Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Inbouw decoder esu 52690

Gestart door belair, 19 december 2007, 11:52:27 AM

belair

#30
Ik weet er blijkbaar meer van dan ik dacht, maar ik moet nog weten welke waarden de weerstanden hebben, type transistor, dioden, en de logica achter het schema. We komen er wel.
mvg
Luc

Klaas Zondervan

#31
Luc, je blijkt er meer van te snappen dan je eerst liet doorschemeren. Daarom toch maar een poging om je op weg te helpen.
De diodes waar van die lichtpijltjes naast staan zijn de leds.
De waarden en de types van de weerstanden, diodes en transistors zijn voor het begrijpen van het schema nog even niet belangrijk, dat komt later wel.

De aansluiting "blauw" bovenin is de plus die uit de decoder komt.
De aansluitingen onderaan met F0, F1, F2, F3, F4 zijn de functieuitgangen van de decoder. Als je een functie inschakelt wordt zo'n aansluiting in de decoder met de min verbonden.

Probeer je nu eens voor te stellen waar er stroom gaat lopen als je een bepaalde functie aan zet. Waarschijnlijk kom je daar niet op alle punten uit, maar dit is het begin. Laat even weten waar je vastloopt, en dan gaan we gewoon stap voor stap verder werken.


belair

#32
Bedankt Wim,
Eerste vraag:
Je zegt dat wanneer je een functie inschakeld zo'n schakeling met de min verbonden wordt.
Als ik nu kijk naar de F1 schakeling zal dit dan een kortsluiting geven want die is verbonden met de blauwe bovenaan?
Tweede vraag:
Mijn decoder heeft maar 1 extra functie. Moet ik rekening houden met die F2, F3 en F4 op het schema?
Ben je al grijs Wim? Kan nog komen. [:D][:D][:D]
mvg [;)]
Luc

Klaas Zondervan

#33
Luc, ik heet Klaas hoor.[:)]

Waarom denk je dat F1 kortsluiting geeft? Er is toch geen rechtstreekse verbinding tussen blauw en F1?

Op naar de volgende vraag.
Ik ga je niet in ??n keer alles vertellen, maar ik ga je lekker alles zelf laten ontdekken, stap voor stap.[:)]

belair

#34
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Luc, ik heet Klaas hoor.[:)]

Waarom denk je dat F1 kortsluiting geeft? Er is toch geen rechtstreekse verbinding tussen blauw en F1?

Op naar de volgende vraag.
Ik ga je niet in ??n keer alles vertellen, maar ik ga je lekker alles zelf laten ontdekken, stap voor stap.[:)]


Sorry Klaas, ik zat te veel met dat schema in mijn hoofd.
Die kortsluiting omdat je zei dat wanneer die functie in geschakelt is er een min op komt. Die blokjes tussen blauw bovenaan en F1 onderaan met + erin zijn toch weerstanden, die houden toch niks tegen. Dus denk ik + en - aan elkaar met geen afname is kortsluiting. Of is die weerstand afname?

Klaas Zondervan

#35
Luc, weerstanden houden wel degelijk iets tegen. Ze begrenzen de stroom.
Wat F1 betreft zal ik je even uit de droom helpen.
Neem even aan dat de weerstand helemaal rechts boven en de weerstand in de draad naar F1 allebei 1k zijn (1000 ohm dus)

Als F1 aan staat, dus verbonden is met de min, dan gaat er stroom lopen van de plus (blauw) via de bovenste van de 3 leds, via de rechtse weerstand naar F1 = min. Als we uitgaan van een spanning van ongeveer 18V, waarvan er 2V over de led staat, dan loopt er dus 16V gedeeld door 1000 ohm = 16mA.

De weerstand helemaal rechtsboven staat parallel over de led, daar staat dus 2V over, dus loopt er 2mA door deze weerstand.
Die 2mA loopt niet door de led, dus loopt er door de led maar 14mA.

Let wel, ik ben niet de ontwerper van deze schakeling, ik probeer een en ander alleen maar te verklaren. De reden van die extra weerstand parallel over de led is volgens mij om deze led wat minder licht te laten geven.

Nu een vraag: als F1 in staat, wat hebben we dan feitelijk bereikt?

belair

#36
Antwoord op uw vraag:
Als F1 in staat licht de bovenste van de drie led's op.
Bank vooruit?[:D]

Klaas Zondervan

#37
Inderdaad, de bovenste van de 3 leds licht op. En wel aan beide kanten van de loc.
Voor de goede orde: de 3 leds in de rechter rij zijn wit of geel, de 2 leds in de linker rij zijn rood.

1 witte of gele lamp aan elke kant van de loc is het seinbeeld voor een loc die aan het rangeren is, dat heet het rangeersein. Tenminste, in Nederland is dat zo. Ik weet niet of dit seinbeeld in Belgi? ook gebruikt wordt.

Goed, volgende stap, probeer eens wat anders te verzinnen en kom met je vragen.

belair

#38
Wat ik me nu wel afvraag is worden alle twee de derde lichten zowel vooraan als achteraan tergelijker tijd gebruikt? Dus branden die altijd alle twee?
En het antwoord zal neen zijn wanneer ik het schema bekijk. Er is telkens maar de mogelijkheid stroom te geven aan de derde led wanneer ze op voor of achter staat.
Juist Klaas?
Maar ik zit nog te piekeren waarom die F2 en 3 erbij tepas komen?

Klaas Zondervan

#39
De F1 aansluitingen van voor en achter zitten toch aan elkaar? Dan zullen de derde leds van beide kanten tegelijk branden. En dat is ook de bedoeling. Die ene witte lamp geeft aan dat de loc aan het rangeren is, en dat is aan beide kanten zodat de machinist niet steeds de lamp hoeft om te schakelen.
Dat rangeersein is vooral bedoeld voor personeel dat op het emplacement loopt. Het is een waarschuwing: let op, deze loc kan van je af rijden, maar hij kan ook naar je toe komen.

De functies F2, F3 en F4 hebben te maken met de sluitseinen. Let op dat deze signalen voor en achter verschillend zijn.
Probeer maar eens te beredeneren wat deze functies kunnen doen.

belair

#40
Klaas,
Volgens mij zal F2 de functie hebben om de transistor open te zetten zodat stroom door kan naar F0a en F0v, F3 en F4 werken op de rijrichting van de lok? Blijkbaar bedienen ze de rode lichten van de lok.

Klaas Zondervan

#41
F2 dient inderdaad om de transistor open te zetten.
F0v en F0a zijn de witte en de gele draad van de decoder, die de front- en sluitseinen sturen, afhankelijk van de rijrichting.
Let op dat F0v en F0a aan voor- en achterkant verwisseld zijn.
Als de loc vooruit rijdt, is F0v aan (witte draad) Dan branden dus de 3 witte lampen aan de voorkant en de 2 rode aan de achterkant.
Rijdt de loc achteruit, dan is F0a aan en branden de witte achter, en de rode voor.

Maar, zoals je ziet, de rode branden alleen als de transistors open zijn, dus als F2 aan staat.
Dus, de rode lampen branden, net als de witte, afhankelijk van de rijrichting. Maar als er een trein achter de loc hangt, dan wil je de rode lampen achterop niet aan hebben. En dan zet je dus F2 uit.

Wordt de trein geduwd,dus met de loc achterop, dan wil je juist de witte niet aan hebben, dus zet je F0 uit. Maar om dan toch de rode achterop aan te krijgen gebruik je F3 en F4. F3 voor de ene richting, F4 voor de andere richting.

Beetje duidelijk intussen?

belair

#42
Dat is al heel wat duidelijker Klaas. Waar ik nu nog mee zit is het volgende.
Vraag1:
Welke draden zijn dan de F2, F3 en de F4? Ik heb een Lokpilot basic met 1 functie. Of moet ik een andere decoder insteken zoals de Lenz Silver? Als ik al de draden tel dan kom ik aan 11 draden.
Vraag 2:
Die F1 geeft een min aan de derde led op de plus kabel naar de 2de led, of lees ik dit verkeerd?
mvg
Luc

Klaas Zondervan

#43
Welke draden F2, F3 en F4 zijn weet ik niet zo uit mijn hoofd. Maar dat zou je in de handleiding van de decoder kunnen vinden. Beetje flauw antwoord misschien, maar ik moet het ook eerst uitzoeken, dus kan je dat net zo goed zelf doen.

Als F1 aan staat geef je inderdaad een min op de bovenkant van de tweede led (via de weerstand). Maar dat geeft niks. Als F0 uit staat zullen de onderste twee leds niks doen. Als F0 aan staat zullen ze waarschijnlijk flauw gaan branden.

Wat heel verhelderend kan zijn als je toch aan het leren bent, bouw dat hele schema eens na op een plankje. Neem voor de weerstand aan de basis van de transistor 47k of zoiets, en voor alle andere weerstanden 1k. Zet er schakelaartjes bij om de F-aansluitingen te kunnen schakelen en hang het geheel aan een gelijkspanningsvoeding.
Van zo een beetje prutsen leer je vaak sneller dan van urenlang filosoferen over een schema. Zelf doe ik dat ook vaak als ik niet helemaal zeker ben van iets wat ik heb verzonnen.

belair

#44
Ik zal het eens op een plankje uitproberen zoals je zei.
Voorlopig sluit ik het aan zodat ik met F1 gewoon mijn 3de licht kan aanzetten.
Wanneer ik meer zekerheid heb met de draadjes kan ik het nog aanpassen in mijn lok.
Ik moet je bedanken Klaas want van deze methode heb ik wel wat kunnen leren.[;)]
Hopelijk hebben andere forumleden er ook wat van opgestoken, daar twijfel ik eigenlijk niet aan.[^]
mvg
Luc