Nostalgisch gevoel te Mechelen

Gestart door Bundesbahnfreak, 06 januari 2008, 17:34:44 PM

Bundesbahnfreak

Onlangs wandelde ik met mijn vrouw door mijn geboortestad Mechelen, en dan krijg ik zo'n nostalgisch gevoel van "waar zijn ze naartoe al die treinwinkels"

In een zijstraat van het centraal station had je Tenso => weg
Op de veemarkt Hobby Shop => weg
Op de ijzerleen Rijckmans => weg
In het shoppingcenter Christiansens, later zat die op de ijzerleen => weg
Ter hoogte van de Brusselse poort was ook eentje => weg

Klerenwinkles genoeg maar een winkel om eens tot rust te komen en naar modellen te kijken allemaal weg, tis om te bleiten.

Kennen jullie dat gevoel ook?

Groeten

Rudy

Jurgen

Tja, meer en meer speelgoedwinkels verdwijnen omdat er blijkbaar niet meer gespeeld wordt. [}:)] Meestal zijn de modeltreinen de eerste die verdwijnen, gaat het daarna niet beter met de zaak dan gaat die gewoon toe.
2 jaar geleden is er in Leuven ook een winkel failliet gegaan, Model Shop noemde die. Een paar jaar daarvoor is er eenzelfde winkel in Diest failliet gegaan. Ik heb er toen van geprofiteerd en heb een paar koopjes gedaan. Naar het schijnt was het wel niet de goedkoopste winkel.

Ach ja, hier in Aarschot hebben we maar 1 speelgoedwinkel. Ingelberts noemt die en zij verkopen ook modeltreinen, maar dan wel een stuk duurder dan in een speciaalzaak.

Maar je hebt het daar over Christiaensen. Bestaat dat eigenlijk nog? Volgens mij zijn de meeste winkels overgenomen door Bart Smitt.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

domie-o2

Hetzelfde gevoel te Roeselare;

Christiansens op de grote markt (beperkt in aanbod) --- weg
Kleine Bazaar - Anseeuw- Noordstraat(ruim aanbod) ----- weg
Nonkels - Ooststraat - enkel nog papier en buroartikelen etc.

Wat we dan wel hebben is een goede elektrozaak voor zelfbouw!!!

domie-o2

Peter

Hier in Antwerpen zijn er ook een aantal weg. De twee die overschieten zijn "om te bl?ten"

het ligt m.i.voor een groot deel aan de winkeliers zelf. Als mensen binnenkomen voor een startset van Piko van (ik dacht) 98 euro, probeer ze dan geen set van Maerklin of Fleischmann aan te smeren die over de 500 euro kost met de vermelding dat de rest "speelgoed" is.
Die mensen zijn buitengegaan zonder iets te kopen (gaan waarschijnlijk een gameboy of zoiets kopen)

Op een paar uitzonderingen na (clubs en winkels) wordt hier in Belgie bitter weinig voor de jeugd gedaan, om ze warm te maken voor Modelspoor
Met vriendelijke groeten
Peter

factageklerk

Mij is het vooral opgevallen de laatste jaren dat men in de sinterklaasfolders ook geen modeltreinen meer aanbied of in een ander geval slechts een goedkoop setje mehano of piko. Waar dat aan te wijten valt om de volgende redenen misschien
- sommige sets waren duur afhankelijk van de fabrikant of winkel
- de interesse van de jeugd neemt af (door games,e.d. .....)
- de bedrijfpolitiek van sommige fabrikanten
- huurprijzen van winkelpanden die de pan uit swingen
En zo zullen er nog wel meer oorzaken zijn waardoor sommige winkeliers de handdoek door in de ring gooien.  Hoe dan ook onze hobby zit momenteel in een diep dal geraken we er ooit uit misschien wel, wie weet [:(]....
 

ERVIN

Hier in Mol is het al even erg,

In het centrum had je vroeger Jan Pot, daar stonden altijd mooie banen, o.a van Marklin en Fleischmann, dat waren zo van die plastic gegoten bakken met huisjes  en alles erop en eraan, ook stonden er twee hele lange rekken met aparte locs en wagons, maar je raadt het al... weg.
In Balen had je Verdonck, deze had alles van Lima, maar deze winkel is er nog wel, maar treinen zal je er niet meer vinden.

Ik moet nu minstens een uur rijden om nog een deftige zaak te vinden, en zoals Peter het zegt, in Antwerpen is het ook al om te bleiten.[:(]

eric

tja, in het noorden van Antwerpen en het Nederlandse zuidwest Brabant is het al geen sikkepit beter.
Alle Christiaansen winkels zijn weg.
Bij ons in Kalmthout is de Louis die Lima, Roco en M?rklin verkocht lang geleden gestopt(pensioen).
Pommeke die Fleischmann verkocht is gestopt door de concurentie.
Den "Duitser" zoals we hem noemden, verhuisde bijna elk jaar naar????
In het Roosendaalse (in NL) hadden we,
Hobbyshop of de latere Intertoys en is gestopt met modeltreinen.
Het Oude Station is gestopt om van zijn welverdiende rust te kunnen genieten (of te gaan stressen bij de ZLSM als machinist[:D][:D])
Er was er ook nog eentje in de stationstraat maar wegens een ongeneselijke ziekte moeten stoppen.

Al een geluk dat er nog een serieuze zaak in Wilrijk en Beveren is.

