Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Inbouw decoder esu 52690

Gestart door belair, 19 december 2007, 11:52:27 AM

Klaas Zondervan

#45
Graag gedaan Luc.
Deze methode bevalt me wel. Niet alles in een keer voorkauwen, maar de vraagsteller zelf stap voor stap laten ontdekken.

belair

#46
Klaas, zou die F3 misschien de schakelaar zijn voor het derde licht?

Function outputs:
3 outputs, 2 of which for light functions
AUX1 output selectable using F1 key
180 mA load per output
ca. 350 mA total load of all function outputs
outputs short-circuit protected
shunting mode selectable using F3 key
Acceleration and decelaration deselectable
using F4 key

mvg
Luc

Klaas Zondervan

#47
Luc, je moet in de gaten houden dat je onderscheid maakt tussen de functietoetsen op de centrale, en de uitgangen op de decoder. Die hebben niet altijd dezelfde naam,en bij sommige decoders kun je ze zelfs verwisselen.

Ik weet niet van welke decoder de specificaties zijn die je noemt. Maar het gaat in ieder geval om F0 vooruit en F0 achteruit (2 of which for light functions)
Dan een derde uitgang die op de decoder Aux 1 heet, en bediend wordt met drukknop F1.

F3 stuurt geen uitgang van de decoder, maar brengt de decoder in de rangeerstand, dus verlaagde snelheid (shunting mode selectable using F3 key)

F4 is ook geen uitgang, maar zet de optrek- en afremvertraging buiten werking (Acceleration and decelaration deselectable
using F4 key)

belair

#48
Deze specificaties zijn van de lokpilot basic, deze die ik aan het inbouwen ben.
Maar het is duidelijk nu. Bedankt Klaas.
mvg [;)]
Luc

belair

#49
Klaas ik heb eens wat zitten nadenken en heb iets op papier gezet, denk je dat het zou lukken? Ik moet het nog eens op een printje zetten om uit te proberen.



mvg
Luc

Klaas Zondervan

#50
Luc, op zich is dit een schakeling die werkt, maar leg evenuit wat je er mee denkt te bereiken. Ik snap wat het doet, maar ik wil even checken of dat ook is wat jij denkt dat er gaat gebeuren.

belair

#51
De bedoeling Klaas is gewoon mijn derde licht te kunnen schakelen via F1. Als er geen sturing komt via FOv zal mijn derde licht achter branden en als er geen sturing komt via FOa zal mijn derde licht voor branden. Zo zal het derde licht altijd in de juiste richting geschakeld worden. (diesellok zonder automatische koppeling)
Heb ik mijn les goed geleerd Klaas?[:D]
mvg [;)]
Luc

Klaas Zondervan

#52
Luc, helemaal goed!

belair

#53
Bedankt Klaas, dan zal ik dit eerst op een plaatje proberen en dan in mijn lok.
mvg [;)]
Luc

INFO

#54
Luc,

Waarom wil je de derde led op deze manier schakelen, moet hij dan niet gewoon meedoen in normaal bedrijf?

Alleen de waarheid ligt in het midden.

belair

#55
Dan kan ik hem toch schakelen met de F1. Deze lamp wordt toch enkel gebruikt voor rangeren.
mvg
Luc

dgrr57

#56
Ik vermoed dat Luc (Belg) zijn 59 op een Belgische baan laat rijden [:D]

In Belgi? reed (ik spreek dus niet van rangeren) de 59 met 2 koplichten (zelfs de 59 met 3 koplampen). Zie foto (niet van mij) :

.

Dankzij de cursus van Klaas en Wim heeft iedereen (ik, tenminste) bijgeleerd hoe elektronica werkt.

Het enigste probleem is in verband met de signalisatie. Klaas en Wim wonen in Nederland en, ja, signalisatie in Nederland en in Belgi? zijn twee verschillende zaken [;)]

Dus, Luc, voor alle duidelijkheid : in Belgi? reden (niet rangeren) alle 59 met 2 koplichten. Maar sommige 59 hadden een derde koplicht die alleen gebruikt werd toen die 59 in Nederland reden [:)].

Ik hoop dat ik hier een duidelijk antwoord op de vraag van Wim  gegeven heb.

Klaas Zondervan

#57
Luc, nu komt toch wel een belangrijke vraag bij me op: rij je Nederlands of Belgisch? Want dat maakt in dit verband toch wel een groot verschil.

PS: ik zie nu dat Patrick bijna tegelijkertijd eenzelfde opmerking maakte.

belair

#58
KLaas, ik rij uitsluitend Belgisch.
Je ziet Klaas en Wim, meerdere personen hebben weer geleerd door jullie uitleg en tussenkomst.
Gewoon prachtig.[^]
mvg [;)]
Luc

Klaas Zondervan

#59
Luc, als je Belgisch rijdt dan is je schema ok. Je kiest dan tussen 2-pichts of 3-lichts frontsein.
Dus met F1 uit heb je 2 lichten, met F1 aan heb je 3 lichten, aan de kant die voorop rijdt.