Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

windleiplaten

Gestart door wimhelsen, 09 januari 2008, 13:58:48 PM

wimhelsen

hoi iedereen,

Klein vraagske, kan er iemand mij vertellen waarvoor windleiplaten dienen op een stoomloc?
Bij opzoekingswerken heb ik gevonden dat er bij sommige diesels ook windleiplaten zijn voorzien om de motor af te koelen. Maar ik kan me niet voorstellen dat het daarom ook op stomers wordt geplaatst.

groeten
Wim
HO märklin digitaal, NMBS, III

Peter

Het woord zegt het zelf. Die platen dienen inderdaad om de wind te leiden. Bij stomers tevens om de rook niet of minder te laten neerslaan zodat hij het zicht van de machinist niet belemmert.
In Duitsland had je twee types (op stoomloks) namelijk de "Wagner" dat zijn windleiplaten die tot de omloop gaan of de kleinere "Witte", nee niet omdat ze wit zijn (ze zijn zwart) maar de uitvinder is Ingenieur Witte.
Bij diesels en elloks dienen ze om de aerodynamika van de lok te verbeteren. Zowat het princiepe waarom er spoilers op auto's gezet worden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Hier is een link naar een engelstalige uitleg van het nut van windleiplaten, maar Peter heeft alles al prima en beknopt uitgelegd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Smoke_deflectors

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

wimhelsen

dank u voor de vlugge en perfecte uitleg.
HO märklin digitaal, NMBS, III