Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Digitale achtergrond voor baan

Gestart door eibtrain, 06 maart 2005, 20:29:54 PM

eibtrain

Een panoramische achtergrond voor je baan oogt heel mooi. Alleen is een "Belgische" achtergrond niet zo eenvoudig te vinden. Op het net heb ik al even gekeken maar de resolutie van de beschikbare beelden zijn doorgaans veel te laag.
Een achtergrond schilderen oogt dan weer niet zo realistisch.

Hoe lossen jullie dit op?


eibtrain

Gerolf

Ik heb hem toch geschilderd (het idee van een gigantische foto had ik eerst ook overwogen): je kan de achtergrond aanpassen aan het 'geomodel' van je baan. Een achtergrond hoeft trouwens niet te gedetailleerd te zijn.
Ik heb wel eerst hopen foto's getrokken van lucht, horizonten, ... en nogal wat artikels erover gelezen. In ??n van de laatste Model Railroaders staat trouwens een prachtig artikel over het schilderen van een achtergrond.
Ik heb mijn achtergrond opgebouwd in lagen: lucht, wolken, horizon, heuvels, ... Wanneer ik (later) stukken van mijn baan 'echt' ga afwerken, wens ik wel er stukken 'echte' foto op te kleven, eventueel bewerkt, om vb. een stads-skyline niet te hoeven schilderen.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

JoVer

Op deze site http://www.modellbahn-hintergrund.com/ heb je een keuze uit vele achtergronden waarvan er enkele zijn die best wel op een Belgische baan kunnen gebruikt worden.

Jo.

Gerolf

Heb even gekeken: inderdaad mooie achtergronden, maar wel klein: voor HO is de grootste maat 200x40cm (en dit kost ?55 afgedrukt), en je kan ze niet zomaar op mekaar aansluiten.
Zelf heb ik een behoorlijk grote baan, met een rondom-omtrek voor de achtergrond van zo'n 20 meter: stel dat ik hier op die manier een achtergrond voor zou willen (?n de naden kan camoufleren ?n ze ook hoger maken - 40cm is niet veel) 550 Euro plus verzendkosten! Daar koop ik me liever andere dingen voor ...
Bij het verderbladeen op de site zag ik dat ze ook reuze-achtergronden hebben (tot 40meter), maar daar vond ik geen prijzen van.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

foto's met de nodige achtergrond uitknippen, uitvergoten op een kopieerapparaat en op de achtergrond kleven en verder bijschilderen geeft ook een mooi resultaat
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

eibtrain

Dit is dus echt een levendig forum! nog geen 24u na mijn oproep al bruikbare suggesties.
Ben even gaan kijken op de website die JoVer doorgespeeld heeft.  Inderdaad mooie achtergronden.
Mijn baan is  niet zo groot als deze van Gerolf (met 12 meter heb ik al genoeg)dus qua prijs kan dit wel nog meevallen. een CD-Rom kost iets van een ?13. Eventueel kan je dit ook hier laten afdrukken, oa Cornucopia in Gent levert deze service. Ik denk er nog even over na. Indien ik de CD-Rom aanschaf stel ik deze graag ter beschikking van de liefhebbers op dit forum.

eibtrain

Johnnytrein

eibtrain,En is het dan de bedoeling dat je om beurt bij een forummer langs gaat met je CD ?  [:I]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

eibtrain

Nee hoor johnnytrein, mits enige creativiteit zal er best wel ??n en ander mogelijk zijn niet? [:p]
eibtrain

Gerolf

Met inkjet-afdrukken moet je trouwens nog voor iets opletten: de standaard-inkten zijn niet UV-bestendig: vooral rode tinten gaan onder invloed van direkt zonlicht vrij snel tanen.
Je kan speciale pigment-inkten gebruiken, maar ik heb geen idee wat die kosten. Of kent er nog iemand anders een middel om dit te voorkomen? Een spray met een UV-blokker (genre zonnecreme) misschien?

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Er zijn firma's die inkjet afgezworen hebben en voor de duurdere machine opteerden die goedkoper print op ?cht fotopapier.
Er bestaan wel laminaten die UV blokken maar dat houdt maar de tijd van een reklame-affiche.
Fotopapier heeft daarvan v??l minder last!
Firma's die zo'n printer hebben zijn bijvoorbeeld:
Milo, Kontich (tot 130cm breed, Durst Lambda)
Fotorama, Wevelgem (tot 75cm breed, Durst Epsilon)
Dit zijn serieuze firma's, maar niet de enige: andere ontsnappen me nu.
De lengte is virtueel onbegrensd, rollen zijn 50m lang!
Je levert je eigen file aan op CD en zij printen die voor je uit.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

kijk het is eenvoudig hoor !!! je hebt een camera nodig ( of course) en een diaprojector ( leen er desnoods eentje) je doet omkeerfilm ( diafilmrolletje) in je camera ....Trekt ( sic !!) het landschap dat je wil... rolletje gewoon laten ontwikkelen ( gewoon raampjes standaard dus zonder glas)....steek het in de diaprojector.....richt op een geprepareerde achtergrond ( ik gebruik mdf 8 mm wit geschildert) en je neemt de verfborstel en je schildert het geprojecteerde landschap gewoon na in de geprojecteerde kleuren na...
Niet geloven probeer het maar eens
Tony misschien..... een idee voor de workshop op een tentoonstelling  (2006) in Nekerhal ???
Of in het MSM blad ???

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

"en je neemt de verfborstel en je schildert het geprojecteerde landschap gewoon na in de geprojecteerde kleuren..."
Zo simpel lijkt het inderdaad, en ik weet dat mijn broer - in zijn fotorealistische kunstschilderperiode - zo zijn portretten schilderde. Toch is dit niet voor iedereen weggelegd, denk ik: Vooral de juiste kleuren vinden en je schilderij "opbouwen" vereist best wat inzicht en oefening...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

moet inderdaad kunnen heb dat nog nooit gedaan maar wil het wel een proberen alleen hoe krijg je het zover dat ook de schaal van het geprojecteerde een beetje klopt met de benodigde schaal. lijkt me een heel gedoe om de projector telkens op de juist afstand te krijgen.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

argilla

Tja , dat van die verfborstel.... sorry maar ik ben beeldend kleikunstenaar dus voor mij is dit een simpele zaak Alhoewel ik begrijp dat dit voor anderen niet zo simpel zal wezen. Toch is het inderdaad zo eenvoudig als een piece of cake hoor juist het durven beginnen en doen , zal het resultaat geven neem ; dat maar aan van me Durven .... en meer niet.En trouwens na het drogen ( gebruik acryl verf na een uurtje kan je weer aan de slag) kan je gewoon herbeginnen. Schaal.... je gevoel dat is de juiste schaal. Je verhoudingsgevoel.... meer niet. Je perspectief gevoel moet in orde zijn oke. Maar dat voel je als je bezig bent echt waar.


de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

n/a

Is best wel een goed idee. Rubens en kornuiten schilderden destijds ook zo uiterst gedetailleerde portretten. Niet met een diaprojector, maar met een gelijkaardig systeem. Maar je zal toch wel wat ervaring kunnen gebruiken om de kleurvariatie goed te vatten.