Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wisseldecoder Roco 10775

Gestart door Iebor, 18 december 2007, 09:50:33 AM

Iebor

In de beschrijving staat dat deze wisseldecoder op diverse manieren kan worden aangesloten (J-K) op Roco boosters e.d. Helaas heb ik deze niet. Als laatste staat er dat de decoder op de rails kan worden aangesloten. Aangezien ik deze heb uitgerust met bezetmelders lijkt mij dat niet de aangewezen weg en dus vroeg ik me af of ik de decoders ook direct op het Twin-center kan aansluiten, dus op de uitgang van de centrale naar de rails (rood-bruin)Maar dan vraag ik mij af, hoeveel wisseldecoders kan ik dan op deze manier aansluiten. Zit ik misschien toch aan zo'n booster vast?

Klaas Zondervan

In plaats van J-K op de Roco booster kun je inderdaad lezen: rood-bruin op het Twincenter. Het is gewoon de plek waar de digitale spanning uit je centrale en/of booster komt.

En waarom denk je dat je in het aantal begrensd zou zijn? In een digitaal systeem wordt toch altijd maar 1 wissel tegelijk geschakeld, en die wisseldecoders zelf trekken niet zo veel stroom.

Iebor

Ik zag toevallig dat je op een ander forum on-line was, dank voor jouw antwoord. [:)]

INFO

Uhmmm even rekenen 2048 wisseladressen, 4 wisselsadressen per decoder, dat moeten er dan 512 zijn die jij kunt aansluiten op je Twin-Center.


J komt overeen met Rood
K komt overeen met Bruin (common-ground)
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Kees-Jan

8 per Roco decoder Wim [:)]

Kees-Jan

INFO

Ja, of 4 of 6 of 1 per decoder vul het zelf maar in.

Maar je hebt alleen 512 decoderadressen tot je beschikking.

Dus decoder adres 512 is voor wisseladres 2045, 2046, 2047 en 2048.

Dus vandaar het getal 512 in deze.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Kees-Jan

Ja Wim.

Het zijn maximaal 8 adressen per wisseldecoder bij de Roco variant (wel een volledig antwoord geven, grapje).

Kees-Jan

INFO

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Ja Wim.

Het zijn maximaal 8 adressen per wisseldecoder bij de Roco variant (wel een volledig antwoord geven, grapje).

Kees-Jan



Nee Kees-Jan, het zijn 2 module-adressen voor 8 wisseladressen. We hebben het hier over module adressen, en dat is iets anders dan de wisseladressen. Bij het Twin-Center heb je 512 module adressen tot je beschikking voor in totaal 2048 wisseladressen.

Eigenlijk heb je maar 2000 adressen tot je beschikking want 2001 t/m 2048 worden gebruikt voor de wisselstraatsturing.
Als je daar geen gebruik van maakt kun je ze gebruiken voor de normale wisselaansturing.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Beste Jongens, het probleem is opgelost met behulp van Wim (wil ik toch even gezegd hebben). Zoals altijd staat het in de gebruiksaanwijzing[:)], zeker voor mij geldt BETER LEZEN. De oplossing is als volgt:

Actie LED geeft aan:

Druk op de programmeerknop op de wisseldecoder

Groene LED knippert

Op het (Twin-Center) wisseltoetsenbord kiest u een nummer dat binnen de gewenste groep van 4 nummers voor de wisseldecoder ligt

Groene LED gaat uit

Commando 'wissel rechtdoor' geven, nu worden uitgangen 5 tot en met 8 toegewezen

Groene LED brandt ongeveer 2 seconden

Commando 'wissel afbuigend' geven, nu worden uitgangen 1 tot 4 toegewezen

[/citaat]

Dus wat je moet doen is eerst wissel nummer 5 op rechtdoor stellen
als de decoder in programmeer mode staat, en daarna wissel 1 op afbuigend. Dan moet de decoder werken voor de eerste 8 wissels.
Voor de tweede 10775

13 rechtdoor,9 afbuigend.
Programmeren beeindigen door op de stopknop van het digitale systeem te drukken.

Wel eerst de virtuele en dAdr in het Twin-Center bekend maken.