Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

stereolithografie

Gestart door vandomm, 22 december 2007, 19:17:40 PM

vandomm

Laatst hoorde ik op de radio dat er voor  modelbouwers de mogelijkheden bestaan om modellen te kunnen ontwerpen via de
stereolithografie. het resultaat zou haarscherp zijn . Het materiaal hiervoor zou dan kunsthars zijn .

Heeft iemand hier ervaring mee ? En hoe te gebruiken ?
Met dank .

MSV Post B
Roosendaal
Cees .


eric

Amai Cees,

Ik krijg dat woord "stereolithografie" niet uitgesproken ,laat staan dat ik er iets van ken[:D][:D][:D]

Gerolf

Dit soort technieken lijken me niet geschikt voor de gemiddelde beurs [:(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Was dit niet onlangs op het nieuws, nieuwe techniek van "beeldhouwwerk". Zo kun je het niet meer noemen natuurlijk.
Wel prachtig hoe ze zoiets kunnen doen.
Techniek staat niet stil.[:D]
mvg
Luc

tonycabus

Wordt vaak gebruikt voor 'rapid prototyping', vanaf een 3D CAD-tekening wordt het model opgebouwd. Er bestaat ook een iets goedkopere techniek.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

is duidelijk nog niet ter beschikking voor de doorsnee modelbouwer,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Vermits er niemand anders ooit mee gewerkt schijnt te hebben zal ik even inspringen. Een jaar of 10 geleden heb ik bij mijn toenmalige werkgever wekelijks stereolithografieen laten maken. Heb er dus wel enige ervaring mee, maar hou er rekening mee dat die wel reeds wat gedateerd is.

Als ze spreken over "modellen" dan bedoelen ze geen modelbouw-modellen maar veel algemener "prototypes". Maw zichtmodellen van zaken die je wil maken zodat je ze eens kan bekijken en vastnemen ipv enkel een CAD tekening. Heel prktisch voor marketing want die kunnen (meestal) geen plan lezen, met een stereo kunnen ze beter beoordelen hoe het er gaat uitzien. Ook kan je al eens proberen of verschillende zaken in elkaar gaan passen. Of al eens aan een klant vragen wat hij denkt.

OK, nu even over de techniek zelf. Bij een stereo wordt het voorwerp opgebouwd door met een laser laagje voor laagje een hars uit te harden. Dus een model wordt opgebouwd zoals je laagjes karton op elkaar zou kleven. Dus een kubus zou gemaakt worden door allemaal vierkantjes op elkaar te kleven.

Een gevolg is dat bolle vlakken en vlakken die niet parallel zijn met het vlak van het hars eigenlijk uit verschillende trapjes bestaan. Ook de "zijvlakken" zijn niet echt recht. (dit komt omdat de laser als hij in het hars komt iets uitwaaiert) Aan een stereo komt dus nog heel wat plamuur- en schuurwerk te pas om een mooi glad oppervlak te krijgen. Je kan dat natuurlijk door de maker laten doen en ervoor betalen.

De harsen zijn ook een verhaal op zich. Het "standaard" hars is nogal bros maar heeft een redelijk oppervlakte. Klipsen kan je er mee maken, maar die gaan niet sterk zijn. Er zijn meer flexibele harsen, die kan je enkele malen wat plooien maar verwacht geen wonderen. Nauwkeurigheid is minder.

Wat (toen) alle harsen gemeen hadden was dat ze na weken-maanden h??l bros werden. Zeker als de stereo niet geschilderd werd en in het licht lag. Ook krom trekken van lange zijden was "normaal" Vooral de zijden loodrecht op de laagjes trokken krom. Hoe smaller hoe sneller krom.

Nu, de nauwkeurigheid was toen ongeveer 0.5mm. Als je het vroeg en ervoor betaalde kom je 0.3mm krijgen. Maar dat was enkel voor kleine stukken mogelijk. Als je aan normaal H0 materiaal denkt: 0.5mm zal al heel mooi zijn. Wanddiktes van 1mm waren mogelijk, details van 0.3mm ook maar daar moest je niet veel van verwachten.

Wat heb je nodig om er te (laten) maken? Wel, je moet minstens een 3D CAD model kunnen aanleveren. Een schets op een envlop is niet genoeg. Best is als je dadelijk een .stl formaat file kan leveren. Dat is het formaat dat dadelijk kan gebruikt worden zodat er geen kosten van omzetten bijkomen. Een applicatie die dat bvb kan is Solidworks.

Duur? Wel, het is niet goedkoop. Vooral omdat je betaalt per voorwerp. Dus stel dat je bvb een Lego blokje zou laten maken. Dat zou dan XYZ euro kosten. Als je vraagt voor 10 stuks van je model dan betaal je 10x XYZ euro. Je kan natuurlijk ook zelf 10x dat blokje aan elkaar zetten in je tekenpakket, dan ga je misschien maar 1.2x XYZ betalen. De volgende factor is hoogte, dan volume.

Eigenlijk is het in modelbouw enkel bruikbaar om een model te maken waar je zodra je het hebt afgietsels van maakt. Geen weken wachten, want dan is de nauwkeurigheid niet meer gegarandeert of breekt het in stukken als je het uit de siliconen wil halen.

Als je er ooit wil laten maken, dan is Materialise de plek om aan te kloppen. Dit is de marktleider in die zaken, maken hun eigen machines en software ervoor. Voordeel, ze zitten in Leuven.

Er zijn echter nog andere mogelijkheden voor modellen te maken.

- FDM is er eentje van die voor modelbouw zou kunnen dienen. Dan wordt gesmolten kunsstof gebruik om in laagjes het voorwerp op te bouwen. Veel sterker dan stereo, maar met dezelfde afwerking.
- RIM is daar ook genoemd, maar dat is eerder voor grote stukken (dashboard bvb)

Vandomm, als je nog vragen hebt mag je altijd een PM sturen. Ik heb geprobeert jou zo te bereiken, maar je email adres dat je hier opgegeven hebt klopt niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

vandomm

Havoc , bedankt voor je reaktie op het onderwerp .
Ik hoorde van dit onderwerp op de radio , helaas was ik een beetje
laat . Wat de spreker aangaf, was ,  dat de mogelijkheden , vooral voor de modelbouwer , snel veel groter worden .
( ) mijn emailadres is volgens mij goed n. dommele@skynet.be
Cees .