Zelf bouwen...

Gestart door Frédéric, 15 januari 2008, 13:59:51 PM

Frédéric

Hallo,

Zoals ik het reeds bij mijn voorstelling schreef heb ik momenteel noch de plaats, noch het budget voor een baan te bouwen en was mijn bedoeling enkel mijn bestaand materieel te herstellen en te onderhouden voor wanneer er "modelspoorgezinder tijden" aanbreken.:)
Ik zit wel regelmatig wat te surfen en ondertussen begint het wel te kriebelen!...
Ik begin goesting te krijgen om een (zeer) klein diorama'tje te bouwen met een Belgische stoomlok.
Ik heb, om bovengenoemde "budgetaire" redenen geen zin om een kant en klare M?rklinlok te kopen en die te verweren, noch een (nochtans "wreed schone") kit bij Jocadis of PB te kopen.
Het model moet niet functioneel zijn; het moet er wel goed uitzien!
Ik kocht het boekje "Momentopnames, Sneltreinlocomotieven van de NMBS" van H.De Bleser.
Ik heb dus tekeningen zat maar geen fotos.

De vraag is dus: waar vind ik goede detailfotos van zulke loks? (echte of schaalmodellen) Ik heb al wat op het net zitten zoeken maar vind slechs kleine fotos.

En de volgende vraag: Zijn er hier nog modelbouwers die aan dit soort "eigenbouw" doen?

Fr?d?ric

Michiel

Je kan natuurlijk altijd een museumlok opzoeken, en foto's trekken naar lieve lust. Bijvoorbeeld type 53 lijkt me doenbaar...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Je kan ook trachten om ergens aan blauwdrukken te geraken. Dan heb je meer details, met de goede afmetingen.
Voor volledige zelfbouw zou ik in ieder geval ook starten met een eenvoudiger locje.
Als het voor een niet-werkend model op een diorama is, bestaat er ook nog een tweedehandsmarkt (beurzen, ebay, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

renstimpie

Guy holbrecht heeft een artikel gemaakt van een mooie stomer die afgesteld stond als stoomgenerator - als ik me niet vergis een type 41 -  Dit model is vrij goed doenbaar in plasticard.

Groetjes

Tim

Frédéric

@ Saraan
Waar kan ik zulke musea vinden? Waarschijnlijk een idiote vraag voor een modelspoorliefhebber maar ik ben op dit gebied een totale leek.

@ Gerolf
Aan blauwdrukken geraken lijkt me niet eenvoudig. Zijn de tekeningen van H.De Bleser niet goed?
Een eenvoudigere lok dan wat in het boekje staat dat ik net kocht lijkt me ook wel beter. De type 10 steekt wel mijn ogen uit maar ik breng liever iets eenvoudiger tot een goed eind dan een prachtlok te willen bouwen en er niets van terecht te brengen.
De tweedehandsmarkt is inderdaad een alternatief maar dat neemt de uitdaging om ze zelf te bouwen weg.
Revell had vroeger een paar bouwdozen van stoomloks; nu is enkel nog de "Big Boy" beschikbaar.
Hier te zien:
http://www.modellversium.de/galerie/17-loks/1204-big-boy.html

Ik heb vorige week "in de rapte", om te proberen, een wiel gemaakt volgens model van ??n van m'n M?rklin-loks. Het was vrij tijdrovend maar ik ben niet ontevreden over het resultaat. Niet perfect maar ik heb dan ook niet de nodige tijd genomen om het materiaal te prepareren. Het moet dus beter kunnen.
Het heeft me wel zin gegeven om volgens tekening iets te bouwen.

@ Renstimpie
Is dit artikel in Modelspoormagazine verschenen of is het op het forum te vinden?

Bedankt voor jullie reacties.
Fr?d?ric

doomslu

Fr?d?ric, het artikel over het zelf bouwen van een mobiele stoomgenerator waar Renstimpie het over heeft is verschenen in Modelspoormagazine, nummers 41 en 42 (in 2 delen).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Zelfbouw...heb je een goed idee wat je wil bereiken? Er is een groot verschil tussen de stoomgenerator en een Jocadis! Als je zover wil gaan als een Jocadis ga je ook meer geld uitgeven dan je vermoedt. Je hebt behoorlijk wat gereedschap nodig en detailonderdelen kopen is ook niet goedkoop.

De "plannen" van De Bleser zijn maar beperkt bruikbaar omdat je slechts 1 zijkant ziet. En stoomlocs waren slechts zelden symetrisch. De NMBS heeft wel microfilm, maar voor de prijs van een set kopies van 1 model heb je zeker een model bij Jocadis of PB!!

