Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

bloksystemen?

Gestart door Havoc, 05 maart 2005, 18:38:11 PM

tonycabus

Werkt bij mij wel, met MyIE2 (stabieler dan zijn opvolger "Maxthon")

MAAAARRRRRRRRRRRRRRR

Wat zowat iedereen vergeet is de krakkemikkige stroomafname van spoor Z-toestanden. Met bezetmelders kan je hier maar weinig aanvangen vrees ik. Dus als je je bloksysteem daarmee wil laten werken, forget it!
Het enige wat ik zou betrouwen is inderdaad een reflectie-opnemer van het goeie soort, eentje die maar in ??n bepaald afstandsbereik detecteert. Of "pedalen" die door de loks ge-activeerd worden, zoals het oude systeem van Fleischmann, of magneetjes en reedjes (voor zover die dan weer niet blijven plakken!)
Een Hall-sensor kan eventueel, maar die mag dan niet reageren op motormagneten!!!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

citaat:
Of "pedalen" die door de loks ge-activeerd worden, zoals het oude systeem van Fleischmann

Of een soort van krokodilletje tussen de rails...
citaat:
Wat zowat iedereen vergeet is de krakkemikkige stroomafname van spoor Z-toestanden. Met bezetmelders kan je hier maar weinig aanvangen vrees ik. Dus als je je bloksysteem daarmee wil laten werken, forget it!

Ik heb mijn eigen bezetmelders verbeterd met een monoflop-nabrander zodat ze een halve seconde overbruggen.
citaat:
Misschien, maar dat hangt af van hoe selectief de sensor is vermits Z zo klein is is er niet veel verschil tussen het midden en de rand. Ook nog denken aan locs die in de twee richtingen kunnen rijden (links en rechts een spiegeltje?).

Inderdaad 2 spiegeltjes in dat geval...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Moest toch iets bestellen bij conrad, dus direct 10 van die dingen besteld. Het zijn CNY-70 types: www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/ 175000-199999/184241-da-01-en-cny_70.pdf

Detectieafstand max 10mm, beter 2mm met een 98% white card. Als ze vlak onder de rails staan dan zijn ze ongeveer 5mm van de onderkant van een loc.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

citaat:
Geplaatst door Havoc

Moest toch iets bestellen bij conrad, dus direct 10 van die dingen besteld. Het zijn CNY-70 types: www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/ 175000-199999/184241-da-01-en-cny_70.pdf

Detectieafstand max 10mm, beter 2mm met een 98% white card. Als ze vlak onder de rails staan dan zijn ze ongeveer 5mm van de onderkant van een loc.

Johan

Expert in non-working solutions.



Zijn deze in te bouwen in C-sporen van M?rklin? Ik vermoed van niet, maar toch de vraag waard, niet?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

citaat:
Zijn deze in te bouwen in C-sporen van M?rklin?


Geen flauw idee, ik heb nog nooit een C spoor vastgehad.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Sven,

Natuurlijk is dat in te bouwen in C-Rail, kwestie van een rechthoekje uit de bedding zagen of freezen. Je kunt ook een Hall-sensor gebruiken, die kun je er op lijmen, en dan hoef je alleen drie kleine gaatjes te boren voor de draadjes.
Het Conrad nummer is 15 86 23

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


Johnnytrein

Johan, nog nooit een c rail vastgehad man man dat is vast een of ander gebrek in je opvoeding [:I] foei foei [:)] Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

tonycabus

Johnny, niet iedereen rijdt M?rklin hoor! Wat is C-rail?
Een reflectie-opnemer ken ik!
En dat vraagt toch nog wel wat elektronika eromheen!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Johnnytrein

Tony, Nu moet ik echt beginnen huilen [:I] [:)]. Ach kom .........[:0]

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

tonycabus

'T WAS OM TE LACHEN!!!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Gerolf, zo'n "nabrander" zou in iedere bezetmelding moeten zitten, maar helaas gebeurt dat te weinig!
En ik bedoelde inderdaad zoiets als een krokodilletje ('t zal wel een salamanderke worden in Z peis ik) tussen de rails.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

citaat:
En ik bedoelde inderdaad zoiets als een krokodilletje ('t zal wel een salamanderke worden in Z peis ik) tussen de rails.


Als je daarmee een verkleind equivalent van wat er tussen de sporen van de nmbs rondslingert bedoelt (die stukken bijeengeschoefde golfplaat) dan wens ik jullie veel geluk.

Er onder een Z loc niet veel plaats om vanalles te doen. Een korte schets voor niet-Z'tters: draaistel-locs bestaan uit een frame dat veel wegheeft van een dieplader. In dat middenstuk zit de motor. Gebruikt materiaal: zamac. De draaistellen nemen de rest van de plaats in, en buiten de tandwielen voor de aandrijving en de koppeling is daar niets om iets aan vast te maken. Drie-assers zoals rangeerlocs hebben eigenlijk behalve tandwielen en koppelingen niets anders onderaan. Stoomlocs weet ik niets van. (ook nog nooit vastgehad)

Komt nog bij dat de onderkant van het frame minder dan 2mm boven dee rails uitkomt. En in het midden hangt dan nog de pin van de koppeling!

Die electronica rond de reflectiesensor valt wel mee. Direct die pulsverlenger erbij misschien. We zien wel.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Johan, elektronika lijkt je niet echt vreemd h??

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

citaat:
Johan, elektronika lijkt je niet echt vreemd h??


Ik moet er mijn boterham mee verdienen. Spijtig genoeg betekent dat ook dat ik 's avonds niet veel zin meer heb om nog spoorelectronika te doen en slechts met moeite mijn soldeerbout nog eens aan zet. Tevens een reden om terug met treintjes te beginnen spelen...

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Weten jullie wat nog simpeler zou zijn? Een doodgewone stomme microswitch onder de rails! Een soort krokodilletje kan dan door de lok ingedrukt worden en die switch bedienen, h??

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)