Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Berlijn vanaf de jaren 70

Gestart door Kees-Jan, 16 december 2007, 00:21:46 AM

Kees-Jan

#75
En met de opbouw ben ik weer begonnen!
De baan is grotendeels afgebroken. Het deel dat blijft staan zijn de twee enorme schaduwstations en de railspiralen.

De baan zal uit een vast deel bestaan (de schaduwstations en railspiralen) en een zicht deel.

Dat zicht deel is uitwisselbaar. Er kunnen meerdere thema's in de baan gebruikt worden en daardoor kan er met zeer veel verschillend materieel gereden worden.

Het eerste thema is Oost-Duitsland een nevenlijn in tijdperk III tot IV. Dit is mijn modulebaan die ook eerder op Eurospoor te zien was.

Enkele foto's:


De railspiralen die toegang geven tot de schaduwstations.


De aansluiting tussen vast en modulebaan.


Overgang tussen vast en module. De overgangen zijn verstevigd door een stukje printplaat onder de railstaven te solderen.

Tot slot een sfeerplaatje:



wordt vervolgd.

Gerolf

#76
[:0] [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

#77
Inmiddels zijn we weer een stukje verder.

Helaas hebben de spiralen (spindels, helixen of hoe je ze maar noemt) het veld moeten ruimen omdat ik toch twijfel aan de slijtage van mijn materiaal en de lengte van de treinen (9 rijtuigen van 30cm plus lok). Daarbij is het omhoog rijden geen probleem maar bij het dalen duuwde de sleep rijtuigen de lok en het eerste rijtuig achter de lok de boel uit de rails.

Omdat mijn ruimte vrij groot is en ik na mijn eerste project (Berlijn in de jaren 70) er achter kwam dat enorme banen met landschap bouwen voor mij niets is heb ik iest anders bedacht( want ik krijg dat nooit af.............)

Zoals in een eerder bericht ga ik mijn modulebaan combineren met een vaste opstelling.

Technisch wordt dit mogelijk door digitaal met loconet te rijden. De delen van de vaste baan krijgen loconet adaptors en ook het losse module deel krijgt een aansluiting. Hierdoor is het mogelijk verschillende module thema's in mijn vaste baan te leggen (SMART systeem).

De besturing zal mbv Koploper zijn en een IB met de daaraan hangende hardware van voornamelijk Rosoft.

plaatjes volgen.

Kees-Jan

Michiel

#78
Kees-Jan,

op een of andere manier had ik je aankondiging van november, dat je weer met de bouw van je vaste baan bent begonnen, gemist. Maar ik verheug me nu toch om het vervolg te mogen meemaken van de bouw van je half-vaste baan, want ik heb toch wel hoge verwachtingen. Hoe zou dat toch komen? [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

#79
Ja ook ik ben zeer benieuwd naar wat Kees-Jan nu weer uit zijn hoge hoed gaat toveren , maar hem kennende zal dat wel weer dik in orde zijn.[;)]

Kees-Jan

#80
Wat foto's dan.

Het schaduwstation aan de linker kant (hier stond eerst de helix):


Ik heb het maar ingestrooid omdat het zichtbaar blijft [;)]

Het andere schaduwstation:


Dit blijft zo want voor dit schaduwstation zitten de zichtbakken (en die hebben een achterwand).

De zichtdelen( nu ligt de Berlijn module baan er in):


Deze vier delen kunnen ook in een modulebaan gepast worden die mee kan naar een beurs.

Kees-Jan

Kees-Jan

#81
En dan hier het sporenplan:



Kees-Jan

Kees-Jan

#82
Morgen weer een update!

Kees-Jan

Michiel

#83
Toch wel een intrigerend concept, mogelijk de perfecte combinatie van vaste baan en modulebaan! Mij komt het over alsof je het ei van Columbus hebt ontdekt, maar ik vermoed dat je de mosterd ook van ergens bent gaan halen. In elk geval ben ik benieuwd naar de aangekondigde update.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kees-Jan

#84
Hallo Michiel,

Ws zal het concept ook wel door andere modelspoorders gebruikt worden maar ik heb het nog niet eerder gezien op deze manier.

Dat het veel mogelijkheden biedt is ook een reden dat ik zo ben gaan bouwen.

Mogelijkheden in tijdperk, thema, land enz enz.

Het grote voordeel van mijn opzet zit hem ook in de besturing die het mogelijk maakt om met niet al te veel werk heel snel een andere baan met digitale besturing op te bouwen. Loconet besturing is hiervoor uitermate geschikt namelijk om dat alles in segmenten is opgedeeld.

Vandaar dus [;)]

Kees-Jan

Michiel

#85
Kees-Jan,

Je sleurt waarschijnlijk nogal veel met de modules heen en weer. Op welke manier garandeer je dat de modulebakken onderling steeds goed uitgelijnd blijven? Een speling van 1 mm kan al funest zijn voor de uitlijning van de sporen. Gebruik je centreerpennen, of gewoon gaten met passende bouten? Hoe je sporen zelf hebt uitgelijnd is duidelijk op bovenstaande foto's, maar de modulebakken? En hoe slijtvast is dat systeem na herhaaldelijk monteren en demonteren?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kees-Jan

#86
Michiel,

Ik zal proberen vanavond of morgen wat foto's te maken van de modules en vooral de overgangen.

Problemen met de overgangen van de modules heb ik eigenlijk nog niet gehad. Gewoon voorzichtig vervoeren en op de kopse kanten eventueel een beschermplank monteren. De verbindingen bestaan uit 2 of 3 M8 bouten met moeren die nadat de bakken gesteld zijn vast gedraaid worden. Uiteindes van de rails zijn voorzien van een messing spijker of schroef onder de railstaaf om zo een stabiel stuk aan de rails en overgang te geven (hiervan zie je nagenoeg niets meer na het ballasten van de rails).

Kees-Jan

Kees-Jan

#87
Even een fototje tussendoor:



Een kleine buurtgoederentrein op het vers ingestrooide schaduwstation [:p].

Kees-Jan

evan

#88
Hoi Kees-Jan,

Voor een schaduwstation is het toch fraai ingestrooid hoor [:)]

Is dit de baan waar ook jouw geplande "luchtspoor" gaat opkomen?

Veel succes en tot...

Grts
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

C-rail

#89
@Kees-Jan: Zijn dat code 83 sporen, of code 100?

Voor de rest, zeer mooi ballastbed met bijhorend onkruid! [8D]