strooimateriaal

Gestart door Pietje Puk, 21 januari 2008, 18:54:29 PM

Pietje Puk

Meestal smeer ik wat "good old" behangplaksel op het te bestrooien oppervlakte. 't Werkt prima. Alleen voor het wat grovere strooistel is de hechting onvoldoende. Eigen zal het strooisel zelf beneveld of nog even besproeid moeten worden met lijm (plaksel in de plantspuit werk overigens niet ;-(. Zijn er nog andere alternatieven, huis-tuin-keuken oplossingen, i.p.v. bijvoorbeeld de Faller Expert sproeilijm  170497? Wie heeft er ervaring?

Peter

Het beste is gewone witte houtlijm, verdund met wat water en een drupje afwasmiddel erbij. (beter ook duurder is er een paar druppeltjes Aegepon-verkrijgbaar bij de fotograaf-bijdoen) Hierdoor wordt het lijmmengsel sneller opgenomen door het strooimateriaal.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Ik ga er van uit dat je b.v een gras veld wilt maken.
Je kunt dan natuurlijk de plank met lijm insmeren en daar strooisel op gooien.
Wat je dan krijgt is een grasveld dat nog vlakker is dan een voetbalveld,zeker voor een land war b.v. koeien lopen niet natuurgetrouw.
Ik zou eerst een papje maken van houtlijm zaagsel en wat donkerbruine verf.
Dat smeer je een paar mm dik op je plank,niet te netjes,en daar overheen srooi je het strooisel
Beetje in vorm duwen en laten drogen.
Dan ontstaat een werkelijk grasveld (of en weide)bosgrond idem.
Voor gras zou ik een grasmat gebruiken van b.v HEKI wel iets duurder maar het resultaat is niet te overtreffen.
Gras met een electrostat gaat ook mooi (wel lenen of zelf maken wat kopen is duur)
wim


.

jacques timmermans

Door aan de houtlijm wat behanglijm in poedervorm (de alom bekende Perfax behanglijm van Henkel) toe te voegen krijgt deze wat meer consistentie, zodat er bij het aanbrengen van de lijm al een beperkt reli?f in de ondergrond ontstaat, waardoor deze er natuurlijker zal uitzien. Met dit papje worden ook grotere delen in het landschap, b.v. boomstronken, rotsachtige uitsteeksels, struikjes enz. optimaal verlijmd. Door deze toevoeging zal de houtlijm echter wel sneller afbinden. De gebruikte gereedschappen kunnen nadien met wat water, waaraan wat afwasmiddel is toegevoegd gereinigd worden.

Jacques Timmermans

Pol

Ik leer hier weer bij! Wauw![:)][:)][:)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

br212

Ik gooi het strooimateriaal in de nog natte verf. Plakt vanzelf vast, en de ondergrond is ook direct ook mooi in kleur. Afgekeken bij het nprojekt en bevalt mij prima.

br212

moet dus nproject.nl zijn, dus een c en geen k. Sorry.

conducteur

ik heb een berg gebouwd.ik ben naar mijn modelbouw handelaar geweest en die raadde me een potje gekleurde lijm van heki aan(groen of bruin).
met een restje van het gaas en een stukje hout dat we op de spanten hebben bevestigt hebben we een zeefje gemaakt.
  -met een verfborstel de lijm open smeren en dan wat strooisel op het zeefje en zeven maar![:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

in de gewone hobbywinkel kan je een bus sproei lijm kopen voor een appel en een ei.(heb ze gebruikt omdat de vezels met de gekleurde lijm nog niet goed kleefden).je moet daar heus geen grootte hoeveelheden kopen.
ik heb een gevonden van 200ml lijm voor ?6

ik heb zelf nog een vraag:de kolen van faller;hoe lijm je die het best vast?op welke ondergrond?(moet dienen als lading stortgoed)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

loebaske

kolen gebruik ik van de aqua winkel, goedkoper en veel mooier van struktuur, en wat betreft het lijmen, je gooi je kolen op een hoopje zoals je wenst, en dan kleef ik die vast met houdlijm opgelost in water met enkele drupjes afwasmiddel, langzaam over je kolen laten druppelen tot alles goed nat is, en laten drogen.
Als de hoop te groot is, kan je die eerst maken in piepschuim, zwart schilderen, insmeren met houdlijm en dan je kolen er over strooien.
Op die wijze vul ik ook men kolenwagons, dan vul ik wel de wagons eerst met piepschuim en enkel de bovenste laag met kolen, let er wel op dat je de bougies er van onder haald, anders is er kans dat het model zal dienen voor op de schouw[:p][:p]

ERVIN

citaat:
Geplaatst door loebaske

Op die wijze vul ik ook men kolenwagons, dan vul ik wel de wagons eerst met piepschuim en enkel de bovenste laag met kolen, let er wel op dat je de bougies er van onder haald, anders is er kans dat het model zal dienen voor op de schouw[:p][:p]



Dit is een tip die je zeker moet toepassen, vooral die bougies moet je er even afhalen, en ik kan het weten, want ik heb zo ??n wagon gehad waarvan het was vastgelopen.[:I]

conducteur

citaat:
let er wel op dat je de bougies er van onder haalt, anders is er kans dat het model zal dienen voor op de schouw

Wat zijn "bougies"?

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum


loebaske

Just Wim.....en niet iedereen is op de hoogte van alles...
Dus boegies zijn de draaistellen waar de wielen in zitten, normaal kan je die uittrekken of soms zitten die bevestigd met een vijsje op je model.
Enne Erwin, je heb dan ook een statisch model voor op de schouw[:D]
maar je kunt ook altijd zo een draaistel nabestellen en je zit dan meteen met je wagon op het goede spoor [;)]

ERVIN

Ik heb gelukkig het draaistel terug draaiende gekregen, maar het is iets waar je echt mee moet oppassen.