Nostalgisch gevoel te Mechelen

Gestart door Bundesbahnfreak, 06 januari 2008, 17:34:44 PM

rgp

Dag,

Ik heb de originele tekst niet gelezen, maar ik stel dagelijks vast dat er een soort van positieve discriminatie bestaat tegenover bepaalde mensen en zaken.

Dat je een winkel sluit omwille van internet, concurrentie van andere winkels, van grootwarenhuizen, ... dat mag geschreven worden, maar dat je hem sluit omwille van een onveiligheidsgevoel kan niet ?

Wel mijn ouders zijn "gevlucht" omwille van zo'n toestand uit Brussel en hebben hun winkel gesloten.  Ik ben geen racist en scheer zeker niet iedereen over dezelfde kam, maar de waarheid mag gezegd worden.

Trouwens meestal worden zulke beslissingen genomen door mensen die zelf niet in zo'n buurt wonen of die al gevlucht zijn.

En wat het niveau van dit forum betreft, daar maak ik geen woorden meer aan vuil.

PS: Tony waarom zijt ge weeral uit Brussel naar Blankenberge gevlucht ?  Hoeveel keren hadden ze uw auto beschadigd ?

Roland

tonycabus

Ik ga niet verder uitweiden over deze dingen, want, zo zijn we met de directie en de moderators overeengekomen, we willen het op dit modelspoorforum eigenlijk over modelspoor hebben.
In dit opzicht kan ik collega Gerolf dus alleen maar bijtreden.
Ook al zijn er "maatschappijfenomenen" waar velen het moeilijk mee hebben, ook wij!
Mensen, doe dus in hemelsnaam niet zo kinderachtig alstublieft.
We willen absoluut niet de naam hebben een 'hoera- en hoezee-forum" te zijn, maar willen het wel beperken tot onze hobby!!
AGGEMORLEUTHET, voor wie het zou vergeten zijn.
En wat de winkels betreft, er zijn er inderdaad h??l wat verdwenen (gebrek aan opvolging, financiele haalbaarheid, verminderde interesse) maar er zijn er genoeg over (of zelfs bijgekomen), en vele daarvan spannen zich daadwerkelijk in voor hun klanten. Ook komt er steeds weer meer jeugd terug! Als dat niet positief is...
P.S. Ook ik ben geboren Maneblusser
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Peter

Tony schreef:
citaat:
En wat de winkels betreft, er zijn er inderdaad h??l wat verdwenen (gebrek aan opvolging, financiele haalbaarheid, verminderde interesse

Veel wil ik er niet meer over kwijt, enkel dat het niet alleen ons modelspoorders treft. De "vroeger" mooiste winkelstraten van Antwerpen, zoals de Nationalestraat, Abdijstraat, Statiestraat/drie koningenstraat enz. zijn verdwenen
De reden is natuurlijk te vinden bij oa. grote supermarkten en shopping centers. Zelfs Unizo geeft toe dar er problemen zijn met de lokale winkels (nog even en ze zijn allemaal weg)
Er zullen nog wel andere reden zijn, maar dat laat ik aan Unizo e.d. over om daar iets aan te doen of over te zeggen.
Mij gaat het hier op dit forum enkel en alleen om modelspoor en niets anders
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

Hallo iedereen,

Als ik geweten had wat dit draadje teweegbracht[:(]
Maar ja het ging eigenlijk over dat gevoel van "Gotverdomme hier was vroeger een treinwinkelke waar ik toffe momenten beleefd heb".

Dat er veel winkels verdwijnen zal in eerste instantie wel uit persoonlijke of economische standpunten zijn.

Dat er andere redenen zijn van welk standpunt dan ook; dat kan.  Maar zijn wel daardoor rasistisch????  Als ik in Mechelen rond kuier dan denk ik ook het mijne van bepaalde situaties terplaatse maar ben ik doorvoor racist??

Andere praat nu; zoals al dikwijls gezegd het gaat hier over modelbouw en niet over maatschappelijke problemen.

Maak aub geen ambras op een forum, het leven is soms al triest genoeg

Groeten

Rudy

tonycabus

Da bedulde kik s?, Rudy!
Bedoeling van een hobby is nu net de dagelijkse sleur te ontvluchten en eens lekker stoom af te blazen...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Jurgen

Vreemde discussie hier. [}:)]
Nostalgie lijdt tot racistisch getinte uitspraken en straks tot het verdwijnen van sommige mensen op dit forum. [}:)]
Afin, niet mijn probleem. Ik zal mij wel bezig houden met de modeltreinen, dat is plezanter. [:)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

n/a

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Ik heb de originele tekst niet gelezen, maar ik stel dagelijks vast dat er een soort van positieve discriminatie bestaat tegenover bepaalde mensen en zaken.

Roland



Roland,
Het enige dat ik heb geschreven is dat onze NIEUWE BElGEN (kranten staan er vol van)daar de meeste winkels hebben overgenomen.
Deze personen zien onze hobby helemaal niet zitten.
Heb ik er ook nog bijgeschreven dat dus de OUDE / ECHTE Belgen zijn verdwenen.
Ik spreek gewoon uit ervaring aangezien mijn ouders daar ook hun zaak hebben moeten sluiten.

