Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

smd leds

Gestart door adrievans, 30 december 2007, 12:58:18 PM

ERVIN

Hoi Ysbeer, was ik even vergeten te melden, ik heb er dus ook een diode tuusengezet, 48 lampjes die 10mA verbruiken maakt dus 480mA, is dus een halve Amp?re, ik heb een diode gebruikt die max. 1 Amp?re aankan, type BY164 met een reserve spanning van 20 Volt.[;)]

INFO

Een 1N4148 moet zelfs voldoende zijn.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Zoals ik al zei, is dit allemaal erg nieuw voor mij, dus het kan idd goed zijn dat ik er iets anders heb tussen gezet, ik heb mijn vraag gesteld in een electronica-zaak, en zij hebben mij toen een diode meegegeven, en alles brandt, heel goed zelfs, vrijdag hebben de lampjes ongeveer 12 uur aan ??n stuk gebrandt, geen problemen mee gehad, dus operatie geslaagd.[;)]

INFO

Er lopen dus twee discussies door elkaar, dat is nooit handig. Dan krijg je dus van deze vergissingen, of onjuiste antwoorden.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Ja klopt volledig INFO, ik heb gewoon aan Thalysken meegedeeld wat ik gebruikt heb om mijn leds te laten branden, dus laat ons terug naar het probleem van Thalysken gaan.[;)]

thalysken

Voor alle duidelijkheid. Ik gebruik dus deze trafo>>> http://www.marklin.nl/producten . En zoals ik al zij, deze SMD-leds>>> http://www.ledtuning.nl/catalog/product_info.php?cPath=43&products_id=116

Alvast bedankt,
Thijs



thalysken

Oei, blijkbaar kan je de link van een product van marklin niet juist zetten. Het is de 6002 van marklin dus.

Met vriendelijke groeten,
Thijs



thalysken

Mijn leds zijn besteld en komen over enkele dagen hier toe. Ben tevens naar de winkel geweest en mijn weerstanden te gaan halen. Ze gaven zoals gerolf al deed het advies om gelijk te richten. Maar hoe doe ik dat in godsnaam?[:I][8)]

Met vriednelijke groeten,
Thijs



ysbeer

Men kopen een simpele diode bv 1n4001 en zetten die in serie met de weerstand en de led.
Zo een diode geleidt maar in een richting,en de led ook,het is dus wel zaak om er voor te zorgen dat ze beide in de zelfde richting geleiden.
Meest simpel is om even te proberen of als je alles in serie hebt staan de led brandt,zo niet dan de diode even omkeren.
Methode is niet echt profesioneel(ik weet het heren)maar hij werkt.
Het geheel dan voeden uit een trafo (wisselspanning)
Zo een diode kost 5 cent dus voor het gemak gaf ik elke led maar zijn eigen diode,
Maar nodig is dat niet 1 diode voor maximaal 40 leds gaat ook prima.
Wel elke led zijn eigen weerstand.


thalysken

Bedankt voor de reacties. ZOIETS BESTEL IK NOOIT MEER! Zo klein dat ik het met moete kan zien. Kheb er echt een loep voor nodig zunne. De blauwe zijn echt niet mogelijk om te solderen. Misschien zullen de witte nog lukken. Die zijn iets groter. Morgenavond zg ik wel of het gelukt is.

Met vriendelijke groeten,
Thijs



ysbeer

citaat:
Geplaatst door thalysken

Bedankt voor de reacties. ZOIETS BESTEL IK NOOIT MEER! Zo klein dat ik het met moete kan zien. Kheb er echt een loep voor nodig zunne. De blauwe zijn echt niet mogelijk om te solderen. Misschien zullen de witte nog lukken. Die zijn iets groter. Morgenavond zg ik wel of het gelukt is.

Met vriendelijke groeten,
Thijs






Heb je ze wel op de goede manier van draadjes voorzien,zo uit de bloote hand lukt dat uiteraard nooit.
Ik heb zelfs de 603 type op de plaktape manier perfect kunnen monteren
En geloof mij ik ben geen 30 meer en draag al jaren een leesbril.
Goed licht is natuurlijk nodig,maar dat kan geen toch probleem zijn.
wim

ERVIN

Zijn die dingen dan echt zo klein??[:I]
Waarvoor wil je ze gaan gebruiken Thalysken??

ysbeer

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Zijn die dingen dan echt zo klein??[:I]



1 bij 0,5 mm is inderdaad klein maar het gaat echt met de goed manieren van werken, en wat geduld
wim

DelticPower

Wim Ysbeer
citaat:
Kijk ook eens naar de baan van mijn zoon: http://www.mijn-rhb.com/Sertig/sertig_nl_foto.htm

Zoals je op de webside ziet: zo vader zo zoon. Hier zit het modelbaanvirus in de genen.[:D]

Groeten van Jan

MARKLINRIJDER

En je kan er fijn en mooi werk mee verrichten.

Eens je de techniek zowat beet hebt is het best wel te doen.
Ik werk veel met deze ledjes, zelfs zonder loeplamp.
Wel met een h??????l fijn soldeerboutje.

Groetjes,

David