Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Verschillende livreien NMBS

Gestart door Jurgen, 25 december 2007, 21:10:44 PM

Jurgen

In het draadje over de Roco reeks 20 heb ik gevraagd tot wanneer deze locs in de groene livrei rondgereden hebben. Anarchy wist daar te vertellen dat dat tot ergens in de jaren 80 zou geweest zijn.
Dat antwoord volstaat voor mij.

Maar nu vraag ik me af, is er een bepaald jaar dat men een bepaalde livrei afgeschaft heeft of gebeurde dit gewoon als men er zin in had?
Bestaat er misschien ergens een website waar je kan terugvinden welke locreeks tot wanneer in welke livrei gereden heeft? Amai, wat een vraag. }:) Degene die ze snappen mogen proberen om er een antwoord op te geven. ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

Jurgen,

Een livrei afschaffen van de ene dag op de andere dat gaat niet echt. Een livrei word altijd geleidelijk aan "afgeschaft". Wanneer men beslist om een nieuwe livrei in te voeren krijgen de betreffende (kracht)voertuigen slechts deze livrei wanneer zij bijvoorbeeld binnen moeten voor een groot onderhoud. Daardoor kan je dus meerdere livreien door elkaar zien op het zelfde type voertuigen. En zo zitten er soms ook meerdere jaren verschil tussen de eerste en de laatste loc van een livrei.

Jurgen

Weet ik wel, maar er moet toch ergens iets bestaan waarop dit allemaal terug te vinden is?
Er is toch ooit een start gemaakt met het herschilderen en dat zou ik willen weten. Dan kan je nog enkele jaren bijtellen voordat de laatste loc van een reeks herschilderd is.

Was het veranderen van livrei trouwens van toepassing op 1 locreeks, enkel diesellocs of elocs of was dit meteen voor alle tractie?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

Vroeger waren diesels hoofdzakelijk groen. Om een betere zichtbaarheid te krijgen werden de diesels geel geschilderd. De e-loc's waren toen niet groen dus dit was dan enkel van toepassing op diesels.

Gerolf

In SpoorwegJournaal zijn er in het verleden verschillende artikels verschenen over "een nieuwe huisstijl van de NMBS".
Er zijn verschillende "standaard" livreien geweest. Welke wisseling bedoel je precies?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Vroeger waren diesels hoofdzakelijk groen. Om een betere zichtbaarheid te krijgen werden de diesels geel geschilderd. De e-loc's waren toen niet groen dus dit was dan enkel van toepassing op diesels.



>>> Dit is dus gewoon niet waar h? ,all?s werdt in het groen geschilderd vroeger, ook de e-loks.
Een antwoord op de originele vraag van Jurgen is niet in 1-2-3 tellen te geven maar is een h??l complex en ingewikkeld gegeven en moet eigenlijk per reeks afzonderlijk behandeld worden.
Het TSP geeft een boek uit hierover (dat helaas WEERAL eentalig in het Frans is)

Gerrit

Jurgen

Mja, ik heb hier dus net een groene reeks 20 gekregen voor mijn Kerstmis van mijn ouders. Mijn vraag in een draadje over de reeks 20 van Roco was tot wanneer de 2002 in het groen rondgereden had.
Natuurlijk kan daar geen precies antwoord op gegeven worden, maar toch een schatting ervan.
Ik wil dus weten wanneer men overgeschakeld is naar de gele livrei voor de reeks 20. Ik heb hier een gele reeks 22 van M?rklin, die kan ik nog net inzetten op het einde van T IV. Maar ik veronderstel dat de reeks 20 op het einde van TP IV niet meer in het groen rondgereden heeft.
Het is maar dat ik die loc zou kunnen inzetten op mijn baan die vooral uit TP IV en V materieel bestaat zonder de realiteit te veel geweld aan te doen. Het is tenslotte een kerstcadeau en de loc zomaar terugbrengen naar de winkel vind ik toch een beetje overdreven. Zeker na wat mijn ouders hiervoor gedaan hebben om deze loc te kopen.

