Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Inbouw decoder esu 52690

Gestart door belair, 19 december 2007, 11:52:27 AM

belair

Ik ben bezig met het inbouwen van een esu 52690 Digitale loc decoder lokpilot basic in een Roco analoog 2 rail 5916. Dit type heeft nog altijd gewone gloeilampjes met lichtgeleiders voor de verlichting. Ik zou de gloeilampjes en lichtgeleiders vervangen door  rode en witte led's van 3mm. Moeten er nog weerstanden gebruikt worden tussen de led's en de decoder of is de spanning die uit deze decoder naar de verlichting gaat niet te hoog?
Ik zie op de site van INFO dat alles verwijderd wordt vanop de printplaat in de loc, maar ik wou toch zeker zijn voor het ding in rook opgaat.
mvg
Luc

loksound2

#1
citaat:
Geplaatst door belair

Ik ben bezig met het inbouwen van een esu 52690 Digitale loc decoder lokpilot basic in een Roco analoog 2 rail 5916. Dit type heeft nog altijd gewone gloeilampjes met lichtgeleiders voor de verlichting. Ik zou de gloeilampjes en lichtgeleiders vervangen door  rode en witte led's van 3mm. ...




Luc,
jazeker, je moet weerstanden aanbrengen. Tenzij je leds voorzien zijn van een "voorschakelweerstand".

http://modeltrainservice.com/NL/helpdesk.htm


Patrick

belair

#2
Hoeveel spanning geeft zo'n decoder op de sluitverlichtings uitgang? Om te kunnen uitrekenen welke weestanden er moeten gebruikt worden.
mvg
Luc

eric

#3
Ik heb het ooit zo gedaan, wel in de huidige reeks 59 van Roco.













Ik hoop dat de kleurtjes van de gebruikte weestandjes duidelijk genoeg zijn want als ik ledjes koop vraag ik ook altijd de geschikte weerstandjes erbij.
Want ikke en electronica, oeijoei[:)]

belair

#4
Welke led's zijn dat Eric?
mvg
Luc

eric

#5
Het zijn deze Luc.



Je kan ze niet in alle locs kwijt, maar in de reeks 59 van Roco is er plaats genoeg.

Of als je zin hebt om dit ff na te lezen.
http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=1093.15

Ik zap namelijk nog wat af tussen MSM en de BNLS forums zie je.


eric

#6
Nog om even het draadje terug op te pakken over de LP Basic decoder en een Roco loc met dikke moter.
Kan je met gelegenheid de rijeigenschappen laten weten Luc?

belair

#7
Zal ik zeker doen Eric, ik denk dat de loc ook de aanpassing van het wobbelen zal moeten ondergaan.
Ik heb wel alle spoelen dioden en condesator verwijderd zoals beschreven op de site van INFO. Nu nog de aansluiting.
Zou voor de sluitverlichting de printplaatjes van Brelec geen optie kunnen zijn?
http://www.brelec.be/catalog/product_info.php?products_id=58
mvg
Luc

INFO

#8
citaat:
Geplaatst door belair

Ik ben bezig met het inbouwen van een esu 52690 Digitale loc decoder lokpilot basic in een Roco analoog 2 rail 5916. Dit type heeft nog altijd gewone gloeilampjes met lichtgeleiders voor de verlichting. Ik zou de gloeilampjes en lichtgeleiders vervangen door  rode en witte led's van 3mm. Moeten er nog weerstanden gebruikt worden tussen de led's en de decoder of is de spanning die uit deze decoder naar de verlichting gaat niet te hoog?
Ik zie op de site van INFO dat alles verweiderd wordt vanop de printplaat in de loc, maar ik wou toch zeker zijn voor het ding in rook opgaat.
mvg
Luc



Luc,

Op de site van INFO worden er geen weerstanden verwijdert. Want die zitten niet op de printplaat als deze is uitgevoerd met normale lampjes. En dat staat er ook duidelijk bij, wat er wel verwijdert wordt. Dat zijn namelijk de diodes voor de lichtwissling in analoog bedrijf. En de spoeltjes en de condensator, die samen de radio-ontstoring voor hun rekening nemen.
Daar wordt dus met geen woord over weerstanden gesproken.

Echter als je nu de lampjes gaat vervangen door leds, dan zul je daar dus een voorschakel weerstand bij moeten gebruiken. Zo eenvoudig is het.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

#9
citaat:
Geplaatst door belair

Hoeveel spanning geeft zo'n decoder op de sluitverlichtings uitgang? Om te kunnen uitrekenen welke weestanden er moeten gebruikt worden.
mvg
Luc



Ongeveer 20 Volt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

belair

#10
Ik was al aan het wachten tot je erbij kwam Wim, bedankt.
Stand van zaken:
Ik heb alle electronica onderdelen, diodes, spoelen, condensator verwijderd. De printbanen zijn ook gescheiden, maar ik heb nog niets aangesloten van motor of decoder.
Mijn vragen:
-Waar kan ik dergelijke led's aanschaffen?
-Wat is een voorschakelweerstand en kan ik dit ook zelf maken?
-Ben ik juist met alle electronica onderdelen te hebben verwijderd?
Ik zal eerst met deze vragen beginnen.
mvg
Luc

belair

#11
Bedankt voor uw uitleg Theo,
Dus een voorschakelweerstand is een gewone weerstand?
De condensator en spoelen zou ik moeten terug aan de motor monteren?
mvg
Luc

INFO

#12
Luc, dat ligt aan de decoder die je gebruikt, en wat de inbouw handleiding daarover te zeggen heeft. Soms staat het er specifiek bij dat je ze moet verwijderen, of juist moet monteren. Bij twijfel of geen aanwijzing daaromtrent, laat ik ze gewoon zitten, zeker als de lok is uitgerust met een Nem Stekker.

Verder is het plaatsen van extra diodes niet nodig, de leds branden alleen als ze juist zijn aangesloten, en een tegengepoolde spanning komt niet voor bij het gebruik van een decoder aansluiting.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

belair

#13
Wim, op de handleiding van de decoder staat gewoon waar de verschillende draden moeten aangesloten zijn. Blijkbaar spreken ze niet van onderdelen verwijderen of laten zitten. De loc is ook niet voorzien van een NEM stekker. Ik vermoed dat daar toen nog geen sprake van was. Ik zal deze middag eens kijken voor het art. nummer.
mvg
Luc

belair

#14
Ik denk dat ik beter 2 nieuwe spoelen en condensator zal halen naar de electro onderdelen winkel. Ik heb er enkele kort afgesneden die naar ik vermoed iets te kort zullen zijn voor hergebruik.
Als alles kan blijven zitten kan ik dat schema op INFO (Wim) zijn site gebruiken.
mvg
Luc