Voor de prijs van enkele fotoboeken ben je al halfweg een gekocht model. Er is natuurlijk altijd de bibliotheek. Musea waar stoomlocs staan zijn er niet zo veel. In St Ghislain staat er eentje, in Maldegem en Puurs staan er wat kleinere industrielocs. Deze kan je bekijken tijdens opendeurdagen (of misschien na afspraak). De NMBS locs zijn slechts z??r zelden toegankelijk (omzeggens nooit). In Mortsel staat er een stoomtram in het museum. In wallonie is er ook een en ander.

Plastic bouwdozen zijn er nog wel, maar voor zover ik weet geen belgische. Vooral engelse en amerikaanse types (en misschien japanse). Ook niet altijd h0.

http://www.anticsonline.co.uk/1330_1.html en http://www.one35th.com/model/collections/my_wanted_list.htm

Veel zelfbouwers van rollen materiaal ga je hier niet vinden. Dan ga je in duitsland of UK moeten zoeken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Fr?d?ric

@ Saraan
Waar kan ik zulke musea vinden? Waarschijnlijk een idiote vraag voor een modelspoorliefhebber maar ik ben op dit gebied een totale leek.





HIER en DAAR

Frédéric

@DGRR57
Bedankt voor de links!

@Havoc
Over de investering in documentatie ben ik het voledig met je eens. Ik heb zo al een klein vermogen geinvesteerd in boeken en tekeningen voor de scheepsmodelbouw. Het is niet mijn bedoeling hetzelfde te doen voor dit project. Dan is het inderdaad beter een beetje meer uit te geven en een echte kit te kopen.
De aankoop van detailonderdelen zou ik tot een absoluut minimum willen beperken. Niet uit gierigheid maar eerder voor de uitdaging om zoveel mogelijk zelf te maken.
Maar goed, ik laat het idee nog een beetje bezinken en kijk ondertussen wat rond naar documentatie.
Ik zal ook naar die stoomgenerator kijken.

Bedankt voor jullie tips,
Fr?d?ric

Peter

Havoc schreef:

citaat:
Plastic bouwdozen zijn er nog wel, maar voor zover ik weet geen belgische. Vooral engelse en amerikaanse types (en misschien japanse). Ook niet altijd h0


Revell heeft een aantal bouwdozen op H0 schaal met Duitse loks waarvan er een paar ook hier in Belgie hebben dienst gedaan, Ik denk aan de baureihe 38 en 50, in Belgie onder Type 64 en 25
Met vriendelijke groeten
Peter

T03

Fr?d?ric,

zondag 20/01, 07:30 tot 13:30, is het tweedehandsmarkt in de shopping van Woluwe mischien vind je daar wat.

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

Frédéric

Klopt, Peter, maar de loks waar je het over hebt worden door Revell niet meer geproduceerd. Ze maken enkel nog de "Big Boy" en een diesellok.
Ik zou dus het geluk moeten hebben dat iemand die nog op voorraad heeft.
Via ??n van de links die Havoc gaf is er nog ??n R41 beschikbaar.
Niet echt wat ik zoek. En als ik dan toch eentje moet kopen dat mijn eerste keuze niet is, dan koop ik liever de Big Boy bij het "madammeke" van de modelbouwwinkel een paar dorpen verder dan op het net. Kwestie van de "klein winkelkes" in leven te houden... ;)

Marc, bedankt voor de tip! Helaas kan ik nu zondag onmogelijk gaan.
Is die tweedehandsmarkt ??nmalig of is dat er regelmatig?

Fr?d?ric

modelbaanHO

Bij Trein2000 in Breda (NL) stonden begin deze maand nog verschillende bouwdozen van Revell. Welke types het juist waren weet ik niet meer. Missschien kan ja via mail of telefonisch eens informeren.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Peter

De modellen staan wel niet meer in hun kataloog, maar je kan ze bijna nog overal vinden. Moest het niet lukken, eind februari, begin maart is het hier in het Don Bosco instituut (nu Karel de grote school) in Hoboken, tentoonstelling van de IPMS (International Plastic Modellers Society) Daar is een HEEEEEL grote beurs aan verbonden.
Zelf al doe je geen tanks of vliegtuigen...een absolute aanrader.Massa's bouwdozen (van alles), verven en details. Toegang is gratis.
Met vriendelijke groeten
Peter

Frédéric

Luc, bedankt voor de tip! Ik heb net een mailtje gestuurd naar trein 2000. Afwachten nu...

Peter, als ik ze niet eerder vind, trek ik wel naar Hoboken. Anders trouwens misschien ook; lijkt me wel aantrekkelijk. Bedankt voor de info.

Groetjes,
Fr?d?ric