Derde licht van een type 59

Gestart door belair, 03 januari 2008, 22:16:56 PM

Anarchy

B-Modelbouw,

Het is niet bepaald welk rood en welk wit moet zijn bij mijn weten. Maar het zou wel kunnen dat je steeds hetzelfde terugvind in praktijk...

loebaske

En dat derde koplicht diende ook voor loc's die naar het buitenland gingen zoals in Duitsland, daar is een drie punts verlichting verplicht.

Anarchy

citaat:
Geplaatst door loebaske

En dat derde koplicht diende ook voor loc's die naar het buitenland gingen zoals in Duitsland, daar is een drie punts verlichting verplicht.



Ja, daarvoor word die ook gebruikt. Bij rangeringen worden die niet echt gebruikt, maar ik wilde maar aangeven dat het niet verboden is.

tonycabus

Ik herinner me dat einde jaren 60 een matte schijf voor ??n wit licht werd geplaatst op rangeerloks, voor- en achteraan. Als ik het me goed herinner was dat rechts in rijrichting. Op de 260'en althans.
Misschien weet Patrick Tassignon daar meer over???
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dgrr57

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Ik herinner me dat einde jaren 60 een matte schijf voor ??n wit licht werd geplaatst op rangeerloks, voor- en achteraan. Als ik het me goed herinner was dat rechts in rijrichting. Op de 260'en althans.
Misschien weet Patrick Tassignon daar meer over???


Tony,
ik weet niet veel [:(], maar ik heb veel documentatie[:)]. Ik heb nog geen tijd gehad om alles te lezen [:(]. Vraagt dan niet dat ik dat zou leren [;)].
Ik heb daarop (matte schijf) niets teruggevonden (wat niet wil zeggen dat het niet bestaat, ik heb niet lang gezocht). Signalisatie is complex (kijk maar naar wat ik al gepubliceerd heb).

Anarchy

Tony,

Het enige wat ik mij bij een "matte schijf" zou kunnen voorstellen noemt  "een rangeerscherm". Dit is een melkachtige schijf die voor het koplicht kan worden geplaatst om de rangeerder niet te verblinden. Maar ik weet niet of het dit is wat je bedoeld. In die jaren was ik immers nog niet geboren [:)]

tonycabus

Dat bedoelde ik, Jeroen! En dat diende dus om de rangeerder niet te verblinden, zeg je...
Ik dacht vroeger dat het was om wel twee lichten te voeren maar ??n daarvan diffus om aan te tonen dat er gerangeerd wordt.
Je uitleg lijkt me plausibel.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Anarchy

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Dat bedoelde ik, Jeroen! En dat diende dus om de rangeerder niet te verblinden, zeg je...
Ik dacht vroeger dat het was om wel twee lichten te voeren maar ??n daarvan diffus om aan te tonen dat er gerangeerd wordt.
Je uitleg lijkt me plausibel.



Zo is het in ieder geval nu. Vroeger ... Ik veronderstel dezelfde functie.