Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

bloksystemen?

Gestart door Havoc, 05 maart 2005, 18:38:11 PM

jlvjlv

Ook Rautenhaus produceert een uiterst kleine decoder die is afgestemd op schaal Z (SLX831). Deze decoders hanteren het Selectrix-formaat.

Zie:
www.rautenhaus.de
www.mdvr.de

Johan

Havoc

Aha, CT. Dat is inderdaad en interessant ding. Alhoewel 30 euro redelijk hoog ligt voor een dcc decoder. Spijtig genoeg kennen ze daar enkel duits en hebben ze van kredietkaarten nog nooit gehoord. Wanneer gaan ze daar eens to de 20ste eeuw toetreden, we zijn tenslotte al in de 21ste. Anders had ik er eentje besteld.

Die rautenhaus component ziet er qua afmetingen beter uit, maar dcc is voor mij dan toch net iets interessanter.

Ik moet zeggen dat ik verrast ben van de reacties, veel goede idee?n opgedaan. Laat maar komen zou ik zeggen...

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

depovero

Dag Johan, Tony, en andere 'detectie'-mannen [8D],

Op het Z-forum een beetje rustig gehouden,toch aan het denken geweest. En ook op het signaleren om wissels, seinen ed te schakelen. Niet tot op verschil maken tussen goederen en reizigers, eigenlijk.
Nu, hetgeen ik aan denk. Om het verschil tussen fret en reis [?] te maken, zou het niet mogelijk zijn om dmv twee - redelijk kort na elkaar - reed-contacten en een timer zo het verschil te maken tussen de twee. Ttz, als de twee contacten 'warm' [:P] worden in de timertijd, is het een goederentrein, als niet in die periode, een reizigerstrein.
Nadeel hiervan is als de trein nu is stilvalt tussen de contacten en ook - denk ik -, dat er waarschijnlijk sowiezo een wagon moet zijn.
Misschien is het met spiegeltjes te doen?
Ik weet het nog niet, het is warm in mijn denkkotje boven!

Een piste, goed, niet goed, valt te zien wat jullie hierover denken.

Denis

Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

tonycabus

We gaan dat eens aan KIS voorleggen Denis!


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Nog een ideetje: je kan iets inbouwen in de eerste wagon/het eerste rijtuig van een trein. Voorwaarde is dan wel dat je aantal wagens moet 'verbouwen' en dat die steeds als eerste in een trein zitten. Groot voordeel: in een wagon/rijtuig heb je meer plaats om iets te in te bouwen.
Geluid is ook nog iets om mee te werken: een buzzertje (liefst ultrasoon - niet te horen en klein genoeg) met verschillende frequenties, gericht op een (ultrasoon) microfoontje, met een frequentiedetector (filter dus).

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
zou het niet mogelijk zijn om dmv twee - redelijk kort na elkaar - reed-contacten en een timer zo het verschil te maken tussen de twee.


Dit gaat er van uit dat een goederentrein steeds trager rijdt dan een personentrein op elk mogelijk ogenblik. Vermits de snelheid "ingesteld" wordt extern door de rijregelaar, zit je met een kip-ei probleem. De rijregelaar kan de snelheid pas instellen als hij weet wat voor trein het is, maar daarvoor moet de snelheid reeds correct zijn...

citaat:
Geluid is ook nog iets om mee te werken:


Die spiegeltjes zien er toch iets simpelder uit weet je. Eens in de catalogus van Conrad aan het bladeren geweest, en voor 2 euro hebben ze een reflectie sensor. Stukje gaatjesprint en enkele weerstanden en we kunnen eens proberen.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

depovero

Dag de zetties,

Zeg, Johan, een reflectie detector, reageert het op een kortere golflengte ofte hogere frequentie, of is het kompleet anders? Als het op frequentie reageert, zou het ook niet zijn dat deze reflektor op verschillende kleuren reageert. Of ben ik nou volledig in de mist aan het lopen?
Ik weet niet of dit waar is, indien wel, ik heb zo de indruk dat die - eventuele - detectie complex en duur zou kunnen worden.

Zeg het eens, klaart mijn lichtje, of iemand anders. Dankje wel, op voorhand,

Denis

PS.: Ik had eens, zo'n 15 ? 18 jaar geleden in een M?rklin Magazine een artikel gelezen over detectie via inductief contact onder de rails - als ik mij goed herinnert, een Hall-effect sensor. Spijtig genoeg, vind ik dit artikel niet meer; tijdens een verhuis of zo verloren zekers!

Is er iemand dat hieromtrent een lichtje ziet branden?
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Havoc

Denis,

Een simpele reflectie sensor doet niet meer dan detecteren of het uitgezonden licht terugkomt. Het maakt geen onderscheid in kleur, het enige golflengte onderscheid dat gemaakt wordt is dat het (meestal) met infra-rood licht werkt. Zodoende reageert de sensor niet op gewoon zichtbaar omgevingslicht. Er zijn ingewikkelder systemen, maar die hebben allemaal te maken met het enkel reageren op uitgezonden licht, geen omgevingslicht (betere selectiviteit).

