Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Zelf bouwen...

Gestart door Frédéric, 15 januari 2008, 13:59:51 PM

just4fun

citaat:
Geplaatst door Peter

... eind februari, begin maart is het hier in het Don Bosco instituut (nu Karel de grote school) in Hoboken, tentoonstelling van de IPMS (International Plastic Modellers Society) ...


Kunt ge de juiste datum doorgeven als het zover is? Ben wel ge?nteresseerd om eens te gaan kijken.
Thx,
Paul

Peter

De tentoonstelling/beurs is op 8 maart.
Zie aankondiging hieronder:

citaat:
IPMS Antwerpen Flanders' Modelling Festival 2008, Don Bosco, Hoboken. 9~18 h, entr?e gratis inkom. Info: Eddy Marivoet 0495/29 20 14, ipms-antwerpen@versateladsl.be, www.ipms-antwerpen.be



Het Don Bosco instituut is gelegen aan de Sint Bernardse steenweg,niet ver van de begraafplaats "Schoonselhof", dus heel gemakkelijk bereikbaar, zowel met de auto als met het openbaar vervoer. Tramlijn 24 stopt voor de deur.Ruime parkeermogelijkheden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Mr-tsjoektsjoek

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Je kan ook trachten om ergens aan blauwdrukken te geraken. Dan heb je meer details, met de goede afmetingen.
Voor volledige zelfbouw zou ik in ieder geval ook starten met een eenvoudiger locje.
Als het voor een niet-werkend model op een diorama is, bestaat er ook nog een tweedehandsmarkt (beurzen, ebay, ...)



Halverwege de jaren negentig heb ik de bouwplannen opgevraagd bij de dienst materieel van de NMBS over de stoomloc type 58.
Niet verschieten ! Het heeft me rond de 4000 Bfr (100 ?) gekost.

Het plan van de stoomverdeling zat er zelfs niet bij alhoewel ik vermeld had dat ik deze lok "OOIT" nog wel eens als live-steam zou bouwen.

De tekeningen van De Bleser zijn een stuk goedkoper en evengoed bruikbaar om een model na te bouwen.

Later heb ik bij het museum in Brussel Noord gelijkaardige tekeningen als deze van De Bleser gekocht over alle belgische stoomlocomotieven, zelfs de types overgenomen van de Nord-Belge, en veel goedkoper als de kopi?n van de originele bouwplannen.

Ter inlichting : het type 58 in HO is gebouwd[:)], live-steam nog niet [:(][:(].

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Peter

De modellen staan wel niet meer in hun kataloog, maar je kan ze bijna nog overal vinden. Moest het niet lukken, eind februari, begin maart is het hier in het Don Bosco instituut (nu Karel de grote school) in Hoboken, tentoonstelling van de IPMS (International Plastic Modellers Society) Daar is een HEEEEEL grote beurs aan verbonden.
Zelf al doe je geen tanks of vliegtuigen...een absolute aanrader.Massa's bouwdozen (van alles), verven en details. Toegang is gratis.



>>> Hola,dat is daar wel een strikt "militari" beurs:h??l v??l op schaal 1/35 en een h??l klein beetje (als je goed zoekt!) voor schaal 1/76(tanks) of 1/72 (vliegtuigen).Van 1/87 hebben ze daar nog niet gehoord,laat staan van de andere schalen, het is maar dat je het weet.
PS: ik kom ZEKER naar daar[:p][:p][:p] ik ben er zelfs ooit naar school geweest......


Gerrit

Peter

Vorig jaar stonden er op verschillende standen bouwdozen van lokomotieven op schaal H0. Niet alleen van Revell trouwens. Ook een aantal Japanse merken (Nichimo o.a.) heeft een aantal bouwdozen van loks, alhoewel deze voor hier waarschijnlijk minder interessant zijn.
Voor de grotere sporen zijn er veschillende modellen (o.a.een br52 met wagens en voor degene die het graag heel groot hebben, het Leopold spoorkanon op 1/35 (heel groot)
Het belangrijkste zijn echter verven en kleine details die ondanks soms op 1/72 toch bruikbaar zijn op H0.
Met vriendelijke groeten
Peter