Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Inbouw decoder esu 52690

Gestart door belair, 19 december 2007, 11:52:27 AM

belair

#60
Dat is wat ik wou bereiken Klaas.[^]
mvg [;)]
Luc

doomslu

#61
Ondanks een beetje een stroef begin is dit draadje er eentje geworden waar we veel mee geleerd hebben. Prima aanpak, mannen ! [;)]

Nu heb ik wel nog een vraagje naar Luc (belair). Vind je het nuttig dat je dat derde licht kan in- en uitschakelen ? Ga je deze functie veel gebruiken ? Met andere woorden, gaat jouw loc dikwijls naar het buitenland rijden ? [:o)]

Ik ben net als belair geen echte electronica-kenner, maar versta wel dit draadje en de schema's en ik dacht dus dat het misschien nuttiger zou zijn om de rode lichten te schakelen met die extra functie. Ik verklaar me nader : als de loc 'los' rijdt, dan kan je de rode achter-lichten aansteken, hangen er wagons aan, dan doof je die.
Het is maar een gedacht h?, van iemand die niet-digitaal rijdt en toch af en toe een beetje jaloers is op de digitaal-mogelijkheden. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

belair

#62
De gedachte het te kunnen en zelf kunnen in elkaar steken spreekt me aan. Ik ga niet vlug een uitdaging langs de kant laten liggen.
Van die achterlichten, dat is een goed gedacht Luc, als ik een andere decoder in steek met meer functies kan ik allebei de beelden doen werken, derde licht en achterlichten.
Bedankt Luc. [;)]
mvg
Luc

dgrr57

#63
Voor die roden lichten zou ik het zo doen. Dus het derde licht gewoon laten vallen (word in Belgi? niet gebruikt). Is dit correct ?

Ik heb de tekening van Luc in die zin aangepast.


tonycabus

#64
Luc, heb je dat allemaal van KIS en zo geleerd???
Goe bezig, vent!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

belair

#65
Daar dient KIS toch ook voor h?, Tony. Waar een wil is is een weg.
mvg [;)]
Luc

Klaas Zondervan

#66
Patrick, nog een kleine correctie op jouw tekening.
Ik zou de onderkant van de linkse transistor aan F0v leggen, en de onderkant van de rechtse aan F0a.


dgrr57

#67
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Patrick, nog een kleine correctie op jouw tekening.
Ik zou de onderkant van de linkse transistor aan F0v leggen, en de onderkant van de rechtse aan F0a.





Inderdaad. Alle lichten aan aan een kant was niet de bedoeling [:D]

INFO

#68
Zijn we het wiel weer opnieuw aan het uitvinden, die rode lichten aan/uit schakeling stond toch al in het originele schema.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

doomslu

#69
citaat:
Geplaatst door INFO

Zijn we het wiel weer opnieuw aan het uitvinden, die rode lichten aan/uit schakeling stond toch al in het originele schema.


Haha, da's juist, Info. Zo zie je maar, we worden een dagje ouder h?. Dat geheugen... [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

#70
Inderdaad, kijk op pagina 2 naar het bericht van Info van 1 januari 22.22 uur. Haal uit dat schema alles weg wat met het derde licht te maken heeft en je bent (bijna) waar we nu ook zijn.
Ik zeg bijna, want in het schema van 1 januari hebben beide transistors een eigen basisweerstand. In de laatste versie van Patrick is de basisweerstand gezamenlijk. Ik denk dat de originele versie met een eigen weerstand per transistor beter is.

Verder is het belangrijkste dat Luc er veel van geleerd heeft, en ik vermoed dat er ook wel stille meelezers zijn die er wat van hebben opgestoken.

belair

#71
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Verder is het belangrijkste dat Luc er veel van geleerd heeft, en ik vermoed dat er ook wel stille meelezers zijn die er wat van hebben opgestoken.



belair

#72
Ondertussen rijdt de lok terug, maar nu digitaal. Ik heb er enkele foto's van genomen en enkele filmpjes, de kwaliteit is wel niet zo goed maar het kan er door.









De motor werd vervangen door een motor van een type 20, nogmaals bedankt Loco!! en Loebaske voor die andere motor. Die komt ook nog van pas.
De originele printplaat met alle elektronica werd eveneens verwijderd en vervangen door een nieuwe print, spoelen en condensator.
De lichtgeleiders verwijderd en vervangen door de led's van Brelec.

De fimpjes:
http://s102.photobucket.com/albums/m107/belair190365/5916%20ombouw/?action=view¤t=MOV07208.flv

http://s102.photobucket.com/albums/m107/belair190365/5916%20ombouw/?action=view¤t=MOV07209.flv

http://s102.photobucket.com/albums/m107/belair190365/5916%20ombouw/?action=view¤t=MOV07210.flv

mvg
Luc

INFO

#73
Hi belair,

Leuk dat het gelukt is, maar even een opmerking, dat kan/kon toch ook met veel minder draad. En vind je het handig dat er nu printjes in het dak geplakt zijn? Kon dit niet beter met een stekkerverbinding o.i.d.??
Volgens mij hoeven er niet meer dan drie draadjes vanaf de ledjes te gaan naar de decoder. [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

belair

#74
citaat:
Geplaatst door INFO

Hi belair,

Leuk dat het gelukt is, maar even een opmerking, dat kan/kon toch ook met veel minder draad. En vind je het handig dat er nu printjes in het dak geplakt zijn? Kon dit niet beter met een stekkerverbinding o.i.d.??
Volgens mij hoeven er niet meer dan drie draadjes vanaf de ledjes te gaan naar de decoder. [;)]



Bedankt voor de opmerking Wim. Wat de draadjes betreffen, 1(-)voor de witte leds, 1 (-)voor de rode leds, 1 (-) voor de derde led verlichting, dan 1 (+)voor de blauwe 2K2 weerstand (rode leds), 1 (+)voor de blauwe kabel 10K weerstand (witte leds). Dan heb ik nog de SMD led verlichting voor de cabine.
Ik vond het ook wat veel, de printplaatjes in de kap hebben een gedeelte van dit probleem verholpen.
Moest je een beter oplossing weten Wim zou ik het wel graag weten. Dan kan ik er rekening mee houden voor een volgende lok.
Ondertussen heb ik me ook ingeschreven voor avondschool, basis cursus elektronica, woensdag begin ik aan 16 lessen van 4 uur. Een mens weet nooit genoeg.
mvg [;)]
Luc