Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wielen met spaken

Gestart door Fan51, 08 januari 2008, 13:22:09 PM

Fan51

Hallo iedereen,

Ik zou bepaalde van mijn rijtuigen en goederenwagens (Tp II en III) willen uitrusten met spakenwielen. Oorspronkelijk werden deze
modellen geleverd met volle wielen, hetgeen hoogst waarschijnlijk niet altijd conform is met het origineel.

Ik veronderstel dat men op een bepaald tijdstip, voor bepaalde redenen, gestopt is met het fabriceren en monteren van spakenwielen
om ze te vervangen door volle wielen (met/zonder band), alleen weet ik niet vanaf wanneer.

Nu had ik graag geweten of er lektuur bestaat die hierover uitweidt en waar ik die kan vinden of dat er iemand is die mij op een
beknopte wijze deze historiek kan uiteenzetten teneinde te weten te komen rond welke periode dat deze overgang plaatsvond en ook om iets
te leren over de technische kant van de produktie van dit soort wielen, het hoe en waarom enz.

Dus, indien iemand mij hiermee kan helpen, graag !

Alvast bedankt.

Groetjes

Geert

Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

tonycabus

Kijk eens in de Roco catalogus (gratis!!), daar staan spaakwielen in. Bij M?rklin zijn er vast ook te vinden, maar ik kreeg de nieuwe catalogus nog niet te zien...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Michiel

Op het "stoomgroep Holland"-forum vind je een interresante uitleg over spaakwielen en aanverwanten. Jammer dat de illustraties al werden weggehaald.

http://forum.onderstoom.nl/viewtopic.php?t=106&sid=192d8e5d11e4a1c7af956d8cbd3a8ed7

Ik hoop dat je er wat aan hebt, groetjes weder,

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

T03

Bij Fleischmann vind je er voor wisselstroom.

Sp.Gr.
Marc
"I have a train riding in my brain"

Fan51

Bedankt Tony, Michiel,

Ik heb thuis de Roco-katalogus liggen en daar staan inderdaad de benodigde wieltjes in. Alleen had ik graag boeken, magazines of
leesartikels gehad waarin ik de gewenste informatie kan uithalen en er iets kan van opsteken ook.

Het artikel waar u naar verwijst, Michiel, heeft me al een stukje op weg geholpen, waarvoor mijn dank, maar preciesere en nog wat
diepgaandere en gedetailleerde informatie zou ten zeerste welkom zijn (inderdaad jammer van de ontbrekende foto's).

Het is steeds mijn betrachting om de aangeschafte modellen in hun oorspronkelijke uitvoering of volgens het voorbeeld te realiseren.

Groetjes

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2