bloksystemen?

Gestart door Havoc, 05 maart 2005, 18:38:11 PM

Havoc

De foto zal voor later zijn, maar de maten kan ik nu al geven:

tussen de draaistellen ongeveer 1.5mm boven de rails
de draaistellen zelf (tussen de wielen) 0.5mm boven de rails.

Niet veel dus. Dat is natuurlijk van die die ik hier direct kan meten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

hobbyist

De dunste magneten die ik heb gevonden zijn 2 mm dik en verkrijgbaar bij conrad

http://www.conrad.de

cataloog nr 502061-07
cataloog nr 503715-07
cataloog nr 503662-07
cataloog nr 503676-07
cataloog nr 503688-07
cataloog nr 503698-07
cataloog nr 503701-07

een andere oplossing kan zijn( je hebt dan een lekker nagerecht bij je hobby)nl bij de Petit gervais zijn er momenteel magneetkaartjes bij die ongeveer 1 mm dikte.knip deze dan op lengte en breedte. Ik weet niet of deze wel sterk genoeg zijn om reedcontacten aan te trekken. Het is de moeite waard om het toch eens te proberen. Vraag maar aan je echtgenote of je niet naar de winkel mag gaan voor moederdag. Je hebt er nu een rede voor.

Gerolf

Magneetjes (krachtige) van 1mm dik hadden we al: kijk naar de link op pagina 4 onderaan ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Ja, die hadden we al. Maar daarmee is de oplossing nog niet voor alle locs. Proberen is altijd mogelijk uiteraard.

Hobbyist, ik moet het niet vragen...toch niemand die antwoord geeft [:D]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

hobbyist

Ik heb nog een schemaatje gevonden dat reageert op reflektie. het werkt dus op teruggekaatst licht en ongevoelig voor daglicht

Gerolf

Ik heb misschien een nieuw ideetje, eigenlijk een soort van optische herkenning zonder dat je iets aan de treinen moet hangen of veranderen:
Het gaat toch over een onderscheid maken tussen goederen- en reizigerstreinen. Typisch is aan reizigerstreinen zijn toch de rijtuigen, en die hebben veel ramen, en die zijn reflecterend (tenminste als ze proper zijn)
Zou het haalbaar zijn om een reflectiesensor horizontaal op te stellen ter hoogte van deze raampjes? Minstens vb. 5 reflectie-detecties binnen een bepaalde tijd sluit dan de eventuele storing van vb. raampjes aan de loc uit.
Dit gecombineerd met een algemene aanwezigheidsdetectie (stroomsensor of zo) kan een oplossing zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist

Het is niet dat alles wat blinkend is reflecteerd. Lichte kleuren reflecteren meer licht dan donkere. Het gene dat u voorsteld zal vaak voor problemen zorgen zeker als de sensor daglicht gevoelig isof via infarood. in ben voor om verschillende reflekterende ( witte vlakjes) in combinatie met een daglicht ongevoelige sensor indiem men er weer meer dan ??n gebruikt om verschillende goederen treinen van elkaar te scheiden en waarbij personen treinen geen reflecterende vlakken( laat de onderkant van de zwart)
Hier krijg je weer de zogenaamde streepjescode

Gerolf

Je zal inderdaad geen klassieke reflectiesensor kunnen gebruiken, omdat er, door de te rechte invalshoek, teveel licht door het raam gaat en er te weinig weerkaatst wordt.
Voor dit idee moet je een reflectiesensor onder een schuine hoek in mekaar knutselen, met een goede afscherming voor daglicht. Het gaat hier om weerkaatst licht, niet om kleurherkenning.
Nogmaals, het is 'misschien een nieuw ideetje', maar het kan werken, denk ik. Het voordeel, als het werkt, is dat je niets aan de treinen zelf moet doen, en dat de sensor veel minder stofgevoelig is door zijn horizontale opstelling.
Je kan de sensor zelfs in een hoek naar beneden richten, de lichtbron in een hoek naar boven, dan is alles nog meer stofvrij.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist

Als je op deze manier tewerk gaat kun je toch moeilijk een onderscheid maken tussen personentrein en goederentrein. je kunt wel op deze manier een onderscheid maken in de lengte van de trein. Het is toch plezanter om een onderscheid kunnen te kunnen maken als je zelfs met de loc's alleen .Dan speelt de samenstelling geen rol

hobbyist

voor schema's blokdetectie en bezetmelders zie links op MSM modelspoor forum

Havoc

Eerste poging met fotootjes. Ik heb een voor- en zijaanzicht gemaakt van een loc. En daarna de kast boven de ingawanden "geprojecteerd". Spporbreedte is 6.5mm, de lengte van de loc is 88mm over de buffers.





Er schijnt in de cabines nog veel plaats te zijn, maar dat is omdat de lampjes voor de koplampen er niet opstaan.

EDIT: ik zal nog even moeten oefenen voor dat goed gaat met die foto's...
Met vakantie voor onbepaalde duur.