Een inductiesensor is mogelijk. Maar dat vraagt iets meer electronica dan een reflectiesensor. Misschien wel iets beter te verstoppen. Een Hall-effect sensor hoeft niet veel ingewikkelder te zijn. Het enige probleem dat ik daarbij zie is dat die ook kunnen reageren op wagons met een metalen onderstel. En ik dacht dat Micro-Trains ooit modellen uitgebracht heeft met plastic chassis.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

depovero

Johan,

Spijtig dat het niet kleuren kan onderscheiden, het zou de zaak wat simpeler gemaakt kunnen hebben. Zwart is goederen, wit is reizigers , bvb.. Nou ja, het was maar een idee dat ik tijdens mijn rij-uren heb gehad (rij-uren: voor het werk, niet de hobby [}:)], toemme toch [:o)])
Een hall-effekt sensor zou enkel op het bovenop [:D] doorrijdend verkeer reageren, geen onderscheidt kunnen doen, zoals je zou willen.
En jouw opmerking betreffend de snelheid die gekend moet zijn met mijn voorstel van twee reed-contacten in een welbepaald tijdsspanne te overbrugen (amaai, wat een zin), is niet mis, eigenlijk.

We denken verder,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Gerolf

Kan je niets doen met de plaatsing van de sensor/spiegel? (vb. midden voor reizigers, uit het midden voor goederen)
Dan heb je twee sensors nodig, maar gezien de geringe prijs lijkt dat niet overdreven.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Lijkt me allemaal wel heel interessant en vooral goedkoop, niet? [8D] M.a.w. het interesseert mij ook wel. Nu, waar kan je deze sensor kopen? En wat is de juiste benaming van deze zaken?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

citaat:
Geplaatst door depovero

Johan,

Een hall-effekt sensor zou enkel op het bovenop [:D] doorrijdend verkeer reageren, geen onderscheidt kunnen doen, zoals je zou willen.



Een Hall Sensor reageert op een magnetisch veld, en is dus eigenlijk een contactloos reedcontactje. Alleen veel kleiner, en veel betrouwbaarder. En het onderscheidt tussen een goederentrein en een personentrein is hetzelfde, de goederentrein is voorzien van een magneet en de personentrein niet. Dus de goedrentrein activeert een serie van Events en de personentrein niet.
Het zal altijd een kwestie blijven van een aantal relaisschakelingen met of zonder diodematrixen, om dit te automatiseren. En is dus niet op een KIS manier op te lossen.
Het komt er dus op neer dat je een hardware programma schrijft, in plaats van  software te gebruiken, wat dit veel flexibeler kan op lossen.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


Havoc

citaat:
Nu, waar kan je deze sensor kopen? En wat is de juiste benaming van deze zaken?


Die die ik bekeken heb is Conrad bestelnummer 18 42 41-08 (nog goedkoper met 10 stuks). De sensor is niet alles, je hebt nog wat rand electronica nodig. www.conrad.nl

citaat:
Kan je niets doen met de plaatsing van de sensor/spiegel? (vb. midden voor reizigers, uit het midden voor goederen)
Dan heb je twee sensors nodig, maar gezien de geringe prijs lijkt dat niet overdreven.


Misschien, maar dat hangt af van hoe selectief de sensor is vermits Z zo klein is is er niet veel verschil tussen het midden en de rand. Ook nog denken aan locs die in de twee richtingen kunnen rijden (links en rechts een spiegeltje?).

citaat:
Het komt er dus op neer dat je een hardware programma schrijft, in plaats van software te gebruiken, wat dit veel flexibeler kan op lossen.


Ja en nee. Een software oplossing is ook afhankelijk van de detectie, dus dat probleem is eerst op te lossen.

Langs een kant is software flexibeler. Zeker als je aan het opbouwen bent. Als het een kwestie is van eens dit en dan dat proberen. Voor mijn baan thuis denk ik dan ook eerder om die kant op te gaan.

Maar voor een modulebaan, waar je een hoop modules die van eender wie kunnen zijn aan elkaar hangt -en dan hoopt dat het werkt- geef ik de voorkeur aan hardware. Als elke module op zich werkt, en correct de afspraken naleeft, dan werkt het geheel. Dan hoef je niet de hele boel te gaan herprogrameren omdat X niet is komen opdagen want met zijn voet in de plaaster. Je laat die modules er vantussen en opgelost.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

citaat:
Ja en nee. Een software oplossing is ook afhankelijk van de detectie, dus dat probleem is eerst op te lossen.


De detectie is eenvoudig op te lossen doormiddel van stroomdetectie. Dus iedere stroomverbruikende trein wordt gemeld op een bepaald vast omschreven punt. Dus dat is geen probleem.
Als je eenmaal weet welke trein(naam, type) zich in het desbtreffende blok bevindt is het aan de software om daar een bepaalde actie bij te nemen. Speciale routes (macros) noem ze maar op.

citaat:


Langs een kant is software flexibeler. Zeker als je aan het opbouwen bent. Als het een kwestie is van eens dit en dan dat proberen. Voor mijn baan thuis denk ik dan ook eerder om die kant op te gaan.

Maar voor een modulebaan, waar je een hoop modules die van eender wie kunnen zijn aan elkaar hangt -en dan hoopt dat het werkt- geef ik de voorkeur aan hardware. Als elke module op zich werkt, en correct de afspraken naleeft, dan werkt het geheel. Dan hoef je niet de hele boel te gaan herprogrameren omdat X niet is komen opdagen want met zijn voet in de plaaster. Je laat die modules er vantussen en opgelost.
Johan



Ook dat is geen enkel probleem, het is alleen een kwestie van gebruikersvriendelijke software, dus software waarbij in enkele minuten een aantal blokken (modules) erbij geplakt kunnen worden, of er van afgeknipt kunnen worden. Die software is er en is te vinden onder de naam Koploper.

Ook is er een oplossing voor een digitale baan zonder decoders in de lok. Dat is dynamo van Leon van Perlo http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/

Is minder flexibel dan een module met alleen bezetmelders en decoders in de lok.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


Havoc

Ik wou eens gaan zien bij koploper, maar dat is een perfect lege pagina. Enkel voor internet exploder zeker???

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.