Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Uitbreiden baan, welke bezetmelders gebruiken ?

Gestart door B-Modelbouw, 13 januari 2008, 12:49:46 PM

B-Modelbouw

Beste Medemodelspoorders,


Weldra ga ik mijn baan gevoelig uitbreiden, waardoor ik uiteraard ook terugmeldingen dien te voorzien in de baan ...
Momenteel maak ik voor mijn huidige baan gebruik van de Viesmann 5233 modules (S88), goed voor 112 stroomdedecties in de treinbaan.
De nieuwe uitbreiding gaat de loop van het Faller CarSystem (DC-Car)volgen waarvoor ik 112 reedschakelaars in de rijbaan ga inbouwen...

Wat doe ik nu het beste ???

- Bouw ik verder uit met Viesmann 5217 modules (S88), kring verder uitbouwen.
- Maak ik een tweede kring (ev. VI 5217) aan en maak gebruik van een HSI-88 (gezien de hoeveelheid melders en slechts de korte puls, ev een alternatief zoeken voor een snellere verwerking)
- Bouw deze uitbreiding uit met Loconet bezetmelders.
- Andere wijze van dedectie van reedschakelaars ...

Ik hoor graag jullie advies (pro/contra), alvast bedankt.  

INFO

LocoNet 63350 module van Uhlenbrock, is de beste oplossing. Alle andere vergeten, op het tweede plan komen de LocoIO modules van Hans de Loof in aanmerking.

In de LocoNet modules kun je de pulsduur softwarematig verlengen, instellen.



Alleen de waarheid ligt in het midden.

B-Modelbouw

Beste Wim,

Bedankt voor de Info ... Momenteel heb ik geen probleem met de S88 modules, dus voor de huidige baan blijft dit behouden.
Stroomdedectie over een blok van drie meter is niet zo kritisch dan slechts een puls van een reedkontakt.

De uitbreiding ga ik inderdaad voorzien met de Loconet modules van Uhlenbrock, dit met het bijkomende voordeel dat ik speelruimte heb in de pulsduur (hiervoor moet ik dus al geen foefeltruk toepassen om dit te verhelpen). En ik blijf met de mogelijkheid dat de baan blijft werken, ongeacht aanwezigheid van de Pc. Zodoende blijft topologie van de baan behouden (alle verwerking via de rijregelaar).
Bij gebruik van de HSI-88 kwam dit te vervallen, met extra nadeel van tweede RS232 poort of USB-slot in Pc te voorzien.

Het programmeren van de 63350 (latere treinbaan uitbreiding 63340)
kan dat gebeuren via de Fl* Twincenter, of dien ik daarvoor een computer interface aan te schaffen ???  


INFO

De computer interface zit al standaard in je Twin-Center.
Het programmeren van de LocoNet modules kan rechtstreeks via het LocoNet programmeer menu in je Twin-Center reeds aanwezig, staat beschreven in de handleiding. Lees deze door en veel van je vragen zijn beantwoord.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

B-Modelbouw

Dat er een computerinterface op de Twin-Center zit weet ik, anders had ik nooit Koploper aan de praat gekregen [:)].

In mijn Fl* handleiding staat nagenoeg niets over Loconet, laat staan dat ik er mee kan programmeren (geen menu's voor Loconet programmatie aanwezig)... Vandaar mijn vraag om de Loconet interface met Loconet-Tool 1.0 software aan te schaffen (Uhlenbrock Ref: 63110) om zo parameters in de bezetmeldermodules (Uhlenbrock Ref: 63350) te wijzigen.

Of is dat Loconet-menu in de Fl* Twin-Center een verborgen menu dat je eerst dient vrij te geven ???




INFO

Als je de laatste software versie hebt ge upload in je Twin-Center, oftewel da laatste update hebt uitgevoerd, zal het LocoNet volledig ondersteund worden in het Twin-Center.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

B-Modelbouw

Nogmaals bedankt Wim,

Ik heb me inderdaad vergist tussen de Uh* Loconet-Tool 1.0 en de Fl* Twin-Center versie 1.000 (blind gestaard op 1'en en 0'en). En dien ik inderdaad een update van de Fl* Twin-Center uit te voeren naar versie 1.100 om Loconet ter beschikking te hebben. Eenmaal uitgevoerd zal ik het vergelijkbaar menu krijgen waar in de Uhlenbrock handleiding sprake was.
Ik sta hier even met rode [:I]