Ben je dan Godverdomme een racist als je gewoon de waarheid schrijft.

Heb vandaag nog telefonisch kontact gehad met ex uitbaters van DE ARK, dit zijn persoonlijke vrienden. En ze blijven erbij dat dit de reden is van stoppen.

Maar ja , als het niet in de kaart past van Dhr Gerolf Peeters dan word het verwijderd.

Gerolf , ik heb een immens respect voor wat jij doet en waar je mee bezig bent, maar zet verdorie die oogkleppen af.
In uw situatie van Admin, moet je breeddenkend zijn. En het kan zijn dat zaken die op het forum worden geschreven niet in uw kaart passen.
Op dat ogenblik moet je even slikken en denken, en vooral niet bevooroordeeld zijn.
En als dit dan over de schreef gaat kan je ingrijpen , maar de waarheid is de waarheid, en daar zal zelfs jij met moeten leren leven.

En ja dit forum gaat over modeltreinen , en niet over al dan niet politieke zaken.

Maar ik heb hier gewoon geantwoord op een vraag waar om winkels verdwenen zijn.En heb daar het juiste antwoord op gegeven.

Spoorse



doomslu

Ik had gehoopt dat we weer op het goede spoor waren, maar helaas sommige mensen moeten blijkbaar het laatste woord hebben. [:(] Zielig voor hen...
Wie zei er hier ook alweer iets over kleuters ? [:I]

En nu terug naar het onderwerp !

Zou een gedeeltelijk oorzaak niet kunnen zijn dat er winkels zijn verdwenen omdat we ge?volueerd zijn van speelgoed naar een hobby en aldus de afzetmarkt drastisch verkleind is ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Natuurlijk zie ik ook van alles rondom mij en heb ik ook idee?n hoe onze wereld beter kan worden, maar die mening heeft op dit forum geen belang.

Dit forum gaat over modelbouw, modelspoor. Voor sommige andere dingen is er een off-topic gedeelte - en er bestaan ook nog forumregels! En die doen naleven is onder meer onze taak als admin. In een ideale wereld zou die taak niet nodig zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol

OM TERUG OP HET JUISTE SPOOR TE KOMEN: EVEN TERUG NAAR HET ONDERWERP EN HOU DE REST VAN DE DISCUSSIE VOOR BIJ EEN PINT OP EEN OF ANDERE FORUMMEETING OF ZO, MAAR HET IS NU WEL GENOEG GEWEEST MET DAT GELEUTER! EN NEE HIER HOEFT NIET MEER OP GEREAGEERD TE WORDEN! DANK BIJ VOORBAAT![:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]

Toen ik destijds met de hobby begon kon je nog in elke Bart Smit materiaal kopen. Wij (mijn vader en ik) deden toen onze inkopen over de grens in Reusel bij een kruidenierszaak. Die man had buiten allerlei zalfjes ook speelgoed en op zolder een kleine voorraad treinen. Ideaal als ons moeder nog eens een cr?meke nodig had: pa en ik stonden meteen te springen om mee te gaan! Dat snap je wel. Nu is die winkel verworden tot een speelgoedzaak en dus is er van treintjes niets meer te vinden (Modeltreinen zijn geen speelgoed meer: gelukkig of spijtig, ik weet het niet[:)][:(!][:(])
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

rgp

Dag,

Allee, als er een draadje gestart wordt dan mogen er dus alleen nog positieve of nietszeggende reacties komen !

Onder het motto aggemortleuthet wegvluchten uit de realiteit.  De houding om een verschuiving binnen de maatschappij naar rechts en extreem rechts te veroorzaken.

Trouwens op ambetante vragen wordt geen antwoord gegeven, he Tony.

Aan de admins, schrap alle draadjes waar iets negatiefs wordt geschreven, maar dan is uw forum wel toe.

Terug naar onderwerp:

Beginnen jaren 70 waren er meer dan 25 winkels in Brussel, vandaag nog een 3-tal.  Dus stellen dat er terug meer winkels komen is een beetje raar.  Ik denk dat er nog maximum 50 winkels in gans Belgi? zijn waar ge modeltreinen kunt kopen en uitleg kunt krijgen.


Roland

En zoals Locorail het al schreef: voor wat Gerolf presteert op modelspoorgebied "chapeau"

rgp

Dag,

Een reden is de verschuiving van financiele verantwoordelijkheid.

In de jaren 70 was het de fabrikant die de financiele verantwoordelijkheid nam.  Hij werd betaald van zodra de goederen aan de invoerder werden geleverd.  Die stelde ze meestal in depot bij de winkelier voor een periode van 30 dagen.  Komt daarbij dat tegen 15 november alle modellen in voldoende voorraad aanwezig waren in de winkel (voor Sint moest ge als ouder niets reserveren)

Vandaag echter, wil de detaillant geleverd worden ! aan een concurrenti?le prijs ! dan moet hij vooraf betalen.  He financi?le aspect verschuift als het ware van de fabrikant naar de detaillant, die een langlopend krediet verstrekt aan de fabrikant.  Omdat te verzachten vragen sommige detaillanten een voorschot waarbij dus de modelliefhebber de financier wordt voor een model dat soms in model nog niet te zien is.  En als het dan daar is, volgt dan soms de ontgoocheling.

vb: Rae van Trix: een fotootje van een Lemaco in de folder en een verouderd model voor een veel te hoge prijs.  Het aantal afzeggingen loopt op.  Het model zal dan ook binnen afzienbare tijd op ruilbeurzen aan dumpingprijzen te krijgen zijn.  En wie is de pineut ?  De detaillant.  Wie trekt er zich niets van aan ? de fabrikant.

