Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ombouw motor en digitaal

Gestart door n/a, 07 januari 2008, 02:27:10 AM

n/a

urlhttp://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=197&SearchTerms=ombouw/url
uit de eerste reactie uit dit topic leid ik af dat als je een wisselstroom lok hebt en je deze op een digitale 2-rail baan wilt laten rijden je enkel de stroomafname hoeft te veranderen en vervolgens de juiste decoder hoeft aan te sluiten op natuurlijk de correcte manier. Is dit een juiste veronderstelling?

2de puntje wat ik nog graag zou vrage... Stel dat ik de motor van een wisselstroom lok toch zou willen vervangen omwille van slijtage of eender welke reden, hoe of waar kan ik vinden welke motor ik kan gebruiken ter vervanging? Ik ben al namen tegengekomen als modeltorque en LMF maar op de websites kon ik er niet helemaal aan uit. Iemand die me aub wat tips kan geven omtrent dit gebeuren?

INFO

Wil je een 3-rail lok ombouwen naar 2-rail?? Dat is meestal een onbegonnen zaak, en vooral een kostbare.
Om wat voor lok en merk lok gaat het trouwens, want je vraag mist de meest belangrijke informatie.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

ik wil idd een 3-rail ombouwen naar een 2-rail. Waarom is dit onbegonnen werk? Ik heb hier nog een oude type 18 staan van cfl van marklin, ik heb al tips gekregen wat ik moet doen om em om te bouwen dat wel.
Ook zou ik graan een antwoordje hebben op de tweede vraag waar je motortjes kan vinden om er eerntje te vervangen omwille van slijtage e.d.

INFO

Gewoon bij Marklin.
Omdat je de wielen moet vervangen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Omdat je wielen moet vervangen is dit een onbegonnen werk?
Ik zou zeggen dat het net een uitdaging is dan.
En hoe bedoel je GEWOON bij marklin?
Een mailtje versturen via de website van marklin? Ik mag er gewoon de AC motor in laten zitte als ik deze wil ombouwen dan, ik kan mijn veronderstelling juist achten? Stel dat ik er toch een DC motor wil insteken, voor bvb analoog 2-rail te rijden, hoe kan ik er dan achter komen welke ik kan gebruiken hiervoor?

Hoe komt het dat hier zo weinig replies op zijn? Zijn er zo weinig mensen die hier ervaring mee hebben?

INFO

Cubyx1984, je kunt de motor gewoon erin laten, de omschakelmagneet haal je uit de lok, en je sluit twee diodes op de veldspoel aan die ten opzichte van elkaar tegengesteld aangesloten zijn op 1 op beide aansluitpunten, de andere zijde van de diodes maak je aan elkaar vast en sluit je aan op de railspanning. De andese railspannings aansluiting gaat naar de andere koolborstel aansluiting, welke naast degene zit waar de andere gemeenschappelijke zijde van de veldspoel opzit.

Wil je het anders dan vervang je de veldspoel door een permanente magneet beter bekend als een Hamo-magneet. Dan heb je een normale gelijkstroommotor. Maar als de motorhuis versleten is koop je bij Marklin gelijk de gelijkstroomversie van het motorhuis, dan zitten de juiste wielen er gelijk op, en een permanentmagneet.

En het zijn natuurlijk niet alleen de wielen die je moet vervangen, je zult ook de stroom afname moeten wijzigen, dus iets anders dan de sleper.

PS.: Inderdaad zullen er niet zoveel zijn die op deze manier een trein aanpassen, andersom komt vaker voor, dus van 2-rail naar 3-rail.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

tonycabus

En digitaal kan het ook met een Uhlenbrock 76200, die is geschikt voor AC-motoren terwijl je door voeding van de veldspoel ook nog eens belastingscompensatie kado krijgt. Bovendien is dat een multiprotocol-decoder, en kan dus zowel op een motorola-centrale (6021 bvb) of een DCC-centrale geprogrammerd zowel als gestuurd worden. Met erg goede rij-eigenschappen.
De wielen van je lok isoleren is wat anders, maar M?rklin heeft daarvoor sets voor motor- en loopdraaistel volgens NEM-norm.
Ook de sleper kan vervangen worden door een stroomafnemer op de wielen, ook origineel van M?rklin. Als je hem digitaliseert, vergeet dan de diodes voor de lampjes niet. Ik zoek dat even op en post het later. De lampjes zijn niet direkt met de lokmassa verbonden, dat vergemakkelijkt veel, en zo krijg je mooi kostant brandende verlichting.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)