Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Detailleren van locomotieven

Gestart door BD1701, 29 december 2007, 23:27:59 PM

BD1701

Ik had even een vraagje over het onderwerp detailleren van locomotieven, namelijk ik ben al een tijdje bezig met "alle" bijgevoegde details te monteren op mijn verschillende Belgische locomotieven (weliswaar wel maar aan ??n kant van de loc, want de andere kant dient natuurlijk om rijtuigen of wagons mee te slepen, en moet dus niet extra gedetailleerd worden want dit heeft geen nut.
Nu is mijn vraag echter, dat de locs dan wel telkens aan dezelfde kant de rijtuigen moeten trekken in dezelfde richting dus. Is dit een probleem voor de loc, ik bedoel qwa slijtage enzo, of maakt dit niet echt veel uit bij moderne locs, als ze altijd aan de zelfde kant de te slepen treinen moeten trekken?
 

Pol

Dat lijkt me geen probleem. Meestal heeft een lokomotief altijd een voor- en een achterkant. Bij de meeste modelspoorders rijden er dan ook heel wat lokjes constant dezelfde kant op. Ik ken persoonlijk niemand die daar ooit problemen mee gehad heeft.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

ysbeer

In theorie is het, zegt men, inderdaad niet goed dat de lok steeds de zelfde kant op loopt.
Maar dat is theorie,in de praktijk zul je er geen last van hebben.
De lok gaat B.v 15 jaar mee i.pv. 16 en dat zal je toch worst zijn
Ik doe dit al jaren zo,en nog nooit problemen gehad.

Wim ysbeer

Pol

Je kan natuurlijk bij wijze van ochtendgymnastiek je lokomotiefjes ook af en toe eens wat rangeerbeweginkjes laten doen! Dan hebben ze ook eens achteruitgereden en blijven ze fit! [:o)][;)][:D][:D][:D]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

loebaske

Onze loc's rijden al jaren dezelfde kant op en tot op heden nog geen probleem, en waarom zou dat een probleem zijn.
Als je toch je loc eens de andere kant wil laten rijden, draai dan gewoon je kast om en opgelost[;)]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door loebaske

Onze loc's rijden al jaren dezelfde kant op en tot op heden nog geen probleem, en waarom zou dat een probleem zijn.
Als je toch je loc eens de andere kant wil laten rijden, draai dan gewoon je kast om en opgelost[;)]



Dat werkt niet,want de koppeling zit aan het chassis,trouwens (zo als al gezegt)lang niet altijd kan dat.
Maar het probleem is er helemaal niet,mijn auto rijdt ook voor 99% met de neus voor,en daar hoor je nooit iemand over.

wim ysbeer


BD1701

Oke, nu kan ik gerust verder doen, alvast bedankt voor de reacties allemaal.
 

SuSke

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door loebaske

Onze loc's rijden al jaren dezelfde kant op en tot op heden nog geen probleem, en waarom zou dat een probleem zijn.
Als je toch je loc eens de andere kant wil laten rijden, draai dan gewoon je kast om en opgelost[;)]



Dat werkt niet,want de koppeling zit aan het chassis,trouwens (zo als al gezegt)lang niet altijd kan dat.
Maar het probleem is er helemaal niet,mijn auto rijdt ook voor 99% met de neus voor,en daar hoor je nooit iemand over.

wim ysbeer




En zelfs als je achteruit rijdt, draait je motor in dezelfde richting [:D][:D][:D]

Sorry Wim, open doel [;)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ysbeer

inderdaad[:I][:I]
doelpunt

wim ysbeer

nmbs

...terwijl in je locje je motor de andere kant op draait als je hem in achteruit zet [:D]... Tenzij je natuurlijk een vitessebak in je loc hebt [:p]

janjozef

Als een loc altijd in een richting rijd zal hij in die richting gewoon iets sneller slijten, maar dat heb je ook als je meer zou rijden, dan verslijt hij ook sneller, dus het kan geen kwaad.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

conducteur

je kan hem daarna aan de andere kant detailleren en dan in de andere richting laten rijden!dan gaat hij 2x zolang mee[:D][:D][:D][:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum