Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

vraag bij banenplan

Gestart door n/a, 29 december 2007, 23:08:55 PM

n/a

Beste,


Beste allemaal,

Ik heb de laatste week heel wat baanontwerpen bekeken op het net en steeds zie ik dezelfde opzet terugkomen waarvan ik niet goed begrijp waarom dit zo gedaan is.

Het betreft de sporen en wissels bij een rangeerstation.

Ik zie op de meeste baanplannen dat men in een rangeerstation een kort stukje spoor met stootblok tegenover de andere sporen plaatst.

zie hier voor het voorbeeld op onderstaande link:
http://website.3rail.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=648&Itemid=31

rechts bij het kruispunt loopt er nog een kort stukje spoor met een stootblok, wat is de functie hiervan?

Met dank

peter

Pol

Dat korte stukje rechts van de kruising is volgens mij gewoon om de lokomotief, na het afzetten van wagons op de doodlopende sporen, terug op de hoofdporen te laten komen zonder het verkeer op de andere hoofdsporen te verstoren. Volg met je vinger de beweging van dit baantje maar eens en dan kom je er wel uit![;)]

Verder worden er ook vaak uitloopsporen aangelegd als beveiliging. Onverwacht (lees ongepland dus fout) treinverkeer (in werkelijkheid) wordt afgeleid naar een doodlopend spoor om ongevallen te voorkomen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om per ongeluk ontkoppelde wagons etc.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...