Roland

Peter

Toch is een van de hoofdoorzaken het niet of onvoldoede zorgen voor opvolging. Er wordt (met uitzondering van Duitsland en Zwitserland) weinig of niets gedaan om de jeugd te motiveren of erbij te betrekken.
Als je in Duitsland ziet hoeveel bezoekers dagelijks (permanente) modelspoortentoonstellingen bezoeken (ik denk aan Hamburg, de Schwarzwaldbahn of zelfs kleinere zoal in het beierse Sonthofen en Oberstaufen) dan is dat niet verwonderlijk dat er meer interesse is.
Hier in Belgie weet ik er 1 (??n) en dat is de MTE in Blankenberge, en hoe mooi die voor ingewijden ook is, het is niet te vergelijken.
Dus mensen, clubs enz. doe eens iets voor de jeugd aub. En zorg voor permante (of toch regelmatig) geopende tentoonstellingen. Ook in de winkels mogen ze al eens een tentoonstellingsbaantje (al is het van Noch) zetten, want zien doet kopen. Loks en wagens in dozen zijn niet interssant om naar te kijken, net zoals "doosjesverkopers" trouwens, waar een potentiele klant geen uitleg aan kan vragen.
Sorry, maar dat moest me toch even van hart.
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Dag,

Peter, ik kan je enkel gelijk geven, maar voor clubs is dat niet altijd mogelijk.

Bij de jaarlijkse expo van De Pijl mogen kinderen onder bepaalde voorwaarden gratis binnen.  In 2007 waren er dat 500.[;)]

Maar meer dan 1 expo per jaar is niet te doen, want wanneer wordt er dan nog gewerkt ?  Een club evolueert dan naar een fabriek.  Een club is er in de eerste plaats voor zijn leden.

Maar dat van die winkeliers is juist.

Roland

krispy

Ik denk dat het meer en meer verdwijnen van modelbouwzaken ook te maken heeft met de modelbouwers zelf.
Vele onder ons eissen altijd meer en meer details , wat als gevolg heeft dat alles duurder wordt en de afzetmarkt alsmaar krimpt.
Het is GEEN SPEELGOED meer zoals het vroeger werd bestempeld maar een volwaardigde hobby ( DIE REDELIJK GELD kost )

Als men ons modellen van nu vergelijkt met deze van Lima, jouef, fleishman en zelf marklin van vroeger dan is het snel duidelijk.
Vroeger bracht men iets uit wat erop trok en dat was OK , nu moet het een exacte copie op 1/87ste zijn of het is niet OK.

Vroeger kocht men al snel eens iets voor de kids als speelgoed , nu hebben deze heel andere intressen en zeg nu nog , wie geeft er zijne kleine een loc van 10.000 oude belgische franken kado om mee te SPELEN en af te breken , want meestal na een jaartje staat dienen daar toch maar ( op enkele uitzonderingen na )!!!

Een andere oorzaak is ook
Brengt een fabrikant iets uit waarvan de details iets of wat tegen vallen wordt het volledig afgebroken en blijven de winkeliers of invoerders ermee zitten ( niet de fabrikant )ofwel moet het aan dumpprijzen worden verkocht .
Winkeliers moeten kunnen leven ( dus winst maken )en dit kan niet met dumpprijzen of ze moeten HEEL VEEL kunnen afzetten , en vermits ons wereldje redelijk beperkt is zijn de gevolgen snel daar, meer en meer winkeliers overleven moeilijk of zelfs niet meer en sluiten .

En deze dat als uitvlucht gebruiken vroeger was het ook duur , de play reeksen van nu kosten nog steeds tussen 50 en 100 euro per lok , en dit vindt ik nog veel voor kinderen laten af te breken , want de wagonnen die zijn tegenwoordig ook niet van de poes op enkele uitzonderingen na , maar die vallen dan ook bij de meeste niet echt in de smaak en ja kinderen zijn ook kieskeurig !!

Ik ga hierbij maar stoppen want ik kan zo nog een blad vol zetten .

Ik wil enkel duidelijk maken dat het begrijpelijk is dat de winkeliers er de brui aan geven , iedereen kijkt op zijn centen , wij proberen zoveel mogelijk zo goedkoop mogelijk aan te schaffen , maar zijn moeten ervan kunnen overleven , en dit is een mes dat aan 2 kanten snijd.

Er zullen der in de toekomst nog wel een heel deel tussen uitgaan wat ik echter zeer spijtig vindt , maarja het is LEVEN EN OVERLEVEN tegenwoordig
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m