Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

info over baan maken

Gestart door zeilfreakje, 30 december 2007, 00:57:45 AM

zeilfreakje

hallo vrienden.


zijn er hier mensen die iets weten waar je op het web voorbeelden van baanplannen kan vinden die ook met nieveaus lopen en in wintrax gemaakt zijn aub groetjes benny?

het is zo ik wil een baan maken thema ardennen in belgie; maar ik ken er nog niet zoveel van dus ook alle info is natuurlijk welkom groetjes benny


Michiel

Benny, het ontwerpen van een baanplan gaat meestal gemakkelijker als je vooraf je wensen en limieten beschrijft. Je gaf al aan dat je een Ardens kader wenst. Pobreer dit nog te verduidelijken, en hou rekening met de beschikbare ruimte. Een paar overwegingen tussen uitersten zijn bijvoorbeeld: veel scenery of veel sporen, hoofdlijn of zijlijn, personenvervoer of industrie, enz. Probeer dan de veschillende regios ondeer te brengen op de beschikare ruimte, en dan een baanplan schetsen.

Eenmaal je idee is ontwikkeld, kan je de computer bovenhalen en je baanplan inbrengen en uittesten op prachtische problemen, bijvoorbeeld te scherpe bochten, te stijle hellingen, te korte wisselstraten en perrons, ...

Dit is althans mijn werkwijze. Elk andere manier van werken is even goed, zolang je maar plezier beleefd met het ontwerpen en bouwen van je modelbaan. Want daar gaat het uiteindelijk om. Veel succes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

zeilfreakje

ik heb een soort plan gekregen van iemand en dat staat mij goed aan kan ook in mijn plaats waar ik het wil gaan bouwen het is de bedoeling nie echt heel veels poor te hebben maar wel iets moois als je even je mail geeft dan zend ik het even door naar jou het enige probleem watik daar heb is dat het plan in k rails is en ik ga met c rails werken natuurlijk groetjes benny.

Gerolf

Misschien moet je de laatste MSM eens doornemen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Misschien moet je de laatste MSM eens doornemen [;)]

Dat is vanaf nu verplichte kost voor alle baanplanners ! [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

zeilfreakje


thalysken


Gerolf

citaat:
Geplaatst door zeilfreakje

wat is msm aub

Vergeef me als mijn bloeddruk een beetje omhoog gaat bij zulke vragen [:(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door zeilfreakje

wat is msm aub

Vergeef me als mijn bloeddruk een beetje omhoog gaat bij zulke vragen [:(]


aha aha Gerolf [:D]
Neen, echt het artikel dat Gerolf heeft neergepoot in de laatste uitgave is er eentje dat elke beginnende modelbouwer die in de fase van het maken van een baanplan zit zou moeten lezen.
Dit soort artikels op zo'n duidelijke manier beschreven zijn de artikels waarvoor ik MSM in huis haal.
Dus Zeilfreakje, LOOP NAAR DE WINKEL en haal de laatste Modelspoormagazine.
Daar staat een zeer goede uitleg in over het ontwerpen van een baanplan.
[;)]
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Gerolf

Bedankt, Ludwig. Het gaat al terug wat beter nu ... [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Ik vermoed dat zeilfreakje Modelspoormagazine wel kent, maar de afkorting MSM niet.
In ieder geval : ren naar de winkel zeilfreakje !!!! [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

zeilfreakje

hey vrienen eerst en vooral wil ik iedereen hier een zeer gelukkignieuwjaar en een gezond jaar toewensen van mij uit idd ik ken het magazine hoor maar heb vorige lidgeld overgeschreven dus ik zou het normaal wel deze week in de bus moeten krijgen ik wist dus niet dat die afkorting over het magazine zou gaan alvast mijn exuses hiervoor;dus gerolf het is jou ook vergeven op 1 januarie 2008 hoor groetjes

Ludwig

Ziezo Zeilfreakje, alles is opgelost en zijn er vragen aarzel dan niet ze te stellen.
En ook voor u  de beste wensen voor het nieuwe jaar [;)]
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

zeilfreakje

alvast bedankt hoor groetjes