Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

baan in c rails ho

Gestart door zeilfreakje, 13 januari 2008, 00:16:07 AM

zeilfreakje

hallo ik ben van plan een nieuwe baan temaken maar heb net gedaan met mijn garage voledig inorde te maken en te isoleren ; nu wou ik vragen of er iemand plannen heeft met c rails van thema ardennen ofzo liefst in u vorm ik heb het programma wintrax maar ik weet nie goed dat ik daar mijn afmeetinge daar kan ingeven om zelf een plan te tekenen

het mag met niveaus zijn natuurlijk ; dat is het mooiste dat de trein klimt en daalt

alser mensen zijn die mij willen helpen? dan  zal ik dit heel hard aanvaarden en hard bedanken natuurlijk groetjes benny

ps ben net met de treintjes bezig heb al heel veel belgich materiaal maar geen baan en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Michiel

Ik stel voor dat je begint met zo duidelijk mogelijk te omschrijven wat je wenst te bereiken. Je hebt al een paar zaken aangehaald, maar probeer zo compleet mogelijk te zijn. Welke thema's genieten je voorkeur: landelijk, stedelijk, industrieel? Kwa expoitatie verkies je hoofdlijn of zijlijn, rangeerwerk of treinen zien rijden? Wens je veel sporen of diorama; grootstadstation of kopstationnnetje op zijlijn? Wens je ook alternatieve lijntje te intergreren zoals een mijnlijn, een trammetje of een museumlijn? Wens je een bepaalde activiteit uit de beelden, zoals containeroverslag, grindwinning, autotransport, staalproductie? Wens je analoog, digitaal of hybride te gaan, alles handgestuurd of ge?utomatiseerd?

Kortom, probeer van te voren zoveel mogelijk vast te leggen wat je wenst. Dan wordt het ontwerpen van de baan een stuk duidelijken en gemakkelijker. Ik heb hierboven voorbeelden gegeven, maar de fantasie is oneindig. Overhaast je niet, neem je tijd. Elke stap in de bouw van een baan heeft zijn eigen pleziertjes. Nu mag je dromen van je ideale baan, en noteren hoe ie eruit ziet. [^]

En, zoals je weet is hier een forumgemeenschap dat je met plezier zal volgen en begeleiden in hetgeen je bezig bent...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Er bestaan websites en boeken met sporenplannen, maar er gaat niets boven een door de bouwer zelf ontworpen baan.
Ik zou je Modelspoormagazine 66 willen aanbevelen: daar staat een handleiding in [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

zeilfreakje

ik zou wel redelijk wat spoor willen met bergen waar je idd een rangeer mogelijkheid hebt het mag ook wat landelijk zijn dat je wat groen hebt een een paar bruggen maar het moet ardens zijn begrijp je saraan ik zou mijn baan in een u vorm willen gaan bouwen omdat ik dan nog een b eetje plaats hou voor mijn motto daartussen te plaatsen als ik neit rij met de treintjes ook wil ik de wissels enz digitaal gaan sturen en ook de treinen zijn digitaal wissestroom

derails die ik ga gebruiken zijn C rails dat zijn die zwarte rails uit kunstof natuurlijk.
een schaduwstation zou leuk zijn.
en dan in het station zouden er meerde sporen mogen zijn kortom sporen mogen er zijn ook een draaischijf wil ik erin omdat ik die heb liggen natuurlijk.

ik ga er wegen tussen willen leggen en natuurlijk bergen enz

harzfreak

citaat:
Geplaatst door zeilfreakje

ik zou wel redelijk wat spoor willen met bergen waar je idd een rangeer mogelijkheid hebt het mag ook wat landelijk zijn dat je wat groen hebt een een paar bruggen maar het moet ardens zijn begrijp je saraan ik zou mijn baan in een u vorm willen gaan bouwen omdat ik dan nog een b eetje plaats hou voor mijn motto daartussen te plaatsen als ik neit rij met de treintjes ook wil ik de wissels enz digitaal gaan sturen en ook de treinen zijn digitaal wissestroom

derails die ik ga gebruiken zijn C rails dat zijn die zwarte rails uit kunstof natuurlijk.
een schaduwstation zou leuk zijn.
en dan in het station zouden er meerde sporen mogen zijn kortom sporen mogen er zijn ook een draaischijf wil ik erin omdat ik die heb liggen natuurlijk.

ik ga er wegen tussen willen leggen en natuurlijk bergen enz



De rails waar jij het over hebt zijn geen c rails maar wel k rails .
c rails zijn bruin met grijze bedding. En k rails zijn zwart zonder bedding.
Groetjes Maarten

zeilfreakje


zeilfreakje

ik heb hier dus wel die kunstaof rails en niet die metalen rails hoor met bedding dat zijn dus wel c rails maar zwart allez ja groetjes benny