digitaliseren

Gestart door yvessan77, 05 januari 2008, 22:08:12 PM

yvessan77

Hallo jongens,
Kan er mij iemand uit nood helpen?
Ik zit met een probleem waar ik niet meer uitgeraak.
Mijn tweede loc is omgebouwd om digitaal te rijden (motorisch OK).
De verlichting is ook al veranderd naar led's.
Hier wringt nu het schoentje.
Op de decoder zitten twee draadjes die voor de verlichting van de loc zorgen.
De gele is voor de achterste verlichting en de witte draad voor de voorste verlichting.
Moeten deze draadjes met hun respectievelijke weerstanden verbonden worden en aanzien worden als de plus of wat.
Hoe meer ik er op zitten te zoeken hoe onzekerder ik wordt.
Heeft er iemand een schema of een heel goede beschrijving om deze aan te sluiten?
Ik heb wel nog digitale loc's maar daar loopt alles over printplaatjes en daar ik geen electro ben geeft da voor mij wel enkele probleempjes.

Klaas Zondervan

Je zult toch eerst wat meer informatie moeten geven.
Welke loc? Welke decoder? Is er geen handleiding bij waarin staat hoe je het aan moet sluiten?

De gele en de witte draad zijn niet de plus, maar juist de min.
De bijbehorende plus is de blauwe draad.

yvessan77

Klaas,
Het is een DCC-decoder van Piko voor een Lima-loc (gelijkstroom).
U hebt me al een beetje vooruit geholpen met de mededeling dat de geel en witte draad de negatieve zijn en de blauwe de positieve.
Mijn vraag is nu of de decoder de verlichting automatisch omschakeld als ik van rijrichting zou veranderen.
Analoog is het geen probleem.
Hier kan ik de elektrische verbindingen zonder enig probleem aansluiten.
Digitaal daarentegen schrikt mij een beetje af in die zin dat bij het verkeerd aansluiten wel iets zou kunnen doorbranden.
Hoe dienen de aansluitingen dan gemaakt te worden?
Wetende dat ik ga werken met wisselende verlichting.
Bij het gewoon aansluiten van de witte draad aan de witte verlichting vooraan en de gele draad aan de rode verlichting achteraan zou het moeten opgelost zijn dan mits de blauwe ook aan te sluiten natuurlijk.
Hoe wordt er dan gewisseld als de rijrichting veranderd?
Mvg,
Yves.[;)]



Klaas Zondervan

Yves, je moet de witte draad aansluiten aan de witte lichten vooraan, en de gele aan de witte lichten achteraan.
Als je de rode lampen ook wilt meeschakelen, dan moet je die gekruist aansluiten, dus de witte draad naar de rode lampen achter, en de gele draad naar de rode lampen voor.
Of je de blauwe draad kunt aansluiten hangt af van de constructie van de verlichting. En met name van de vraag of die verlichting met ??n kant aan de stroomafnamewielen verbonden is, en of die verbinding makkelijk is weg te halen.

Het omschakelen wordt in de decoder vanzelf geregeld. Als de loc vooruit rijdt branden voor de witte lampen en achter de rode. Als de loc achteruit rijdt is het net andersom.
Dat is tenminste de normale gang van zaken. Bij veel decoders kun je dingen omprogrammeren zodat het anders werkt. Maar als je dat wilt zul je eerst precieser moeten weten welke decoder het is, en dan moet je zien een handleiding van die decoder te vinden.

PS: als je in staat bent om de decoderinstellingen uit te lezen, kijk dan eens wat er in CV8 staat. Dat is een nummer wat aangeeft wie de fabrikant van de decoder is.

Je zegt dat het analoog geen probleem is. Kun je dan beschrijven, of liever nog tekenen hoe de verlichting nu analoog is aangesloten?

yvessan77

Klaas,
Om de verlichting analoog te laten werken volgens de rijrichting werk ik gewoon op het principe van Lima zelf.
Als de loc in een bepaalde richting rijdt zal aan de voorzijde de witte (lees gele) verlichting branden en achteraan de rode.
En omgekeerd als ik van rijrichting verander.
Neem nu de linker draad, aan de motor, en de draad van de tweede boogie vormen de plus en de min.
De draad van de motor wordt dan verbonden met de weerstanden van de witte en rode lampjes volgens de rijrichting.
Voor de andere rijrichting wordt het draadje van de tweede boogie met de weerstanden van de betreffende lampjes verbonden en de linker draad van de motor met de min-pool van de betreffende verlichting.
Zo simpel is het.
Voor de digitale versie is het precies ook zo.
Maar ik was op den duur zo verwart en onzeker dat ik het niet meer zag zitten.
Corrigeer mij als ik fout ben.
Mvg,
Yves.

yvessan77

Klaas,
Ben ik nog iets vergeten te vragen ook.
Mag de blauwe draad dan langs beide kanten continu verbonden zijn met de verlichting?
Dan moet de decoder de min toch schakelen volgens de rijrichting?
Een decoderinstelling kan ik niet uitlezen laat staan omprogrammeren.
Mvg,
Yves.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door yvessan77

Klaas,
Dan moet de decoder de min toch schakelen volgens de rijrichting?
Dat doet hij ook. Als de loc vooruit rijdt ligt de witte draad aan de min, en de gele ligt vrij. Rijdt de loc achteruit, dan net andersom.
citaat:
Een decoderinstelling kan ik niet uitlezen laat staan omprogrammeren.
Wat voor een besturingssysteem heb je dan dat je niet eens decoders kunt programmeren?

