Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Digitale achtergrond voor baan

Gestart door eibtrain, 06 maart 2005, 20:29:54 PM

argilla

Zoals Tony Cabus al meedere malen gezegd en geschreven heeft.........ervaring krijg je door het te doen.Dat is de beste leermeester van de ervaring [:p][:p]

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Roderik

Ik heb wat ervaring met grootformaatafdrukken en daar telt maar 1 ding: duurzaamheid (let vooral op duur). Foto's, afdrukken in UV- en Dye-inkten (die laatste vind je in de dagdagelijkse inkjets) om zomaar te zeggen elke afdruk heeft zijn levensduur. Het beste wat je kan verkrijgen bij grootformaatafdruk gaat ongeveer 7 jaar mee, maar daar hangt een serieus prijskaartje aan. Voor een afdruk die zo'n jaar meegaat was de prijs, de laatste keer dat ik er naar vroeg hier in de buurt, zo'n 65 euro per vierkante meter.[:(] Let wel dan gaat het om een uniek stuk dat je zelf hebt binnengegeven in de printshop.
Zoals eerder op dit forum vermeld vertraagt lamineren het verblekend effect maar rechtstreekse zon of een heel felle halogeenlamp zijn  dooddoeners voor elke afdruk en ik meende te verstaan dat dat ook geldt voor je treinbaan.
Qua duurzaamheid kan je niets beter doen dan zelf schilderen.
Misschien vind je in de plaatselijke tekenacademie wel een brave ziel die je achtergrond wil schilderen.


Vanderkelen Roderik

"Zonnige groeten uit St-Pietersbergen"
Always be modelling!

eibtrain

Wat de schildertechniek betreft: de tip van iemand van de tekenacademie te vragen is wel een bruikbaar idee: mijn tekengevoel bevindt zich qua ontwikkeling op een leeftijd van 8 jaar, vrees ik.[:I]

Heb nu toch ook 1 foto besteld bij  http://www.modellbahn-hintergrund.com/ (tip JoVer). Zal laten weten welk resultaat dit geeft.

eibTrain

tonycabus

Roderik,
Er bestaan echter ook "digitale fotovergroters".
De DURST LAMBDA en EPSILON bvb.
Die BELICHTEN DIGITAAL FOTOPAPIER (dat is papier waarvan het gele "masker" werd weggelaten en dat dus zelfs geen donkergeel dokalicht meer mag zien) en daarvan zijn de resultaten (200 ppi) fantastisch. Zo'n afdruk kost ook v??l minder dan inkjet, ook al omdat je geen kans hebt op uitlopers.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)