@ Roche: Zo'n boek is dus heel interessant en men zou dan toch even de moeite kunnen doen om voor een land waar 3 landstalen gesproken worden, om dan al minstens in 2 talen een boek uit te brengen. Moest mijn Frans nu goed genoeg zijn om een boek te lezen en te begrijpen had ik het gekocht, maar nu... [xx(]
Als het ooit in het Nederlands uitgegeven wordt, dan zal ik het kopen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

Eentalige boeken zijn altijd spijtig.
Zelf heb ik slechts een stel in het Frans en dat is de Belgische bijbel over de stoomlokomotieven, nl. "Vapeur en Belgique" (deel 1 en 2) van Phil Dambly. Voor de rest geen, enkel franstalige, voor mij.
Met vriendelijke groeten
Peter

Anarchy

@ Roche,

Dat alles vroeger in het groen geschilderd werd weet ik wel. Ik doelde op het feit dat bijvoorbeeld de diesel overgegaan zijn van groen op geel. Bij e-loc's was dit niet het geval. Zij gingen over van groen op geel op blauw. Dus even dit rechtzetten want ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt of ik heb mij verkeerd uitgedrukt ...

@ Jurgen,

De 20'ers hebben nauwelijks in het geel gereden. De situatie zat zo:
Er zijn 25 stuks van HLE 20 gemaakt. HLE 2001 tot en met HLE 2023 krijgen een groene schildering. HLE 2024 en 2025 kregen van meet af aan de gele schildering toegewezen. De groene loc's werden later meteen in het blauw geschilderd zonder een tussenstop bij de gele kleur. Dus jouw nummer heeft nooit geel gekend, enkel groen en blauw.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Peter

Eentalige boeken zijn altijd spijtig.
Zelf heb ik slechts een stel in het Frans en dat is de Belgische bijbel over de stoomlokomotieven, nl. "Vapeur en Belgique" (deel 1 en 2) van Phil Dambly. Voor de rest geen, enkel franstalige, voor mij.



Inderdaad. Harry Potter in het Nederlands of het Engels, zou ik niet kopen [:D]
Maar een boek met schoon foto's, dat die nu in het Nederlands, Frans, Duits of Engels is geschreven, dat trek ik me niet aan. Alleen de foto's tellen, de rest ....
Ja de datums, die zijn soms van belang. Daar heb ik alleen problemen met engelse boeken [:D]


janjozef

In den tijd is er een heel artikelen reeks verschenen in "op de baan" over de livrei?n bij de NMBS. Zelf bezit ik dezeook niet

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rixke rail

citaat:
Geplaatst door janjozef

In den tijd is er een heel artikelen reeks verschenen in "op de baan" over de livrei?n bij de NMBS. Zelf bezit ik deze ook niet

Jan



Het ging in "Op De Baan" tot nu toe all??n over de diesels in de livrei 1970 en zijn elf-en-dertig varianten, afhankelijk van depot tot depot !
Het door Gerrit "Rochevalien" in rubriek geciteerde boek (zie "Mijn nieuwste aanwinst") gaat over alle livreien. (Spijtig genoeg alleen in het Frans, wanneer zullen ze het ooit leren [?] En dat voor een tweetalige v.z.w.!!) Maar bon, B-H-V who cares h? [?] Maar terug on-topic : daarin staat idd. per loc (hld) een kleurenschema, van wanneer tot wanneer hij een bepaalde kleurstelling gedragen heeft.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

dgrr57

Als er interesse is [:)] en als ik help krijg wil ik wel een index van En Lignes/Op de Baan en JCF/SJ maken [;)]

Maar niet alleen. Trouwens, ik niet alle nummers [:D]

trainfreak

citaat:
Geplaatst door dgrr57

Als er interesse is [:)] en als ik help krijg wil ik wel een index van En Lignes/Op de Baan en JCF/SJ maken [;)]

Maar niet alleen. Trouwens, ik niet alle nummers [:D]



Ik wil je graag helpen, maar heb zelf slechts enkele losse nummers in mijn bezit.
Spoorse groeten
Dimitri

Jurgen

Bedankt voor de info.
Ik heb via mail ook nog wat info gekregen van Eric. Bedankt daarvoor Eric. [;)] Ik ga het allemaal eens aandachtig doorlezen.

Ondertussen is de loc dan toch omgewisseld, maar de interesse voor dit onderwerp is er daarom niet minder op geworden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.