Derde licht van een type 59

Gestart door belair, 03 januari 2008, 22:16:56 PM

belair

In het draadje digitaal - inbouwen van een decoder... zijn we bezig geweest over het derde licht van een type 59. Klaas (Zondervan) zei me dat bij hen (Nederland)deze gebruikt werd bij het rangeren. Hoe gaat dit bij ons in Belgi??
mvg
Luc

DelticPower

Hallo Luc, hoewel ik nooit met Belgische Lok's gereden heb, heb ik wel een seinboek voor Belgisch/nederlandse grensbaanvakken, hoewel enkele jaren oud, dus kan er wat veranderd zijn.
Seinen op krachtvoertuigen bij rangeer bewegingen: De krachtvoertuigen voeren v??r en achter twee horizontaal geplaatste witte lichten.
Rangeerlocomotieven voorzien van een automatische koppeling voeren v??r en achter ??n wit licht en ??n rood licht.
Groeten van Jan

belair

Bedankt Jan, maar wat ik speciaal wou weten hoe zit het met het type 59 nmbs. Hoe werken die?
mvg
Luc

DelticPower

Luc die werkten hetzelfde als bij alle Belgische locomotieven. Bij het rangeren twee witte lampen horizontaal, het derde sein werd dus alleen gebruikt bij het rijden van treinen op de vrije baan (grensbaanvakken)waar een A-sein verplicht was.

Groeten van Jan

belair

Van seinen heb ik geen kennis. Misschien daarom dat ik er niks van begrijp zeker?
mvg
Luc

DelticPower

Vraag maar Luc, wat snap je niet. frontseinen zijn de spoorterm voor de koplampen op de lok. A-sein is dus de verlichting voor op de lok in driehoekvorm. De verlichting waar jij het over had op jouw 59.
Groeten van Jan

belair


Dat 3de licht is toch niet driehoekig Jan?
Dus bij het rangeren branden aan beide zijden de witte lichten?
mvg
Luc

DelticPower

Hoi Luc, sorry als ik er af en toe een paar spoortermen tussen gooi.
Als we naar je mooie foto kijken dan zien we de 5941 met drie lampen (frontseinen) De onderste twee witte lampen zijn in Belgie verplicht, zowel bij het rangeren als bij het rijden van treinen. In het buitenland bv Duitsland is de A-vorm verlichting verplicht zodat het voor iedereen duidelijk is dat er een trein aankomt. Dus dan branden de twee onderste witte lampen en die ene boven de raam. Dus zie je een soort driehoek van drie lampen. Om dat schriftelijk aan te duiden praat men van een A-sein.
Heb ik het je zo wat duidelijker kunnen maken?
Groeten van Jan

erik de noorman

Luc, ik denk dat Jan bedoelt dat de 3 lichtpunten en driehoek vormen. Van punt A naar punt B en naar punt C. Ik kan ook helemaal verkeerd zijn.

Erik

Oeps Jan wat net vlugger met reageren.

DelticPower

Erik, dat is helemaal juist.
Groeten van Jan

Klaas Zondervan

Even om misverstanden te voorkomen: in Nederland heeft een rangerende locomotief aan beide zijden 1 witte lamp aan. (Overigens zijn die lampen in Nederland meestal geel).
Welke van de 3 lampen dat is, dat mag de machinist zelf kiezen. Dus het hoeft niet perse de bovenste te zijn, een van de onderste mag ook.

DelticPower

Hoi Klaas, dat klopt alleen is in belgie expleciet twee horizontale lampen verplicht. Hier kun je dus niet zien of het een trein of rangeerdeel is. Dit is dus afwijkend voor nl.
Groeten van Jan

Anarchy

Hallo,

Voor Belgi? tijdens rangeringen:

Enkel de witte lichten op de kopwanden (dus het 3e mag indien aanwezig op HLR!)

HL uitgerust met automatische koppeling (Bv.: HLD 77/78 met BSI koppeling) voor rangeringen vooraan en achteraan een wit en een rood licht als de koppeling zich in werkstand bevind en in goede staat. Dus een wit en een rood licht op beide kopwanden.

Baan HL zonder automatische koppeling of met de koppeling in ruststand draagt achteraan geen enkel licht overdag of s'nachts indien begeleid door een bediende met een wit licht.


Dus het komt er op neer:

Rangeerlok's: wit vooraan en wit achteraan
Loc's met autom. kopp. in werking: wit en rood vooraan en achteraan
Loc's zonder autom. kopp. of buiten werking: enkel wit vooraan

Dus Belair,

Uw 59 valt onder baanlocomotieven zonder automatische koppeling.


belair

Dat is nu eens duidelijk uitgelegd, bedankt allemaal.
mvg [;)]
Luc

B-Modelbouw

Verhelderende uitleg ...

Dus de bestuurder van een 'reeks 73' in de Antwerpse Haven waarvan de beide richtingen het witte sein voeren, tracht niet zijn machine in twee richtingen uiteen te trekken omdat die jaloers is op zijn collega in een 'reeks 77' maar maakt een rangeerbeweging.

Bij een 'reeks 77' kan men niet het linker en rechter seinvuur afzonderlijk in een verschillende kleur ontsteken, daarom zie je de rode kleurschijf voor het witte seinvuur geplaatst bij rangeerbewegingen.

Is er ook bepaald welke wit en welke rood moet zijn ?