Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Modellen in schaal Nm

Gestart door Michiel, 23 januari 2008, 16:27:40 PM

Michiel

Ik overweeg om een klein smalspoor mijnlijntje of groevelijntje te integreren in mijn baan. Het materiaal van N-tram is zeer leuk, maar kuch-kuch duur. Zijn er nog andere merken die Nm stoomlokjes, stoomtractors of stoomtrammetje met eventueel mijnwagentjes of kiplorretjes leveren? Heeft iemand daar weet van?

http://www.n-tram.de/
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Roderik

Geen idee. Ik maak de mijne zelf omdat er gewoon niets is.
Op het Franstalige forum is MVA ook met Belgische trams in Nm bezig.
Hij heeft daar een draadje opgestart met daarin enkele foto's en materiaal van fabrikanten.
Always be modelling!

Roderik

Always be modelling!

Zamateur

Ik weet dat ze contributie betalend van AFAN kunnen kopen bepaalde producten die in kleine hoeveelheid worden vervaardigd.

http://afan.modelisme.free.fr/Generalites_AFAN/AFAN/nm.html
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

Michiel

Bedankt jongens. Ik was Hammerschmid al tegengekomen, maar omdat het Nf was, niet verder bij stil gestaan. Maar inderdaad, mooie modelletjes voor niet gek veel geld. Ik denk dat ik die Hammerschmidjes ga proberen in te werken in mijn plan.[:p]

Heeft iemand al ervaring met Nf schaal.? 3mm spoorwijdte is wel erg wijnig voor een goede werking van wissels bijvoorbeeld. Ook de stabiliteit... wiebelen, bochten... kantelen? 't Zal allemaal wel werken, maar toch, iemand met ervarig?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Roderik

citaat:
Geplaatst door Saraan

Bedankt jongens. Ik was Hammerschmid al tegengekomen, maar omdat het Nf was, niet verder bij stil gestaan. Maar inderdaad, mooie modelletjes voor niet gek veel geld. Ik denk dat ik die Hammerschmidjes ga proberen in te werken in mijn plan.[:p]

Heeft iemand al ervaring met Nf schaal.? 3mm spoorwijdte is wel erg wijnig voor een goede werking van wissels bijvoorbeeld. Ook de stabiliteit... wiebelen, bochten... kantelen? 't Zal allemaal wel werken, maar toch, iemand met ervarig?



Dat wiebelen zal inderdaad een neveneffect zijn waar je moet rekning mee houden. Het gaat bij de Feldbahn over statische modellen, dus ik denk dat ze meestal stil staan.
Zamateru werkt zelfs in Zf: Feldbahn op Z-schaal !

Kijk maar even op het Franstalige forum.
Always be modelling!

Michiel

Hmm... statische modellen? Jammer... vandaar de mooie prijs. Ik zoek toch iets dynamischer dan statisch. En voor zelfbouw heb ik voorlopig geen tijd. Ik zou de basis van mijn baan toch eerst verder willen afwerken. Nm is misschien iets voor de volgende baan...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Zamateur

In TTA expositie, photos van Nm van MVA !

Zeer mooi !


















Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

Roderik

Hier 2 modellen in Nm. Voor het mooie bedrag van 630? ([:0]) voor het model rechts en 560? ([:0]) voor het model links heb je een mooie uitgave-post gevonden voor je vakantiegeld.
Let wel: het zikjn handgemaakte modellen dus dat verklaart veel.



Voor nog meer van deze mooie modellen (en hun prijskaartjes): //www.n-tram.de
Always be modelling!

Decapod

Nooit bij stilgestaan dat zoiets kan in Nm. Prachtig die dingetjes van MVA.

Zeg, Michiel, jij bent wel een die-hard h?. Als niet lukt met Amerikaanse locs gaat ie nog maar eens een stapje verder: trammetjes in N [:D]! Enfin, wat ik maar wou zeggen: is het niet een beetje de gewoonte om Z-attributen (zowel rails als rollend materieel) te gebruiken als basis voor N-trams, of ben ik nu mis? Veel ombouwwerk, dat wel ...
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Michiel

Hahaha! Heb je al gezien wanneer ik dit draadje opstartte? Ik heb inderdaad stevig liggen twijfelen. Het zijn juweeltjes. Maar de middelen ontbreken, en het is kiezen tussen mijn baan verder bouwen en modelletjes kopen. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de baan, maar een kort smalspoorstukje ga ik er waarschijnlijk wel in verwerken. Kan ik v??l later toch nog een modelletje aanschaffen... Dromen mag altijd, niet?

... en voor zelfbouw heb ik met mijn gezin geen millimeter tijd meer. Jammer...

En het onderzoek naar een de Amerikaaans model blijft doorgaan, hoor. Ik heb goede hoop om uiteindelijk een ex-Engelsman te kunnen terug-tracen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rochevalien

CiteerGeplaatst door Zamateur

In TTA expositie, photos van Nm van MVA !

Zeer mooi !







Wat ik even wou weten:waarom heeft de loods aan de rechterzijde een afgeschuinde zijkant en dak? Dat heeft volgens mij in deze situatie geen enkele zin.

Gerrit

Roderik

Ziehier het resultaat van enkele dagen vakantie.

Een ART300 in schaal Nm.


Het chassis moet ik nog aanpassen maar de kast is, op de buffers en de koppelingen na, klaar.

Hieronder enkele foto's van de opbouw.












Always be modelling!

Gerolf

[:0] Knap, Roderik !!! [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Roderik

Het onderstel is ook klaar dus heb ik hem even op mijn baan gezet! [:D]


Always be modelling!