Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

boosters

Gestart door Greg, 25 december 2007, 16:21:04 PM

Greg

Dit is een echte beginnersvraag, ik heb wel al een tijdje een baan. Maar is iets dat pas nu van toepassing is.

Op vele grote / grotere banen zie je dat men gebruik maakt van boosters. Mijn baan is ook relatief groot, en vandaar men vraag:

- waarom gebruikt men de boosters precies; daarmee bedoel ik het volgende:
- is het hoofdzakelijk om meer treinen te kunnen laten rijden

- heeft het ook te maken met de oppervlakte die voorzien moet worden van stroom. Men kan de stroomdraad aftaken en via een ringleiding de hele baan voorzien van stroom. gebruikt men dan soms ook boosters om de hoofdcentrale te ondersteunen?

Of anders geformuleerd:
Zou het mogelijk zijn om een grote baan te maken zonder boosters en ze gewoon via ringleiding van stroom te voorzien (gevoed door de hoofdcentrale), als men met ongeveer 4-5 locs tegelijk rijd. (wat voor mijn centrale geen probleem is op een kleine baan)

Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

INFO

In this case size doesn't matter.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

hobbyist

Wat moet ik hier op gaan antwoorden?.

1- ringleidingen liggen best zonder onderbrekingen onder de baan. Hier op kan men dunnere draden solderen voor de sporen. Indien men met bloksystemen werkt er een stroomdectie tussen plaatsen. Ringleidingen geven een betere garantie dat de baan zonder storingen werkt dit zowel analoog als digitaal.

2- Boosters kan je alleen gebruiken in digitale banen. Een booster is wel beperkt in vermogen. Rij je met veel treinen gelijktijdig dan is het nodig je baan in blokken te verdelen en enkele blokken te voorzien van een booster.


INFO

citaat:
Worden je wissels volledig door de baan gevoed (dus geen extra voeding op de wisseldecoders), moet je toch rekenen op een reserve van 2A die moet over blijven


Oh Ja, is dat zo, dan wordt het denk ik tijd dat je andere wisselaandrijvingen gaat gebruiken. Want er zijn wisseldecoders genoeg te koop die dat helemaal niet kunnen leveren.

Een normale wissel verbruikt minder dan 0,5A. tijdens het schakelen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.