Wat de analoge aansluiting van je verlichting betreft, je moet echt veel gedetailleerder zijn. Zo kan ik er niks mee.
Is een veel voorkomend probleem bij vragen. De vraagsteller wil van alles weten, maar is op de een of andere manier niet in staat om exact te omschrijven wat hij precies heeft. Je moet begrijpen dat dat voor mij ook frustrerend is, want zo komen we niet verder.

yvessan77

Ik rij met Roco locmuis 2.
De remafstand, snelheden en zo kan ik wel programmeren hoor maar om iets uit te lezen moet ge wel iets anders hebben denk ik.
In verband met de analoge verlichting ga ik een tekening maken en dan naar u proberen door te sturen.
Yves.

Klaas Zondervan

Yves, ik heb je schema inmiddels ontvangen. De zaak is nu in ieder geval helder. Geef me even tijd om het te bestuderen, dan kom ik daarna met een voorstel.

Intussen kun je misschien de volgende vragen beantwoorden:
Je tekent in dat schema gloeilampjes, maar ik neem aan dat er leds bedoeld zijn?
Heb je die verlichtingsschakeling zelf in elkaar geknutseld, of zat het van origine zo in de loc?
Ik heb het idee dat er beter het een en ander aan veranderd kan worden, is dat een probleem of zie je dat wel zitten?

INFO

Uhmmm, dat schema hadden we toch al op een nadere plaats al gegeven.
De Add On er van tussen en de F1 aansluiting weg en het is een standaard aansluiting.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Inderdaad Wim, in een ander draadje hadeen we al een schema voor het aansluiten van front- en sluitseinen.
Maar Yves heeft me een schema gestuurd zoals het nu zit. Het lijkt er op dat hij dat zelf in elkaar heeft geknutseld, en ik moet zeggen dat daar nogal wat overbodige elementen in zitten. Dat zal dus eerst flink gesaneerd moeten worden om het zomaar op een decoder aan te kunnen sluiten.
Maar daarvoor heb ik eerst antwoorden van Yves nodig op mijn vorige vragen.



yvessan77

Klaas,
Inderdaad de "gloeilampjes" zijn Led's.
Zoals ik reeds eerder gezegd hebt ben ik geen electro van opleiding.
De schakeling is zelf in elkaar geknutseld maar is wel een afgeleide van de originele Limaschakeling.
Zij het bij Lima enkel van toepassing op witte verlichting die oplicht volgens de rijrichting.
Om op uw derde vraag te antwoorden.
Ik zie er geen problemen in voor zo ver er geen drastische veranderingen dienen uitgevoerd te worden.
U stuurt maar door en we zien wel.
Echter ??n ding.
Hou het schema zo simpel mogelijk, om te lezen, AUB.
In mijn mail naar u had ik trouwens ook al vermeld dat elke Led zijn eigen weerstand heeft wat ook de bedrading wat opdrijft.
Indien u vandaag nog antwoord moet ik u een antwoord schuldig blijven, tot morgen.
Ik ben voor de rest van de avond, spijtig genoeg, bezet.
Mvg,
Yves

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door yvessan77

In mijn mail naar u had ik trouwens ook al vermeld dat elke Led zijn eigen weerstand heeft wat ook de bedrading wat opdrijft.

Dat is dus wat ik bedoel met overbodige elementen.
Je gaat b.v. 2 keer met de plus naar de voorste lampen, 1 keer voor de witte en 1 keer voor de rode. Dat had natuurlijk ook met 1 draad gekund, dan had je dat bij de verlichting aan elkaar kunnen verbinden. Hetzelfde geldt voor de min en voor de andere cabine, je hebt alle draden dubbel gelegd terwijl het enkel had gekund.

Het scheelt al heel wat dat het een eigen knutselwerkje is, dan kun je het ook zelf wijzigen. Ik zal binnenkort een schema geven om het op de eenvoudigste manier te realiseren.

Klaas Zondervan

Zo simpel zou het kunnen worden:



yvessan77

Klaas,
Ben juist thuis.
Bedankt voor het schema.
Ik zal mijn laatste loc waar ik nu aan bezig ben nog proberen te veranderen.
Ik heb wel nog ??n vraagje.
Mag ik de voeding voor de blauwe draad dan zowel van de linker- als rechterzijde aftakken?
Mvg,
Yves.