Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Decoders

Gestart door ronny-vdv, 12 november 2004, 19:19:27 PM

ronny-vdv

Collega's,
Ik wens digitaal te starten en wens een Intelliboc te kopen.
Maar:I:I, er zijn zo veel verschillende decoders op de markt !
Decoders van ROCO, LENZ, UHLENBROCK, ZIMO, ESU, ....:I:I
Graag zou ik gewoon eens willen weten welke decoders goed zijn voor volgende taken :?
- Rangeren met ranggeerlokomotieven (vb. de reeks 80, 77)
- Goederenverkeer met dubbeltractie (vb. de reeks 62, 59, 77, 22, 23, 27, 20, 21, 26 en 13)
- Reizigersverkeer in trek- en duwstand (vb. de reeks 13, 27, 21, 62)
- Lokomotieven met 2 motoren (vb. BLS Ae 8/8)

Misschien een hele boterham, maar kan toch nuttig zijn voor iedereen.

Hoop op voldoende reaktie en toch bedankt bij voorbaat.

Ronny8)8)8):):)
Mvg,

ronny-vdv

mark7758

Beste Ronny,
Ik denk dat je de vraag anders moet stellen. Wat wil jij?
En wat kan het systeem.
2 of 4 cijfers als loc-adres.
Roco kan bijv. niet dubbeltractie aan.
Lenz,l Uhlenbrock, Zimo, Digitrax kunnen het wel.
Met hoeveel treinen wil je rijden? En met hoeveel man wil jij alles tegelijk bedienen. Dat zijn ook vragen die je moet bekijken.
Wij (Belux) rijden met Digitrax (DCC) en kunnen 121 treinen tegelijk laten rijden. En met ruim 80 regelaars tegelijk bedienen. Alle treinen kunnen met 4 cijfers aangeroepen worden. Dubbeltractie met 6 locomotieven is mogelijk.
Met andere systemen kom je misschien al ver genoeg. Wij hebben bewust gekozen voor een zeer groot systeem. Zodat wij ook alles uit het systeem kunnen halen.
En decoders. Ja die vormen meestal niet het probleem. Ze kunen alles aan en als je een zware loc heb dan neem je er een die wat extra vermogen kan hebben. Ze zijn er al tot 2,5 Ampere.
Als je nog vragen heb lees ik ze wel.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ronny-vdv

Mark,

De bedoeling is toch met veel loks tegelijkertijd te kunnen rijden. Ik heb veel locomotieven, die wel allemaal op de baan staan aangezien ik een lokdepot heb.
De baan bevat een station, een vorming, en een lokdepot. Ik verwacht dus heel veel. Dus dubbeltractie met vb. 3 ? 5 loks. Normaal zullen er minimum twee rijders zijn die de loks zullen besturen.
De adressen van de loks zullen uit vier cijfers bestaan aangezien er al meer dan 100 loks zijn.
Ik hoop dat er mij iemand kan begeleiden in deze materie[:I][:I]
Bedankt,

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

tonycabus

Ronny,
In deze rubriek heb ik al aangehaald dat de gebruiksaanwijzing in 't nederlands van de intellibox kan gedownload worden, dit is de link:
http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm
In de rubriek "Digital" ga je naar "Steuern" en daar vind je de "Intellibox" en een link om de .pdf te downloaden.
Daardoor zal je wel een idee krijgen van de mogelijkheden, denk ik!
Ik dacht ook dat Erik De Boeck daarmee reed...maar ik kan me vergissen.
Greetz,
Tony

1)Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
2) Alle mislukkingen zijn er gekomen door ??n keer te weinig te proberen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

mark7758

Hoi Ronny,
Ik lees dat je het groot wil aanpakken. Dan zijn er een aantal mogelijkheden.
Uhlenbrock met de intellibox, uitgebreid met de Fred/Daisy regelaars.
Digitrax met de Chief en de regelaars DT300 en DT400.
Zimo. Is erg uitgebreid maar ik ken het persoonlijk niet.
(Een Fred is een regelaar waarmee je 1 trein kan bedienen. Maar je kan hier niet mee een loc selecteren. Dan kan weer wel met de Daisy.)
Bij Fremo rijdt met met Digitrax en Zimo en men gebruikt de regelaars van Uhlenbrock de Fred.
Prijzen. Ja. Ik doe het even uit mijn hoofd en naar boven afgerond.
Intellibox +/- 370 Euro.http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm
Als basis en dan de
Fred 70 Euro, Daisy 160 Euro als uitbreiding.
Of de Digitrax  http://www.digitrax.com
Super Chief 5Ampere +/- 450 Euro Als basis en de
DT 300 voor 145 Euro of de DT 400 voor 160 Euro.
Op de regelaars van Uhlenbrock kan je 1 trein tegelijk regelen. Op de regelaars van Digitrax kan je er 2 bedienen. Dit kan makkelijk zijn met kombineren van treinen. Rechts de voorste loc en links de tweede loc. Dan 4 toetsen achterelkaar en ze zijn gekoppeld en rijden als 1 trein verder.
Decoders zijn er van alle merken. Het belangrijkste is dat je DCC blijft kiezen. (Een Twincenter van Fleischmann kan decoders van Roco opblazen. Twincenter is FMZ en DCC)
Ja. Het kunnen kopen van de spullen.
Ik weet niet waar je woont. Maar Uhlenbrock is redelijk goed verkrijgbaar en Digitrax is wat lastig. Maar ik ken wel een paar zaken die het kunnen leveren.
Zo dit was deel 2. Voor meer vragen mail je maar weer.




BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ronny-vdv

Hallo Mark,

Bedankt voor uw antwoord.
Ik ben woonachtig rond de buurt van Gent, Merelbeke dus. Woont u in mijn omgeving ?
Digitrax, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Is dat compatibel met Intellibox ?
Ik heb ook gezien op de website van Digitrax dat verschillende types bestaan van handregelaars. Dewelke gebruikt u ?
Hoelang gebruik je dit systeem ?

Groeten,

Ronny

PS : Tony. Ik heb de nederlandstalige brochure van Intellibox al gedownloaded.
Mvg,

ronny-vdv

tonycabus

Mark,
Ben je zeker dat "Daisy" op een intellibox kan aangesloten worden? Daar heb ik geen info over gevonden.
Of kan jij dat even voor ons uitpluizen?

Alvast bedankt, en "welcome back"!

tony

1)Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
2) Alle mislukkingen zijn er gekomen door ??n keer te weinig te proberen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

erik de noorman

Hallo,

Een daisy kan je uiteraard op de intellibox aansluiten het is trouwens van uhlenbrock. Het is eigenlijk de instap versie om digitaal te beginnen (zoals de startset van roco zonder trein). Uhlenbrock heeft trouwens nu een draadloze afstands bediening waarmee je nu zoveel loks als je wil te samen bestuurd. De intellibox werkt met alle soorten decoders doorheen zodoende je altijd een decoder met de meeste en beste eigenschappen voor de beste prijs kan kiezen.
Hoeveel loks de intellibox tegelijk aankan hangt af van de grootte
van je baan. Op een baan van normale grootte gemakkelijk 5 tot 6 loks,
wil je meer, dan moet je je baan opdelen in blokken en deze aansturen
met een extra booster die dan weer 5 tot 6 loks aankan enz. Ik dacht dat je tot 4 loks in dubbeltractie kan rijden. Maar vergeet niet 4 of 5 loks te samen laten rijden door een persoon vraagt heel veel concentratie.

Erik

tonycabus

Klopt, wat Erik vertelt: ik ben nog even in de site van Uhlenbrock gedoken.
Er staat ergens onderaan dat de Daisy-handregelaar en de Booster2 inderdaad als losse komponenten in een groter systeem kunnen gebruikt worden.
Ik zal wel weer te rap geweest zijn zeker?

1)Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
2) Alle mislukkingen zijn er gekomen door ??n keer te weinig te proberen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

mark7758

Hoi Ronny,
Ik woon in Utrecht. Dus wel even iets te ver om te zeggen kom even langs dan geef ik een demo.
Maar Digitrax is te combineren met Uhlenbrock, omdat ze beide aan de NMRA norm van DCC voldoen.
Digitax is al vrij oud en eigenlijk de uitvinder van het loconet en dient als basis voor Lenz en Roco met hun uitgekleede versie van DCC.
Persoonlijk heb ik een Super Chief met 3 DT 300 regelaars. (Mijn maat heeft ook nog eens 2 DT 300 regelaars) Dat werkt perfect. Zoals vele hebben kunnen zien op de beurs in Mechelen. http://www.treinenpassage.com/belux/DM.htm Hier de link naar onze baan op de Darlingmarket in Rijswijk. De gehele baan draait op 1 Super Chief met de DT 300 regelaars. Men hebben toen met +/- 7 locomotieven gelijktijdig gereden. Op de baan zelf stonden een kleine 30 locomotieven.
En voor de rest lees ik het wel weer.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

LokSound

Ronny VDV,

om te helpen (ook geldig voor anderen!)
Als je de katalogus van ESU gratis wenst te ontvangen: mailtje naar contact@loksound.be ... gratis in de oude post-bus...


mvg,

Lok + Sound


citaat:
Geplaatst door ronny-vdv

Collega's,
Ik wens digitaal te starten en wens een Intelliboc te kopen.
Maar[:I][:I], er zijn zo veel verschillende decoders op de markt !
Decoders van ROCO, LENZ, UHLENBROCK, ZIMO, ESU, ....[:I][:I]
Graag zou ik gewoon eens willen weten welke decoders goed zijn voor volgende taken :[?]
- Rangeren met ranggeerlokomotieven (vb. de reeks 80, 77)
- Goederenverkeer met dubbeltractie (vb. de reeks 62, 59, 77, 22, 23, 27, 20, 21, 26 en 13)
- Reizigersverkeer in trek- en duwstand (vb. de reeks 13, 27, 21, 62)
- Lokomotieven met 2 motoren (vb. BLS Ae 8/8)

Misschien een hele boterham, maar kan toch nuttig zijn voor iedereen.

Hoop op voldoende reaktie en toch bedankt bij voorbaat.

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]