Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Kadee kortkoppelingen

Gestart door svvander, 09 maart 2005, 11:21:17 AM

Klaas Zondervan

Als Kadee's onder trekkracht blijven zullen ze niet lossen op een permanente ontkoppelmagneet.
Maar ik denk dat onder M?rklin rails een elektromagnetische ontkoppelaar meer op zijn plaats is. Die hebben ze ook bij Kadee.

GeM

Ik ben gisteren wegens het barre weer niet op de club geraakt, maar volgende week zal ik foto's nemen van onze voorbereidde 'hokjes' voor onze ontkoppelaars. Met wat knutselwerk moet dit in C-rail ook wel kunnen met een electromagneet. In feite wil ik je via die foto's enkel maar het princiepe tonen hoe een ontkoppelaar of magneet in te bouwen door enkele puntcontacten weg te halen, of het nu K of C is maakt dan weining uit (denk ik toch)
Wordt vervolgd....
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

GeM

Hier het princiepe:

Dit hebben we gebouwd om achteraf een klassieke ontkoppelaar in te bouwen, maar het princiepe is m.i. evengoed bruikbaar voor een ontkoppelmagneet van kadee. 3 biels kan je er wel tussenuit halen zonder dat de loc hapert. Het voorbeeld toont welliswaar K-Rails, maar met C-rail moet dat ook makkelijk kunnen.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Brunel

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Beide genoemde koppeling KADEE en KRIOS weken ook bij Marklin
wel goed bij niet te kleine cirkels.

Het zijn echter geen van beide echte kortkoppelingen.

wim ysbeer



Het zijn zelfs absoluut geen kortkoppelingen bij buffermaterieel. Voor een goede werking van het kortkoppelmechaniek is een vrij starre verbinding tussen de koppelingen nodig en de Kadee koppelt alles behalve star. Op kortkoppelafstand zal het dan ook gemakkelijk mis gaan.

Kadees zijn vooral rangeerkoppelingen.

Zet je ze op US-materieel dan kan er, wegens het ontbreken van buffers, natuurlijk wel op natuurgetrouwe afstand worden gekoppeld.