Beweegbare brug en spoorbomen

Gestart door Frans1968, 28 december 2007, 10:17:05 AM

Frans1968

Beste mede modelspoorfanaten :),

Ik ben bezig met een model spoorbaan waarop ik wat "water" heb. Nu lijkt het mij mooi om hier een beweegbare brug over te maken. Ik heb zoiets nog nooit gedaan en de eerste vraag waar ik meteen over struikel is wat voor soort motortje je hiervoor het beste kan gebruiken. Ik heb zojuist even op de site van Conrad gekeken, maar de motortjes die ik zo in eerste instatie vind zijn allemaal bedoelt om een voertuig aan te drijven en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Daarnaast moet ie allebei de kanten op kunnen draaien, de brug moet af en toe ook dicht natuurlijk.
Zo'n zelfde motortje kan ik dan ook gebruiken voor de spoorbomen die ik wil gaan maken.
Oh ja, ik woon in Nederland dus als iemand een adres weet in Nederland waar ik hiervoor kan kijken dan hoor ik dat graag.
Sowieso als jullie tips hebben waar ik op moet letten dan hou ik me aanbevolen. Sites met voorbeelden ben ik ook altijd in ge?nteresseerd.
Alvast bedankt

Groet,
Frans

doomslu

Frans, ik denk dat de favoriete "spiegelbol-motoren" van Wim ysbeer misschien wel een oplossing voor jouw probleem kunnen zijn.
Dit is het draadje waarin daarover gesproken wordt :
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2624
Ze worden door menigeen gebruikt voor het aandrijven van wissels, maar kunnen uiteraard ook voor andere doeleinden gebruikt worden.

Wim en Gerolf, ik weet dat jullie ervaring hebben met deze motoren. Wat is jullie mening ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

koop een langzaam draaiend motor b.v hier


http://www.verkoop.licht-geluid.nl/ProductInfo.aspx?productid=HL60417


voor overweg of brug sterk zat,en door ompolen gaat hij andersom lopen
Eventueel nog een kleine vertraging maken met b.v een snaar en 2 poulies.

1.5 volt kun je uit een stekkervoeding of een baterij halen.
schema  staat ook nog ergens in dit forum,mar als je het nodig hebt schrijf maar hier.

wim ysbeer

ysbeer

doomslu

Je was me 27 sec voor[:0][:0]

wim

doomslu

citaat:
Geplaatst door ysbeer

doomslu

Je was me 27 sec voor[:0][:0]

wim

Wim, snelheid is ??n van mijn belangrijkste eigenschappen. [:I][:D][:D][:D][;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Ik denk dat zo'n spiegelbolmotor prima geschikt is, zowel voor de aandrijving van de brug als voor je slagbomen. Daarmee heb je al een zeer lage basissnelheid.
Het is enkel een kwestie van je verdere overbrenging voor mekaar te krijgen, en dat hangt inderdaad af van het type brug.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frans1968

Mijn brug zal een hefbrug worden, niet al te groot, van hout. Een brug voor een lokale weg, niet al te drukke weg, met ??n bewegend deel. Bijvoorbeeld de Bullewijk bij Ouderkerk aan de Amstel. (Zie:http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Ouderkerk_brug_Bullewijk.jpg).
Bedankt allemaal voor de reacties en als er nog meer tips, links, bouwtekeningen of foto's zijn hou ik me uiteraard aanbevolen.

dirkske

Hoi frans,

Misschien vind je hier wat nuttige info.
//www.modeltreinbaan.nl
Je eigen baan, je eigen wereldje!