Flex sporen

Gestart door VC_berlare, 19 januari 2008, 19:33:32 PM

VC_berlare

Hallo,

Ik ben bezig met mijn baan op te bouwen en zit met gevrongen met een detail, ik verklaar me nader. Om terugmelding te krijgen van de treinen werk ik met contactsporen. In het begin van een blok geef ik een zaagsneden in het spoor (??n kant, strook van 90mm als contactspoor), maar dan zit ik met 2 spleetjes van een goeie halve milimeter. Ik had die spleetjes graag opgevuld. Heeft iemand tips en advies over het hoe en met wat?

Groetjes,

Christophe

eyeris

#1
er bestaan raillassen die uit kunststof bestaan. In het gamma van marklin weet ik zeker dat ze te krijgen zijn. het zijn doorzichticht kustoffen lassen die dus niet geleiden en kunnen overspten worden,...
het voordeel eraan is dat ze een blokje hebben dat evenhoog komt als de rails of valt bij te veilen. Dus het vult je gaatje ineens op.
Nu is de vraag of je het mits wat gepruts tussen de rail inkrijt.[;)]

Peter

#2
Je kan die opvullen met 2-komponentenlijm zoals UHU-plus of Stabilit-express. ook Bison e.d. hebben zo'n lijm in hun assortiment.
Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

#3
Waarom wil je ze opvullen? Voor het zicht of omdat de wielen "tikken"?

Indien het laatste het geval is dan moet je de rails niet loodrecht doorzagen maar in een hoek van 45 graden (dat scheelt heel veel lawaai).

Kees-Jan

ysbeer

#4
citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Waarom wil je ze opvullen? Voor het zicht of omdat de wielen "tikken"?
Kees-Jan



Herhaling.
Dat opvullen is erg aan te raden,vooral in de zomer zet de rails uit en wordt als je een beetje pech hebt de gleuf dicht gedrukt.
wim

just4fun

#5
citaat:
Geplaatst door ysbeer

... vooral in de zomer zet de rails uit en wordt als je een beetje pech hebt de gleuf dicht gedrukt.


Ge kunt ze ook bij warm weer doorslijpen, dan kunnen ze alleen nog maar krimpen als 't kouder wordt ;-)
Paul

ysbeer

#6
citaat:
Geplaatst door just4fun

citaat:
Geplaatst door ysbeer

... vooral in de zomer zet de rails uit en wordt als je een beetje pech hebt de gleuf dicht gedrukt.


Ge kunt ze ook bij warm weer doorslijpen, dan kunnen ze alleen nog maar krimpen als 't kouder wordt ;-)
Paul



Ja dat klopt,ik wilde ze in dec 2006 doorslijpen,maarja toe was het koud.
Ik heb toen een halfjaar lang niet aan mijn baan gewerkt tot dat het juni 2007 was,
Maar toen op een snik hete dag heb ik ze doorgeslepen,en toen ik het resultaat zag,was ik intens blij.
Ik had lang moeten wachten,maar toch wel 2 druppen lijm gespaard.
Jammer dat de gleuf in dec 2007 weer zo breed werdt.
Heb er toen toch maar lijm in gedaan (wel zonde hoor)
wim

VC_berlare

#7
Hallo,

Bedankt voor jullie tips!!

Groetjes,

Christophe

GeM

#8
Op ons baantje hebben we er een klein stukje plasticard ingekleefd en bijgevijld. Ook wij ondervonen het probleem dat doorgslepen sporen soms door uitzet (of zelfs doordat de bakken terug werden opgebouwd) terug contact doorgaven.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I