Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Klimspiraal

Gestart door conducteur, 22 december 2007, 12:02:58 PM

conducteur

Ik wil een klimspiraal maken.
Ik heb alvast deze site gevonden.
urlwww.modelspoorh0.nl/downloads/Spiraal%20H0.pdf/url
kan ik met minder materiaal (minder moertjes,draadeinden...)ook een even stabiele stevige constructie maken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Is het Mogelijk om met 3d modeltreinen van easy computing
Mijn klimspiraal te maken en daarop een schaduwstation aanhangen?

(ik wil dus weten of het mogelijk is met die software om hellingen,schaduwstations,en klimspiralen te maken
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Kees-Jan

Op de manier zoals in de PDF gooi je wel heel veel hout weg.

Mijn spiralen heb ik anders gebouwd en wel mbv deze site:

http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm

Hier nog veel meer nuttige tips:

http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=7659.0

succes met bouwen.

Kees-Jan

Peter

In MSM nr.59 staat een prachtig artikel van onze vriend Gerolf.
Een absolute aanrader voor al wie een of meerdere spiralen wil bouwen.
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Op hoeveel komt dat om zo'n spiraal te maken(excluzief rails)(1 en1/2 rondje)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PaulC

Ik ben momenteel bezig met de bouw van een klimspiraal volgens de "Gerolf"-methode (MSM 59). Zeer zuinig in houtverbruik, maar wel veel werk. Het resultaat mag er wel zijn (al zeg ik het zelf [:)])

@conducteur : de kostprijs hangt uiteraard af van de grootte van je klimspiraal.


Paul

Kees-Jan

Hier een foto van de door mij gebouwde spiralen:



Meer hiervan op mijn site te vinden.

succes met de bouw.

Kees-Jan

Michiel

Kees-Jan, dat is een enorme stapel klimspiraal dat je daar bijelkaar knutselt! Ik hoop dat het je niet gaat ergeren dat een vol dozijn treinen minuten lang in deze verborgen spiralen toeren liggen draaien. Waarschijnlijk is het een kwestie van genoeg treinen te hebben rijden, denk ik.

Ik elk geval indrukwekkend. Knap en orderlijk gebouwd. Mooi werk! Mijn spiraal van 2 en halve toer is vrij patetisch vergeleken met jouw machtig kunstwerk.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kees-Jan

Mooie spiraal Saraan en op deze manier gooi je bijna geen hout weg.

NB de afvaldriehoeken van de plankjes heb ik met 6 stuks verlijmd tot kersbomen die op de school van mijn dochter verder versierd zijn door alle klasgenoten om in huis op te hangen naast de kerstboom.

Kees-Jan

ysbeer

Ik moet nog steeds een beetje lachen om de ernorme angst die ik hier telkens weer lees over weggegooid hout.
Is dat niet wat overdreven,ik zelf heb 3 spiralen gemaakt door eenvoudig 3 planken MDF van 1,5 bij 1.5 te kopen en daar een complete cirkel uit te zagen.
Draaistangen er in en in een dag stond het ding perfect omhoog.
En dan de drie wielen van 1 meter rond.??
Wel, die heb ik in planken en strippen gezaagd,en vrijwel alles is netjes op gebruikt bij de verdere bouw.
Niks weggegooid.
Oke, wie veel tijd,en ook wat houtbewerkingskennis heeft zal best kans zien een goede cirkel te maken van losse plankjes.
Maar wie geen machines heeft,iets minder handig is,beveel ik de compleet methode van harte aan.
En de geldbuidel zorgen, echt niet nodig.

wim ysbeer

Kees-Jan

Wim,

Hout weggooien is natuurlijk relatief maar bij de spiralen van mij vond ik het toch zonde om uit hele platen cirkels te gaan zagen.

Kennis van houtbewerking is niet nodig (inzicht wel maar das met veel dingen).

Het Zwitsere voorbeeld geeft precies weer hoe je kunt bouwen en door het excel programma te gebruiken is het een kwestie van naar de bouwmaterialen winkel te gaan en de plaatjes daar te laten zagen (in mijn geval 250 plaatjes van 61x17cm).

Machines voor de bouw heb je in iedere vorm van spiraalbouw nodig. Iedereen heeft wel een (decoupeer)zaag en boormachine.

Kees-Jan

conducteur

ik heb een opa die enorm veel kan van houtbewerking en die daar ook het nodige gereedschap en machines voor heeft.Die helpt me als er houtbewerking aan te pas komt..
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Volgens de methode in MSM59 is een klimspiraal zeker niet duur, maar je steekt er wel wat tijd in. Tijd vind ik persoonlijk relatief: we zijn immers toch met onze hobby bezig, niet?
Het belangrijkste aan een klimspiraal is dat hij goed berekend is, stevig en goed bereikbaar voor storingen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw