en zat ook al met dit idee, spijtig had ik toen men fototoestel niet mee, dus zal ik eens opnieuw op visitte moeten gaan[:D]

amest

ik zal inderdaad ook eens eentje moeten bezoeken. Om wat idee?n op te doen
groeten,

Arvid

T03

citaat:
Geplaatst door amest

ik zal inderdaad ook eens eentje moeten bezoeken. Om wat idee?n op te doen



Om ideeen op te doen heb ik deze van Vianden en Monchau bezocht.
Uiteindelijk zal het een kleiner kasteel worden en ga ik dat van Reinhartstein, gelegen naast het meer van Robertville in de hoge venen, op schaal bouwen.

SpGr
Marc

"I have a train riding in my brain"

ysbeer

Ja een groot kasteel,ik heb al vaak een enorm kasteel zien staan (in model)op een berg die net iets hoger was dan het kasteel.
En het kasteel vulde de gehele berg.
Nee geef mij maar een klene ruine op een stevig berg dat lijkt toch heel wat echter.
Begrijp me wel ,ieder zijn smaak hoor.

wim

ruben13

zal nog wat foto's trekken ik ga er volgede week naar
toe

marcgoovaerts

Hallo,
Zo ver het om de grootserie plastic producten gaat, stellen die inderdaad wel wat teleur.
Maar vorig jaar heb ik op de beurs in Dortmund fantastische kits voor kasteelru?nes gezien, bij de piepkleine firma van het koppel Luft (lucht, jawel). Zij produceren kits in gips, met soms de details in resin. En heel wat burchten.
Bekijk het eens op www.modellbauluft.de. Je kan er ook de hele katalogus downloaden in PDF. Hoewel het merendeel voor HO is, kan je er ook heel wat inspiratie uit halen voor een N-baan. Wat dacht je van een modelvliegerclub op schaal of de opgraving van een Romeinse villa of een tyrannosaurus rex ? Uren insiratie gegarandeerd, en hun producten zijn top van kwaliteit. De prijzen navenant... maar soms volstaan duidelijke foto's en een fris idee om zelf aan de slag te gaan !
 

conducteur

vorig jaaar ginds op GWP geweest.
(Bomal)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum