Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Binnenverlichting strips gebruiken in huisjes

Gestart door Fretbol, 26 december 2007, 18:23:21 PM

Fretbol

Hallo,

Zoals reeds in een ander draadje vermeld ben ik momenteel bezig aan mijn eerste zelfbouw-gebouwen in schaal HO.

E?n van de gebouwen waar ik momenteel aan werk is een moderne Ferrari garage. (Ik heb vroeger enkele jaren Ferrari modellen verzameld en heb een groot aantal van deze modellen in HO, vandaar ;) ).

Deze garage moet een modern gebouw worden met veel glas. Het gebouw moet uiteraard voorzien worden van binnenverlichting, maar door de specifieke opbouw van dergelijke gebouwen (gevels van glasramen, meerdere half-open etages) moet de verlichting zo klein en onopvallend mogelijk worden ingebouwd.

Nu zag ik vandaag enkele strips van Viesmann met leds erop die gebruikt worden om wagons van binnenverlichting te voorzien. Ook Brelec heeft dergelijke strips in het gamma.

Nu denk ik eraan om eventueel dergelijke strips te gebruiken als een soort spots in het plafond van de gebouwen. Ik weet wel niet hoe zo'n strip precies aangesloten moet worden maar volgens mij zouden deze strips wel een mooie verlichting geven zonder dat er dikke lampen en veel draadjes verborgen moeten worden. Op die manier kan ook de ruimte tussen de etages klein gehouden worden.

Iemand tips, opmerkingen of idee?n hierover?

Anthony ;)

doomslu

#1
Zo'n strip aansluiten zal wel niet moeilijk zijn.
Als alles volgens plan verloopt zal Brelec aanwezig zijn, aanstaande vrijdag, op de forum-bijeenkomst bij Erik.
Het is maar in 't geval je dat niet wist... [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

adrievans

#2
Aansluiten is niet moeilijk,op de beschrijving van viesman staat hoe.
Ik weet alleen niet welke kleur ledjes erop zitten.
Viesmann heeft strips met gele en strips met witte ledjes,(staat op de verpakking),voor jou gebouw zou ik witte nemen daar het een modern gebouw is die verlicht worden met tl licht.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ysbeer

#3
Dat is toch zonde van het geld,waar om geen losse leds gebruiken.
Warmwitte leds kosten op dit moment circa 50 cent.
Die monteer je met weerstand in je huisje.
Je kunt voor die prijs ook SMD led 1206 warmwit kopen.
Die dingen zijn met enig overleg gemakkelijk te solderen,dan verlicht je garage voor 2 euro perfect

wim ysbeer

Fretbol

#4
Dat is inderdaad een h??l pak goedkoper. Ik vroeg het gewoon even omdat ik nog totaal geen ervaring heb met dergelijke materie. Ik ken ook niet veel van elektriciteit en weerstanden enz ...

Zodra het tijd is om de verlichting in te bouwen zal ik dus wel wat hulp van forumleden kunnen gebruiken [:I]

Het is natuurlijk een goede zaak als ik de leds zo goedkoop kan inbouwen, er zijn nog genoeg kosten te maken om het gebouw af te krijgen [;)]

Ik hou jullie in elk geval op de hoogte van de vorderingen,

Alvast bedankt,

Anthony [;)]

Gerolf

#5
http://www.leds-buy.nl/warm-witte-smd-1206-led-p-746.html

Vanaf meerdere stuks (bvb 25) heb je een behoorlijke korting
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

#6
Nooit te rap grijpen naar kant en klare zakens, eerst eens rond neuzen, of hier een vraag stellen en je bent goedkoper gediend[;)] onze hobby kost zo al veel geld genoeg.....

ysbeer

#7
citaat:
Geplaatst door Fretbol

Ik vroeg het gewoon even omdat ik nog totaal geen ervaring heb met dergelijke materie. Ik ken ook niet veel van elektriciteit en weerstanden enz ...

Anthony [;)]



Je vraagt maar,ik heb juist mijn half dorp op let verlichting omgebouwd.
Lampjes moet je altijd bereikbaar houden ,leds niet.

wim ysbeer.

PaulC

#8
Ga eens rondneuzen in de warenhuizen, daar wordt nu de kerstverlichting in afslag gezet. Misschien vind je er nog witte ledverlichting.
Of bij het Kruidvat, 20 witte led's voor een paar euro.

Paul

Fretbol

#9
citaat:
Geplaatst door ysbeer


Je vraagt maar,ik heb juist mijn half dorp op let verlichting omgebouwd.
Lampjes moet je altijd bereikbaar houden ,leds niet.

wim ysbeer.



Bedankt Wim, je ervaring zou wel eens van pas kunnen komen [:D]

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

http://www.leds-buy.nl/warm-witte-smd-1206-led-p-746.html

Vanaf meerdere stuks (bvb 25) heb je een behoorlijke korting



Welke weerstanden heb ik nodig voor deze leds? En zijn dergelijke leds makkelijk te solderen? Ik heb momenteel geen soldeerstation met een fijne punt, maar ik zie dat ze op deze website ook soldeerstations aanbieden voor 30 euro, zouden deze geschikt zijn?

Ik zou een bestelling willen plaatsen via deze website, maar het zou handig zijn mocht ik alles wat ik nodig heb in ??n keer kunnen bestellen.

Anthony [;)]

Gerolf

#10
SMD's solderen is niet zo makkelijk. Een goede soldeerbout is belangrijk. Als je nog een goede bout wil aanschaffen, zou ik toch investeren in een degelijke, en ik ben niet zeker dat die op die site van 30? zoiets is.
Zelf ben ik tevreden van mijn ERSA Analog 60, Weller is ook een prima merk. Mits goed gebruik is zoiets een aankoop voor het leven.

Weerstandswaarde: minstens 470 Ohm bij een voedingsspanning van 12V, maar meestal is 1000 Ohm (1K) of hoger goed voor een behoorlijke lichtopbrengst.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Fretbol

#11
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

SMD's solderen is niet zo makkelijk. Een goede soldeerbout is belangrijk. Als je nog een goede bout wil aanschaffen, zou ik toch investeren in een degelijke, en ik ben niet zeker dat die op die site van 30? zoiets is.
Zelf ben ik tevreden van mijn ERSA Analog 60, Weller is ook een prima merk. Mits goed gebruik is zoiets een aankoop voor het leven.

Weerstandswaarde: minstens 470 Ohm bij een voedingsspanning van 12V, maar meestal is 1000 Ohm (1K) of hoger goed voor een behoorlijke lichtopbrengst.



Bedankt, ik zal hierop letten [;)]

ysbeer

#12
Er zijn naturlijk meer methode om MSD leds te solderen,maar ik doe het zo en van de ongeveer 50 die ik er nu al gedaan heb is er geen enkele gesneuveld.
Dat er toch maar 49 werken komt door dat ik er 1 heb laten vallen en nooit meer terug gevonden.

Haal de led uit de strip en plak hem met de kleine koper vlakjes naar boven op een stuk papier plakband,dat je met de kleef naar boven op de tafel plakt.
Geen plastic tape gebruiken!!!!!!!!!!!!!
Haal nu uit een stukje soepelsnoer 2 stuks zeer dunne koperdraadjes,en plak die over de kopervlakjes van de led ook vast op het plakband.
Nu met een soldeerboutje met een niet te grote punt voorzichtig wat tin toevoegen op de plaats waar draadje en led elkaar raken.
De punt van bout mag afsteunen op het plakband,dus dat staat heel stabiel
Niet telang stoken,een kleine drup tin  is al voldoende.

Er zijn uiteraard nog andere manieren maar ik vind dit het meest handig voor een onhandige als ik[;)]

wim ysbeer

adrievans

#13
Ik doe het bijna net zoals Wim,maar ik vertin eerst het draadje voor,voor ik hem op zijn plaats plak,daarna heel even aantippen met de soldeerbout en hij zit vast.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Peter

#14
Tufken verkoopt prachtige soldeerstations van Viessmann. Heel goed en voor slechts 79 euro (dacht ik)
Met vriendelijke groeten
Peter