Ludwig

Wat mij nog harder stoort is dat de modelspoorwinkels niet meer beschikken over een werkend modelbaantje.
Hoeveel onder ons hebben ooit aan de vitrine staan kijken naar treinen die eindeloos hun toertjes draaide.
En hoeveel onder ons hebben zo het modeltreinvirus opgelopen?
Nu zijn er veel minder winkels dan vroeger en als je er binnen komt dan krijg je weleens het gevoel dat de modelspoorspirit niet meer aanwezig is.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, nog een geluk[;)]
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Peter

Nu is het ook in Duitsland niet allemaal "rozegeur en maneschijn"
In de grote steden valt het gewoonlijk nogal mee, alhoewel in Freiburg (Zwarte woud) de twee grote ook weg zijn. Er is er nog een en dat is dan een kleine maar dure winkel
Wat je wel hebt is dat in dorpen en stadjes er wel altijd speelgoedwinkels zijn die begindozen van div. merken verkopen en een beperkte keuze van Loks, wagens en rails alsook Faller en Kibri.
Dat er hier ook uitzonderingen zijn bewijst Bad Munstereifel (net over de grens) Een dorp met een prachtige modelspoorwinkel en fatsoenlijke prijzen, dikwijls goedkoper dan in de grootsteden.

Eric vernoemt met goed recht de winkels in Beveren en Wilrijk, en hoe goed dat die voor ons ook mogen zijn: Het zijn niet bepaald winkels waar een kind met zijn zakcentje binnenstapt.
Met vriendelijke groeten
Peter

eric

citaat:
Geplaatst door Peter

Eric vernoemt met goed recht de winkels in Beveren en Wilrijk, en hoe goed dat die voor ons ook mogen zijn: Het zijn niet bepaald winkels waar een kind met zijn zakcentje binnenstapt.



Nu ik er aan denk.
Heeft den Aldi nog Mehano setjes verkocht eind 2007?
Dat was goedkoop en ideaal voor de kinderen.
Als kadoo ofzo.
En als ze er echt van bezeten geraken, hop naar de betere gestoffeerde modeltreinzaken.
Maar het is ook zoals Ludwig zegt,
"waar zijn die baantjes in de etalage of in de winkel"

Die staan tegenwoordig vol met de computer spellekes.

Dus is dit allemaal nostalgie geworden voor ons.
Of????

janjozef

Nu waar ligt alleman hier over te zagen, als er dan op een duitse website een loc staat die 3? goedkoper is dan bij de winkels hier kopen ze hem via internet, en dan maar klagen over geen winkels. Natuurlijk ligt de oorzaak voor het verdwijnen niet alleen daar, maar een voor een stuk wel degelijk over te weinig verkoop.

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

PaulC

citaat:
Geplaatst door Ludwig

Wat mij nog harder stoort is dat de modelspoorwinkels niet meer beschikken over een werkend modelbaantje.
Hoeveel onder ons hebben ooit aan de vitrine staan kijken naar treinen die eindeloos hun toertjes draaide.
En hoeveel onder ons hebben zo het modeltreinvirus opgelopen?



Ik heb inderdaad zo het treinvirus opgelopen. De Antwerpenaars zullen zich nog wel levendig de modelbanen herinneren die elk jaar rond Sinterklaas in "den Bazar" op de Groenplaats stonden.
Het was telkens feest als ik met mijn vader toen mee mocht naar 't stad. Dat was spurten naar de bovenste verdieping en daar dan uren rondneuzen.
Of als ik eens mee mocht naar Verschooten (toen nog in de Kammenstraat) bij Herman zaliger en Frans. Daar kon je ook gerust een paar uur binnenzitten zonder dat ze je buiten keken.


Paul

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door janjozef

Nu waar ligt alleman hier over te zagen, als er dan op een duitse website een loc staat die 3? goedkoper is dan bij de winkels hier kopen ze hem via internet, en dan maar klagen over geen winkels. Natuurlijk ligt de oorzaak voor het verdwijnen niet alleen daar, maar een voor een stuk wel degelijk over te weinig verkoop.





Via internet heb ik nog nooit iets gekocht, en ben dat ook niet van plan.

Steven 1/43 modelling

Hoi, hier in Kortrijk is het ook sterk achteruit gegaan.

-locatie BUDASTRAAT : in de jaren 60 was er een klein winkeltje die het gamma volgde van fleischmann, marklin = begin van de jaren 80 weg
- locatie Langesteenstraat : Christiansen behoorlijke voorraad trein materiaal. begin jaren 1996-1997 verdwenen.
- locatie Overleiestraat : het mekka van Kortrijk was in de jaren 70-80 : het GOUDEN WIELTJE, volgde behoorlijk wat materiaal van Marklin en Fleischmann. Begin 1999-2000 werd het ook afgelopen met deze winkel.
- lokatie Ring - Shopping: Christiansen verdwenen jaren 2001 a 2002.

Schiet nu nog enkel de Concarde over : modelbouw winkel maar duur [:(]

Greg

Pff ja hier in de buurt heb je eigenlijk ook niks.
je hebt jocadis op 20 - 30 min rijden.
Maar voor marklin spullen is het daar eigenlijk te duur en is de keuze beperkt.
Dus ik ga normaalgezien altijd naar ingelmunster bij .....
Daar vind ik over het algemeen wel wat ik zoek, en ben er erg tevreden.
Er is maar een groot nadeel, het is redelijk ver.
Voor mij 85 km ongeveer, maar gelukkig is het voor een erg groot deel autosnelweg, dus meestal gaat het wel redelijk snel (50 min)
Meestal want afgelopen donderdag was ik ongeveer dubbel zo lang onder de baan. [}:)] Bijna 2 uur om precies te zijn [}:)]

Gelukkig ging bij het terugkeren alles wat beter.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG