Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

optimalisatie baanplan; reacties graag

Gestart door teessee, 07 januari 2008, 23:26:04 PM

teessee

#15
De bochten zijn standaard maten van marklin m-rails, de grootste hierbij hebben een radius van 43cm, de kleinere een radius van 36 cm. Ik zit vast aan deze maten, de bedoeling is wel de korte bochten uit het zicht weg te werken.
Tom

eyeris

#16
die kleinste die bestaan maar uit 4 rails voor een halve cirkel zeker he?
Als je daar met langere wangens op bolt kan dit problemen geven.
maar als je inderdaad geen andere keuze hebt...

SuSke

#17
citaat:
Geplaatst door teessee

TO3, dat leek mij ook de meest realistische opstelling, vandaar die vraag. Werk jij dan met een keerlus aan beide zijden van je baan?


Moet je even het artikel van Gerolf lezen in de vorige MSM (nr66) Daar staat een heel artikel over spoorplannen in.

Een hondenbeen is gewoon een platgedrukte cirkel, en heeft dus geen keerlussen aan de beide uiteinden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

teessee

#18
De bochten van 36 cm zijn nog niet de kleinste. De kleinste soort, radius 28,6cm de industriebochten, staan inderdaad garant voor problemen.
Tom

Michiel

#19
Ik zou het schaduwstation eenvoudiger houden: voor elke richting een bundel van 3 sporen, met 1 ingang en 1 uitgang per bundel. Dat is gemakkelijker te automatiseren, en heb je minder omkijken naar (wat per definite de bedoeling ervan is)

Ik zou ook iets speelser met de trajecten langs de rechter kant omgaan. Nu lopen alle sporen vrij parallel. Gezien het niveauverschil zou ik hier toch een ongelijke kruising proberen ( de hellingsgraad hou ik even buiten beschouwing, dat moet je maar eens checken of het kan)

Als de scherpe lus links nog gecamoufleerd wordt, dan lijkt dit wel een leuk plan om te combineren met een zijlijntje. Ik ben benieuwd...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

T03

#20
citaat:
Geplaatst door teessee

TO3, dat leek mij ook de meest realistische opstelling, vandaar die vraag. Werk jij dan met een keerlus aan beide zijden van je baan?


Nee aan dezelfde zijde van de baan maar op twee verdiepingen. Bij het inrijden van beide lussen ligt mijn schaduwstation.
Als je mij een mail stuurt met je mailadres kan ik je een vlugge schets sturen want een Pdf file krijg ik hier niet geplaatst.

SpGr.[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

teessee

#21
alle suggesties indachtig ben ik aan de slag gegaan met het hondenbeenidee. Misschien dat ik hiermee het voordeel heb dat ik ??n van de twee korte keerpartijen in de baan kan camoufleren door het rangeergebied er bovenop te plaatsen.
Tom