Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

mehano 77

Gestart door nick_9450, 13 januari 2008, 13:16:42 PM

nick_9450

hallo

ik zit met een probleem. overlaats heb ik me de AC Vossloh hld reeks77 nmbs gekocht.
Dit is ook men allereerste belgische lok en die niet van marklin afkomstig is, ik heb er 2 papieren bij gekregen op de ene staat de uitleg voor onderhoud en de andere is van de decoder lokpilot. Er staat in nederlands bij dat het lokadres bij deze lok 72 is  daar zit het allemaal nog goed ik zet de lok op het spoor en hij rijd zeer goed maar heb ondervonden dat ik bepaalde functie op deze lok heb, maar deze worden niet getoond op men mobile staton heeft iemand hier ervaring mee om deze toch in het mobile station te laten verschijnen .
greetz nick

thalysken

Icoontjes zul je nooit zien als je geen marklin databank ingeeft. Maar als het geen marklin loc is kun je dat ook niet ingeven. En zulke icoontjes toevoegen dat gaat ook niet. Dus je moet gewoon de functies vanbuitenleren. Ik heb zelf ok een mobile station en vind dit wel een minpunt eraan. Met een ecos en een central station kan je dat wel. Maar die kosten me wat te veel.[:o)]

Met vriendelijke groeten,
Thijs



nick_9450

dat is wel spijtig ja  en zo als je zegt een ecos of central station kost iets teveel bedankt voor de snelle reactie
greetz nick

Break302

citaat:
Geplaatst door thalysken

Icoontjes zul je nooit zien als je geen marklin databank ingeeft. Maar als het geen marklin loc is kun je dat ook niet ingeven. En zulke icoontjes toevoegen dat gaat ook niet. Dus je moet gewoon de functies vanbuitenleren. Ik heb zelf ok een mobile station en vind dit wel een minpunt eraan. Met een ecos en een central station kan je dat wel. Maar die kosten me wat te veel.[:o)]

Met vriendelijke groeten,
Thijs


Die icoontjes hebben niets temaken met de M?rklin lok zelf maar met de MFX decoder. De gewone lokpilot is te vervangen door een MFX versie, maar dit had je beter direct gezegd bij de aankoop van de lok.

Jos




Jurgen

Je kan een loc uitzoeken uit de databank van je Mobile Station die dezelfde functies heeft als de reeks 77. Dan heb je wel icoontjes.
Bij mijn reeks 77 heb ik gewoon de functies van buiten geleerd. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet h?.
  • lichtknop = licht
  • F1 = motorgeluid
  • F2 = Fluit 1
  • F3 = Fluit 2
  • F4 = Generator geluid

F1 is altijd de knop linksboven op je MS en zo tel je verder naar beneden. F5 zit dus rechtboven op je MS.

Helemaal in het begin toen ik nog met de Control Unit reed had ik voor mezelf een papier gemaakt met de functies van mijn locs. Dit maakte het allemaal wat makkelijker om alles te onthouden. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

nick_9450

oke    nu men volgende vraag welke fucntie heeft men lok ik heb al gezien dat je de lichten aan en uit kunt zetten en met f1 laat knipperen zou deze lok nog fuctie hebben of is dit alles.  ik kan jullie een kopie van de gebruiksaanwijzing van de decoder laten zien mss geraken jullie er wijs uit maar ik versta geen snar duits :p:p  

http://i207.photobucket.com/albums/bb4/nick_9450/Scannen0043.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb4/nick_9450/Scannen0042.jpg
greetz nick

thalysken

Is het een sounddecoder? Want met de soundversie kan je die lichten niet doen knipperen.[V]

Alvast bedankt,
Thijs



Jurgen

citaat:
Geplaatst door thalysken

Is het een sounddecoder?


Waarschijnlijk niet dan.
Nick, je kan dat toch perfect zelf uitproberen. druk gewoon de 4 knopjes links van je MS 1 voor 1 in en kijk wat er gebeurt. Bij F1 flikkert je licht dus. Gebeurt er bij F2 niets, probeer dit dan nog eens als je loc aan het rijden is. Gebeurt er nog niks, laat dan je loc een keer stoppen en vertrekken met die functie aan.
Hetzelfde doe je voor de 3de en de 4de functie. Je komt alles vanzelf te weten.

In de handleiding zie ik al staan dat je met F3 de rangeergang kan schakelen. Met F4 schakel je de optrek en afremvertraging in of uit.
Het enige wat je dus moet doen is de handleiding fatsoenlijk lezen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

nick_9450

ik zal dit direct eens proberen van die optrek en remvertraging heb ik reeds gevonden.  nu nog eens kijken of er nog andere zijn  
laat nog iets weten
greetz nick

nick_9450

voorzover ik weet is dit het resultaat
- f1 is het laten kniperen van de lichten
- f2 nog niet gevonden
- f3 is zo als jurgen zie  dit is rangeersnelheid
- f4 is optrek en afremvertraging

voor f2 denk ik niet dat er een functie voor is  dus men probleem is opgelost bedank voor de hulp :p:p

gieke

Heeft er misschien iemand een handleiding van de 7754 ?
Ik heb deze onlangs via Ebay gekocht en jammer genoeg zat er geen handleiding bij. Weet iemand soms hoe de lok kan geopend worden ?
Bij het losdraaien van de achterste 2 schroeven kwam plots het achterste wielstel los. Ik heb dit wielstel teruggeplaatst (niet eenvoudig met die
plastieken stang (cardanas ?) die de wielen aandrijft), maar het wielstel schiet telkens los als ik het niet ondersteun.
Dank bij voorbaat.

thalysken

Eerst vragen en dan doen![}:)] Ik weet niet hoe je dat wielsel er terug gaat aankrijgen hoor. Maar vanavond probeer ik de handlijding in te scannen. De loc openen is niet aan te raden. Ik probeerde een van die twee plaatje los te krijgen en twee pinnetjes waren al los. Dus heb ik alles vlug terug gestoken waar het zat.[:I]

Met vriendelijke groeten,
Thijs



ERVIN

Hoi Gieke, ik heb al verschillende 77/78ers volledig gedemonteerd, deze avond zal ik je hier alles over vertellen.[;)]

nick_9450

Zo als thalysken al zei  als je die plaatjes los probeer te krijgen wees heel voorzichtig die pinnetjes zijn zeer fragiel.Heb mijn 77 ook als eens gedemonteert en kan zeggen[:0][:0].Heb hem weer inelkaar gezet voor er iets afbrak.

greetz nick  ( de pondie)[:p]

conducteur

ik heb ook een ms.
als je even bij marklin kijkt voor een loc van dezelfde serie( digitaal)en je vindt ongeveer dezelfde dan moet je hem invoeren via de locdatabank en het adres programmeren zodat je mobile station hem ziet als die marklin loc maar toch die andere is.Zo komen zijn symbooltjes ook op je scherm.Heeft de marklin loc 4 functies en je andere ook 4 maar met een functie verschil duw je dan op du functie knop van de verkeerde funtie en dan zal de 4de functie schakelen van je loc op de baan geschakeld worden.

Zo hoef je niet alle knopjes met hun eigen functie van buiten te leren.
je moet dan enkel een(of 2..)functie(s)van buiten leren als de functies niet precies dezelfde zijn.

_______________________________________________________________________
deze ganse uitleg staat duidelijk stap voor stap uitgelegd in 't boekje dat je erbij hebt gekregen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum